Tråden for dumme spørsmål.

Dette må passe i tråden for dumme spørsmål. Jeg svikta totalt under hetebølgen som var her i forrige uke og brygga en apa. Den skal tørrhumles, men sånt er jo ikke noe jeg driver med til vanlig, så jeg veit egentlig ikke åssen man gjør. Flasker pils og porter idag, så da får den litt tid i gjæringsskapet på litt varmere temperatur for å gjøre seg helt ferdig. Er borte i helga, så jeg regner med at den er fullgått når jeg kommer hjem på søndag. Får ikke flaska den før torsdag. Når tørrhumler jeg, og gir jeg den cold crash eller ikke? @Miguel , dette er vel ditt domene?
 
Dette må passe i tråden for dumme spørsmål. Jeg svikta totalt under hetebølgen som var her i forrige uke og brygga en apa. Den skal tørrhumles, men sånt er jo ikke noe jeg driver med til vanlig, så jeg veit egentlig ikke åssen man gjør. Flasker pils og porter idag, så da får den litt tid i gjæringsskapet på litt varmere temperatur for å gjøre seg helt ferdig. Er borte i helga, så jeg regner med at den er fullgått når jeg kommer hjem på søndag. Får ikke flaska den før torsdag. Når tørrhumler jeg, og gir jeg den cold crash eller ikke? @Miguel , dette er vel ditt domene?

Pleier å tørrhumle 7-4 dager før fating/flasking. Hvis du har mulighet til det så ville jeg definitivt cold crashet, særlig hvis du skal ha ølet på fat. Fikk akkurat et helvetes styr med en tørrhumlet ipa som ikke ble CC med tette ventiler og tette kraner.
 
Pleier å tørrhumle 7-4 dager før fating/flasking. Hvis du har mulighet til det så ville jeg definitivt cold crashet, særlig hvis du skal ha ølet på fat. Fikk akkurat et helvetes styr med en tørrhumlet ipa som ikke ble CC med tette ventiler og tette kraner.
Å cold crashe er ikke noe problem, men oksygenfritt blir det ikke. Må jo åpne fatet for å få inn humla, og så enda mer oksygen ved cc. Kan jo samle opp litt co2 når jeg setter det inn i skapet, men oksygenet som slipper inn når jeg åpner lokket kommer jeg ikke utenom. CC umiddelbart ved tørrhumling, eller etter noen dager med humle i?
 
Å cold crashe er ikke noe problem, men oksygenfritt blir det ikke. Må jo åpne fatet for å få inn humla, og så enda mer oksygen ved cc. Kan jo samle opp litt co2 når jeg setter det inn i skapet, men oksygenet som slipper inn når jeg åpner lokket kommer jeg ikke utenom. CC umiddelbart ved tørrhumling, eller etter noen dager med humle i?

Ville kjørt CC først når det nærmer seg de siste 24-36 timene og eventuelt latt det stå de timene ekstra til alt har sunket til bunns. Hvis du tapper fra kran på gjæringsbøtta kan det kanskje være en idé å legge noe(bøker el.l.) under på den siden hvor krana sitter slik at humlegrums m.m. samles i bakkant.
 
Ville kjørt CC først når det nærmer seg de siste 24-36 timene og eventuelt latt det stå de timene ekstra til alt har sunket til bunns. Hvis du tapper fra kran på gjæringsbøtta kan det kanskje være en idé å legge noe(bøker el.l.) under på den siden hvor krana sitter slik at humlegrums m.m. samles i bakkant.
Har tenkt å bruke humleposer på tørrhumla, så den bør ikke skape noen problemer. Er det ønskelig å tørrhumle først når gjæringa er helt ferdig, eller er det gunstig med litt aktivitet for å bli kvitt det oksygenet som tilføres?
 
Det er gunstig å få ut oksygenet. Men effekten av humla blir annerledes/redusert.
Det samme med poser. Har vel lest opp til flere ganger at man er skuffet over tørrhumle
i poser. Og så må du tenke litt på tida tørrhumla er i. Lang tid kan gi gressmak.
Samme hvordan du snur deg, så er ræva bak:)
 
Har tenkt å bruke humleposer på tørrhumla, så den bør ikke skape noen problemer. Er det ønskelig å tørrhumle først når gjæringa er helt ferdig, eller er det gunstig med litt aktivitet for å bli kvitt det oksygenet som tilføres?
Poser vil løse problemet med grums og faenskap. Du vil bør kanskje ha noe form for lodd oppi posen slik at den synker til bunn i karet, men som nevnt over så sies det at poser kan begrense noe av effekten, men da er det bare å måke oppi litt ekstra. Angående lengde på tørrhumlinga:
kegerator.com skrev:
You won't get a significant increase in hop aroma over the first 72 hours, but if you just can't get to packaging in thattime, it won't hurt the beer. After 2-3 weeks, it's really time to get the beer off your hops or you'll start to see the bad flavors develop. So, the ideal amount of time is about 48-72 hours

Eventuelt så kan du lese testen til brulosophy HER
 
Poser vil løse problemet med grums og faenskap. Du vil bør kanskje ha noe form for lodd oppi posen slik at den synker til bunn i karet, men som nevnt over så sies det at poser kan begrense noe av effekten, men da er det bare å måke oppi litt ekstra. Angående lengde på tørrhumlinga:


Eventuelt så kan du lese testen til brulosophy HER
Takk! Burde med andre ord funke fint å lempe dem oppi på søndag og flaske torsdag, da. Evt drøye enda litt lenger før jeg hiver dem oppi, men er jeg heldig er det fortsatt litt aktivitet på søndag, og så kan jeg cold crashe på tirsdag kveld.
 
