Tråden for dumme spørsmål.

Jeg syns ikke mengden gjær ser så ille ut. Bare å bruke.
Men dere, er ikke 1 teskje gjærnæring veldig mye? Jeg bruker ikke så mye til en starter.
Det gjør nok ikke noen skade, men. Hva mener dere om mengde gjærnæring.

De vanligste er vel "rørene" til Wyeast og WL, og de anbefaler 1/2 ts til et 20 liters brygg.

Men jeg gjør som deg; bruker det bare i startere. Det er hva Palmer anbefaler. Begrunnelsen er vel at det både er helt unødvendig å bruke det begge steder, og at du dessuten kan gi gjæren en overdose sink om du gjør det. For min egen del: Gjærnæringen inneholder aminosyrer som er involvert i fuselproduksjonen - og det er for meg en utmerket grunn til å holde den langt unna den vørteren som skal bli til øl:). (Betydningen er sikkert temmelig liten, men angsten min for fusel er stor.)

Bortsett fra behovet for sink, er gjærnæring egentlig unødvendig så lenge vi ikke bruker mye råfrukt ("ikke-malt") i gristen. Sink er heller ikke nødvendig så lenge vi ikke gjenbruker gjæren over flere generasjoner.

Siden sink er det eneste som strengt tatt trengs, er det irriterende at det ikke sies klart om et produkt inneholder sink eller ikke. Det er sink i produktet til Wyeast (Wyeast Beer Nutrient Blend), men ikke i det tilsvarende produktet til Whitelabs,som bare sier noe vagt om vitaminer og mineraler.

Hvor mye trengs i en starter? Det veit jeg egentlig ikke, men ei halv teskje er kanskje overkill. Jeg bruker ei kvart teskje av gjærnæringa til Wyeast i en tre liters starter.
 
De vanligste er vel "rørene" til Wyeast og WL, og de anbefaler 1/2 ts til et 20 liters brygg.

Men jeg gjør som deg; bruker det bare i startere. Det er hva Palmer anbefaler. Begrunnelsen er vel at det både er helt unødvendig å bruke det begge steder, og at du dessuten kan gi gjæren en overdose sink om du gjør det. For min egen del: Gjærnæringen inneholder aminosyrer som er involvert i fuselproduksjonen - og det er for meg en utmerket grunn til å holde den langt unna den vørteren som skal bli til øl:). (Betydningen er sikkert temmelig liten, men angsten min for fusel er stor.)

Bortsett fra behovet for sink, er gjærnæring egentlig unødvendig så lenge vi ikke bruker mye råfrukt ("ikke-malt") i gristen. Sink er heller ikke nødvendig så lenge vi ikke gjenbruker gjæren over flere generasjoner.

Siden sink er det eneste som strengt tatt trengs, er det irriterende at det ikke sies klart om et produkt inneholder sink eller ikke. Det er sink i produktet til Wyeast (Wyeast Beer Nutrient Blend), men ikke i det tilsvarende produktet til Whitelabs,som bare sier noe vagt om vitaminer og mineraler.

Hvor mye trengs i en starter? Det veit jeg egentlig ikke, men ei halv teskje er kanskje overkill. Jeg bruker ei kvart teskje av gjærnæringa til Wyeast i en tre liters starter.
Jeg har i mange år brukt Servomyces i vørter, men ingenting i starter. Nå broker jeg i tillegg Wyeast gjærnæring i starter. Overkill? Er det enighet rundt det Palmer anbefaler?
 
Jeg har i mange år brukt Servomyces i vørter, men ingenting i starter. Nå broker jeg i tillegg Wyeast gjærnæring i starter. Overkill? Er det enighet rundt det Palmer anbefaler?

Jeg er i hvert fall helt enig:).

Har aldri gått inn for å sjekke det. Det er ikke noe tema som dukker opp så ofte. Jeg har i alle fall aldri sett noe som indikerer at det ikke skulle stemme, for å si det sånn.

Hvis du setter en starter på gjær fra produsent, som er utstyrt med solide reserver av sink, og tilsetter gjærnæring med sink i starteren, og i tillegg bruker Servomyces, som også inneholder sink, er det definitivt overkill - og muligens uheldig. (Jeg har ikke grensa for hva som ikke er bra, i hodet. Her vil det greie seg med den sinken gjæren har med seg.

