Tråden for dumme spørsmål.

Er dette kun byggmalt? Rug, diverse flakede korn, mais og ris gir veldig grøtkonsistens. Risskall er din venn. Hastigheten på kverningen er også utrolig viktig. Du ønsker kjerner som er brukket opp, men du ønsker ikke skall som er revet i fillebiter. 100 rpm er en fin hastighet på kverna uansett spalteåpning.

Denne gangen var det 100% pale malt. Hvordan vil risskall hjelpe.
 
Falskbunn i kokekjelen, vil det ha noe for seg? Eller vil humle og coldbreak tette det til?
Har en ekstra fra brewtech, og ett sted må jeg jo plassere den.
 
Hvor ødelagt blir ølet hvis vørteren har koset seg rett under 30 grader i underkant av en uke - etter at vørteren har gjæret ut?
 
Hvor ødelagt blir ølet hvis vørteren har koset seg rett under 30 grader i underkant av en uke - etter at vørteren har gjæret ut?
Ølet har vel kanskje tatt noe skade rent smaksmessig, men det er jo bare å prøve på flasker eller fat det... Å si hvor mye blir vanskelig, litt som hvor langt en bil kan kjøre... For ordens skyld er ikke vørter vørter lengre etter at den har gjæret ut, da er det øl ;)
 
Hvor ødelagt blir ølet hvis vørteren har koset seg rett under 30 grader i underkant av en uke - etter at vørteren har gjæret ut?
Så lenge det ikke har oppstått noen infeksjon som har blomstret opp (og hvorfor skulle det det når ølet har fått alkohol?), så er ikke dette noe problem. Den eneste bekymringen er vel autolyse, men jeg tror ikke det oppstår etter kun en uke.
 
Hvor ødelagt blir ølet hvis vørteren har koset seg rett under 30 grader i underkant av en uke - etter at vørteren har gjæret ut?

Du fremskynder aldringsprosessen på ølet.
For hver 10 grader man øker temperaturen, økes aldringsprosessen 2-3 ganger.

Dersom du hadde hatt ølet på 10 grader i en uke er det "en uke gammelt", på 30 grader er det blitt ca "2+ måneder gammelt" sett i forhold til 10 grader.
10 grader - 1 uke
20 grader - (3* 1 uke = 3 uker)
30 grader - (3* 3 uker = 9 uker)

Dette er en av grunnene til at vi bør oppbevare så kaldt og stabilt som mulig for å sikre lang holdbarhet på ølet vårt.
I laboratorier brukes varme og variasjon i varme for å for å simulere lang lagringstid på øl.

Er det et øl med mye humlesmak, kan jo en del av humle- aroma og smak forsvunnet litt.
Oksidasjonsprosesser går også fortere ved høyere temperaturer.
Som @Sarge skriver over her, så kunne autolyse (at gjæren dør og så i tillegg går i oppløsning) ha forringet ølet ditt. Men jeg er enig i at det er det ikke så stor sjanse for at har skjedd.
 
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?
Da fikk jeg brygget Brown alen i går. Jeg dekanterte og så pitchet jeg gjæren i dunken. temp har vært stabile 20 grader siden i går ettermiddag. I morges var det ingen tegn til aktivitet.
Tenkte jeg kunne ser ann dagen og hvis det ikke er noe aktivitet i gjærlåsen innen ikveld så prøve meg på en OG-måling finner fram 2 poser med S-04.
Da har nok ikke gjærstarteren vært en suksess.

Noen synspunkter på dette?
 
Da fikk jeg brygget Brown alen i går. Jeg dekanterte og så pitchet jeg gjæren i dunken. temp har vært stabile 20 grader siden i går ettermiddag. I morges var det ingen tegn til aktivitet.
Tenkte jeg kunne ser ann dagen og hvis det ikke er noe aktivitet i gjærlåsen innen ikveld så prøve meg på en OG-måling finner fram 2 poser med S-04.
Da har nok ikke gjærstarteren vært en suksess.

Noen synspunkter på dette?

Gi det litt tid(24h) og sjekk at lokket er 100% tett. Er det noe tegn til krausen?
 
Gi det litt tid(24h) og sjekk at lokket er 100% tett. Er det noe tegn til krausen?
Jeg har speidel sitt 30-literskar. Det er ikke så lett å se inn, men jeg sjekket oringen og skrudde til før jeg satte karet i skapet. bruker blow-offslange ned i et glass som er fylt med starsanblanding.
 
Jeg har speidel sitt 30-literskar. Det er ikke så lett å se inn, men jeg sjekket oringen og skrudde til før jeg satte karet i skapet. bruker blow-offslange ned i et glass som er fylt med starsanblanding.
Gjæren er nok bare i formeringsfasen foreløpig. 12-18 timer er helt naturlig lagtime selv med starter. Tipper det er aktivitet i ettermiddag/kveld. To ekstra pakker vil bare føre til overpitching, sult og elendighet om WLP013 gjæren ikke er død :)

Fikk vørteren en dose oksygen før pitching?
 
Gjæren er nok bare i formeringsfasen foreløpig. 12-18 timer er helt naturlig lagtime selv med starter. Tipper det er aktivitet i ettermiddag/kveld. To ekstra pakker vil bare føre til overpitching, sult og elendighet om WLP013 gjæren ikke er død :)

Fikk vørteren en dose oksygen før pitching?
Vørteren fikk en dose O2 ja.
Da sjekker jeg innom i løpet av kvelden og satser på det er aktivitet.
Takk for raske svar:)
 
Falskbunn i kokekjelen, vil det ha noe for seg? Eller vil humle og coldbreak tette det til?
Har en ekstra fra brewtech, og ett sted må jeg jo plassere den.
Dette vil jeg ikke anbefale.. Har lagt merke til at (under rengjøring) når jeg koker vann med maltrør i gryta så stopper "kokebobler" opp under falskbunnen/maltrøret. Når det samler seg nok luft under der, så kommer det ut på siden med voldsom kraft.. Blir mye plask og søl av det..
 
Dette vil jeg ikke anbefale.. Har lagt merke til at (under rengjøring) når jeg koker vann med maltrør i gryta så stopper "kokebobler" opp under falskbunnen/maltrøret. Når det samler seg nok luft under der, så kommer det ut på siden med voldsom kraft.. Blir mye plask og søl av det..
Da dropper jeg det. Søler nok som det er allerede
 
Nå har jeg målt rent vann på 20C med tre forskjellige hydrometere. alle viser 1.002-1.003.
Hvordan tolker jeg dette? Andre i oslo som opplever det samme?
 
Tilbake
Topp