Hei, når der gjelder humle, så har jeg brukt ved 30.15 o minutter+ tørrhumle, forstår at den som koker 30 min lager bitterhet, det gjør kanskje den på 15 også, men den jeg bare rører i til slutt uten å koke, hvilke egenskaper får den, og hva får tørrhumling til slutt?

Og er det slik at man mest fornuftig bruker humler med høyt alfasyrenivå i starten, som koker lengst, og ved tørrhumling har ikke dette alfasyrenivå så mye å si. Det er IPA type øl. Noen som har en grei forklaring?

Denne er den nærmeste jeg har kommet perfekt på polet, https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Norge/Haandbryggeriet-Humlekanon/p/1610302
 
Har tenkt å bruke humleposer på tørrhumla, så den bør ikke skape noen problemer. Er det ønskelig å tørrhumle først når gjæringa er helt ferdig, eller er det gunstig med litt aktivitet for å bli kvitt det oksygenet som tilføres?

Jeg har sydd meg en pose av en gasklut, stor og fin, trenger tungt lodd, 2 tskjeer var ikke nok, den lå i skorpa å vaka, men humlen virket som var skikkelig utvannet, ikke mye lukt av humle igjen, tror jeg går får posen fremover, og kuldesjokk 12 timer, da blir det ikke så grumsat.
hilsen fra en nybegynner - -.)
 
@Ekuanot Humlespørsmålene dine har ikke noe kort svar som er komplett. Det vanlige er å koke humle for bitterhet i 60 minutter, for smak i ca 20 minutter og for aroma helt på slutten. Smak og aroma uten særlig bitterhet får man også til med tørrhumling.

Denne grafikken er voldsomt unøyaktig, men viser prinsippet. En humle som koker i 30 minutter bør ha allroundegenskaper, siden den både bidrar med bitterhet og smak.

Vis vedlegget
 
Ser man ofte sier man ikke skal ha mindre enn 50% fullt i et gjæringskar. Men, hvorfor?
Er det problematisk å gjære WLP 400 med en mindre mengde i ei 25 liters bøtte? Vil ikke dette spare med for blowoff osv?
 
Satte starter til en pils i går kveld, 2 liter som skulle gi pitch rate på 1,7. Når jeg står opp i dag så har rørepinnen blitt kastet ut av bane, og starteren står stille. Hvor tidlig eller seint det skjedde vet jeg ikke. Ser ut til å være lite-ingen aktivitet i starteren. Når jeg setter den i gang igjen bruser det i CO2 og gjær ristes opp igjen. Rakk dessverre ikke å ta SG-måling før jeg måtte dra på jobb. Gitt at den faktisk er ferdig gjæret ut, så sitter jeg i beste fall med pitch rate på 1,7 (Braukaiser stir plate) og i verste fall 0,8 (No agitation). Who knows..

Kan følgende tankegang være en fornuftig, for å helgardere:
Øke starterstørrelsen med 1 liter etter jobb.
- Gitt rate 1,7 blir det kun minimal gjærvekst pga lav inokulasjonsrate, så noen overpitch blir det ikke snakk om.
- Gitt rate 0,8 blir det gjærvekst til pitch rate 1,5, som er innafor hva en pils trenger.
Win - win? Har erfaring med at mine smarte i farta-løsninger kan ha noen svakheter, så vil høre om folk her ser annerledes på det enn meg :)

(Jeg vet at det er mistenkelig raskt med utgjæring av 2 liter starter på 10 timer, men det får bli en annen diskusjon. Mål SG når jeg kommer hjem i dag)
 
Satte starter til en pils i går kveld, 2 liter som skulle gi pitch rate på 1,7. Når jeg står opp i dag så har rørepinnen blitt kastet ut av bane, og starteren står stille. Hvor tidlig eller seint det skjedde vet jeg ikke. Ser ut til å være lite-ingen aktivitet i starteren. Når jeg setter den i gang igjen bruser det i CO2 og gjær ristes opp igjen. Rakk dessverre ikke å ta SG-måling før jeg måtte dra på jobb. Gitt at den faktisk er ferdig gjæret ut, så sitter jeg i beste fall med pitch rate på 1,7 (Braukaiser stir plate) og i verste fall 0,8 (No agitation). Who knows..

Kan følgende tankegang være en fornuftig, for å helgardere:
Øke starterstørrelsen med 1 liter etter jobb.
- Gitt rate 1,7 blir det kun minimal gjærvekst pga lav inokulasjonsrate, så noen overpitch blir det ikke snakk om.
- Gitt rate 0,8 blir det gjærvekst til pitch rate 1,5, som er innafor hva en pils trenger.
Win - win? Har erfaring med at mine smarte i farta-løsninger kan ha noen svakheter, så vil høre om folk her ser annerledes på det enn meg :)

(Jeg vet at det er mistenkelig raskt med utgjæring av 2 liter starter på 10 timer, men det får bli en annen diskusjon. Mål SG når jeg kommer hjem i dag)
Det gjør vel uansett ikke noe skade å øke vørtermengden. Noen overpitch som fører til autolyse og annen ekkelhet får du vel neppe uansett ved det. Bedre med litt for mye enn litt for lite tenker jeg.
 
Lagret korrekt, årevis. Tørt, mørkt og kjellerkaldt. Luftfuktigheten bør være rundt 50-55%. Spørs jo selvfølgelig også om sekken er åpnet.
 
Tilbake
Topp