I videre gjenbruk av den gjæren vil det antakelig greie seg langt om du bruker Cervomyces i annethvert brygg - om du da ikke brygger noe med store mengder umaltet korn og/eller sukker.
 
Jeg bruker en knivsodd servomyces i gjærstarter. Ingenting i vørteren.
På pakken står det vel 10g til 1000 liter eller noe, det blir 0,1g pr 10 liter for gjæring. 0,2g per 10 liter for starter/cellevekst. Derav en bitteliten knivsodd for mine 2-3 liters startere. Det er sikkert litt i overkant det også...:confused:
 
På pakken står det vel 10g til 1000 liter eller noe, det blir 0,1g pr 10 liter for gjæring. 0,2g per 10 liter for starter/cellevekst. Derav en bitteliten knivsodd for mine 2-3 liters startere. Det er sikkert litt i overkant det også...:confused:

Det høres ut som en veldig safe praksis.

Her er hva Palmer skriver: "..., adding too much zinc will cause the yeast to produce excessive byproducts and cause off-flavors. Zinc acts as a catalyst and tends to carry over into succeeding generations, therefore it is probably better to add zinc to either the starter or the main wort, but not both. For best performance, zink levels should be between 0.1-0.3 mg/l, with 0,5 being the maximum." (HTB, s.99)

Det kan se ut som om du fort kan komme opp i for mye, så det virker lurt å være litt konservativ, ja.
 
Kan jo legge til hva han skriver samme sted om behovet for næringssupplement forøvrig:

"Nutritionally speaking, the wort should supply everything the yeast need, but some high-gravity styles, or styles that have a high proportion of refined sugar may need supplements to get the job done." (HTB, s.99)

Så for de øltypene jeg stort sett brygger, er det overhodet ikke noe poeng i å tilsette gjærnæring i vørteren. Det er helt enkelt bortkastet. Men litt i starterne er en grei forsikring. (Jeg setter nesten alltid startere. Gjenbruker jeg gjær uten å friske den opp, er det fra brygg som har vært veldig snille mot gjæren - og som nærmest er å betrakte som startere.)
 
Sist redigert:
Jeg setter alltid startere for gjenbrukt gjær. Det er viktig både for å få relativt unge og raske gjærceller, men også for å være relativt sikker på at den ikke har med ufysligheter på lasset. Jeg har dumpet startere som ikke har kommet raskt nok i gang eller lukter litt "funky". Da har jeg alltid noe tørrgjær i bakhånd.
 
Jeg brygger batch nummer to idag med lokalt kjøpte råvarer. Sliter veldig med at malten bunnfallet i silkaret og faktisk tetter det nesten fullstendig.

Har utforsket om det er kverningen som gjør det, men batchen jeg brygger nå fikk jeg lovt til å kverne selv.

Er det jeg som gjør noe feil under lagring evt? Kjøpte disse råvarene i går, og de har stått høvelig kaldt og tørt siden innkjøp.
 
Jeg brygger batch nummer to idag med lokalt kjøpte råvarer. Sliter veldig med at malten bunnfallet i silkaret og faktisk tetter det nesten fullstendig.

Har utforsket om det er kverningen som gjør det, men batchen jeg brygger nå fikk jeg lovt til å kverne selv.

Er det jeg som gjør noe feil under lagring evt? Kjøpte disse råvarene i går, og de har stått høvelig kaldt og tørt siden innkjøp.

Vet du hva slags kverning som er optimal for ditt oppsett da? Ser du skriver batch nummer to.. Men også "med lokalt kjøpte råvarer", så kanskje du har mange fler hakk i beltet?

Hvis du resirkulerer så må du bare skru av pumpa, røre litt for å løsne opp, la stå 10 min, så starte pumpa igjen med med lavere flow enn først. For hvert brygg så bør du stikke meskespaden nedi og kjenne etter, hvis det blir støkk eller tregt så vet du hvordan det kjentes ut da, da kan du fikse problemet før det oppstår i fremtiden ved å kjenne etter.
 
Vet du hva slags kverning som er optimal for ditt oppsett da? Ser du skriver batch nummer to.. Men også "med lokalt kjøpte råvarer", så kanskje du har mange fler hakk i beltet?

Hvis du resirkulerer så må du bare skru av pumpa, røre litt for å løsne opp, la stå 10 min, så starte pumpa igjen med med lavere flow enn først. For hvert brygg så bør du stikke meskespaden nedi og kjenne etter, hvis det blir støkk eller tregt så vet du hvordan det kjentes ut da, da kan du fikse problemet før det oppstår i fremtiden ved å kjenne etter.

Har flere hakk i beltet, ja. Skrev det slik jeg gjorde for å peke på at det er andre gang jeg kjøper råvarer direkte fra beyggebutikk. Tidligere med råvarer fra nett har jeg kunne kjørt pumpen nesten ubegrenset, men her bunnfaller malten etter noen minutter og tetter opp hele systemet. Kjører på veeeldig lav gjennomstrømning nå, men jeg ser at det sakte men sikkert bunnfaller nå også. Irriterende for å være helt ærlig.

Lurer litt på om det er forskjell i lagringen av malten hos nettleverandør og lokal leverandør som skaper trøbbel.
 
Har flere hakk i beltet, ja. Skrev det slik jeg gjorde for å peke på at det er andre gang jeg kjøper råvarer direkte fra beyggebutikk. Tidligere med råvarer fra nett har jeg kunne kjørt pumpen nesten ubegrenset, men her bunnfaller malten etter noen minutter og tetter opp hele systemet. Kjører på veeeldig lav gjennomstrømning nå, men jeg ser at det sakte men sikkert bunnfaller nå også. Irriterende for å være helt ærlig.

Lurer litt på om det er forskjell i lagringen av malten hos nettleverandør og lokal leverandør som skaper trøbbel.

Det med lagring kan jeg aldri tenke meg. Det står nok mest på kverning, og flow gjennom systemet.

Du mener at den kompakterer seg, når du sier bunnfelling? Den skal det, det er det som er "å sette maltsengen". Men hvis du drar på for hardt med pumpa ifht potensiel minimumsflow som er gitt av kverning og falskbunn/silkar, så går det tett.

Hvor langt uti meskingen skjedde det at det gikk tett? Hvis du ikke har overflow-rør så lønner det seg å vente ti-femten minutter før du starter pumpa. Da får maltsengen satt seg nesten helt, og det naturlig. Samtidig så konverterer du mye av melet, før du starter pumpa.
 
1 liter i minuttet er nok til sirkulering i mesken. Noe mer vil du få problemer med særlig hvis der er hvete i maltblandinga, men også om det er litt for fint knust. Bare å ta seg tid. Bedre at det renner seint enn at det er som å slå igjennom et dørslag.
 
Det med lagring kan jeg aldri tenke meg. Det står nok mest på kverning, og flow gjennom systemet.
Enig der. I forfjor sommer kjøpte jeg ferdig kvernet malt som først tilbrakte dagen i en varm bil i stekende sol, og som deretter lå lagret i kjelleren i et par uker på grunn av litt timing-problemer. Jeg opplevde ingen spesielle problemer med maltet (det var nok min egen feil at jeg brukte litt for mye krystallmalt, for å si det slik).
 
Har flere hakk i beltet, ja. Skrev det slik jeg gjorde for å peke på at det er andre gang jeg kjøper råvarer direkte fra beyggebutikk. Tidligere med råvarer fra nett har jeg kunne kjørt pumpen nesten ubegrenset, men her bunnfaller malten etter noen minutter og tetter opp hele systemet. Kjører på veeeldig lav gjennomstrømning nå, men jeg ser at det sakte men sikkert bunnfaller nå også. Irriterende for å være helt ærlig.

Lurer litt på om det er forskjell i lagringen av malten hos nettleverandør og lokal leverandør som skaper trøbbel.
Er dette kun byggmalt? Rug, diverse flakede korn, mais og ris gir veldig grøtkonsistens. Risskall er din venn. Hastigheten på kverningen er også utrolig viktig. Du ønsker kjerner som er brukket opp, men du ønsker ikke skall som er revet i fillebiter. 100 rpm er en fin hastighet på kverna uansett spalteåpning.
 
Tilbake
Topp