Tråden for dumme spørsmål.

Vel, jeg kan ikke huske å ha sett at det er problematisk. Og enkelte brygger og med åpne kar, jeg har selv gjort det med wlp400, uten at det ble feil. Og kan ikke se at det skal være mindre feil enn et halvfullt kar.

Eg har i grunnen tenkt det samme, at det burde være uproblematisk. Men, nå har Livet og ølbryggingsverdenen lært meg at, selv om mye virker logisk, så er det mange skjær i sjøen på ferden mot veldig godt øl.
Mener å ha lest at det var dumt å ha mindre en halvparten vørter i et gjæringskar, type 8 liter i 25 litersbøtte.
Men, eg vet ikke hvor eg har fått denne tanken fra.
Stemmer den ikke?

Ølbrygging et fint. Det er mange opptråkkede stier, så en slipper å bli våt på bena med mindre man vil det :rolleyes:
Det meste er gjort og prøvd ut før meg.
 
Eg har i grunnen tenkt det samme, at det burde være uproblematisk. Men, nå har Livet og ølbryggingsverdenen lært meg at, selv om mye virker logisk, så er det mange skjær i sjøen på ferden mot veldig godt øl.
Mener å ha lest at det var dumt å ha mindre en halvparten vørter i et gjæringskar, type 8 liter i 25 litersbøtte.
Men, eg vet ikke hvor eg har fått denne tanken fra.
Stemmer den ikke?

Ølbrygging et fint. Det er mange opptråkkede stier, så en slipper å bli våt på bena med mindre man vil det :rolleyes:
Det meste er gjort og prøvd ut før meg.

Skal ikke si om det stemmer eller ikke. Veldig humledrevne øl er jo mer utsatt for oksidering og da er det kanskje dumt. Ellers hadde jeg ikke brydd meg.
 
Litt klønete at flaskene er 0,8 liter, og tynne, for vossevann, kommer fort i bunnen, men en sånn hevert fra biltema hadde vel ikke vært dumt?
 
Hei. Har et spørsmål ang. Usmak.

Etter at jeg byttet bryggeplass og flyttet alt bort til onkelen min har jeg fått en bismak i nesten alle ølene mine. Humledrevne øl merker jeg det ikke noe særlig på men lagde nettop en stout og en irish red hvor denne smaken ikke gjemmes bak humlen. Er en besk,sur,rar smak.

Vi brygger alltid ales. Vi bruker starsan og vasker godt med flere ti talls utskyllinger av bøttene.

Kan det være vannet?

Jeg fatter ikke! Er så lei. Har vasket og vasket og skrubbet og skrubbet!

Klor opp til toppen på bøttene som skal til kanskje?

IPAen min ble god merker ikke noe der. Men så var det jo masse humle også da..

Hjelp! Forslag!
 
Litt klønete at flaskene er 0,8 liter, og tynne, for vossevann, kommer fort i bunnen, men en sånn hevert fra biltema hadde vel ikke vært dumt?

Jo, det er en dårlig ide. Potensiell infeksjon og uansett oksygeneksponering. Det klarner til slutt. Men du burde skifte flasker til neste gang. De du bruker er ikke laget for å tåle trykket fra karbonert øl, og kan eksplodere ved en potensiell overkarbonering eller infeksjon.
 
Nybegynnertabbe, flasket uten å cold crashe, det ble mye grums, 1 uke i kjøleskap og det skal veldig lite til før det flyter opp, må vente lenger, eller er det lurt å stikke om flaskene ? Blir kanskje tamt, men hva med å sukre på nytt i nye flasker? kan dette være ett alternativ? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-2000018677/
Bare la de stå som andre har sagt. Men hvordan flasker du når du får så mye drit med?
 
Hei. Har et spørsmål ang. Usmak.

Etter at jeg byttet bryggeplass og flyttet alt bort til onkelen min har jeg fått en bismak i nesten alle ølene mine. Humledrevne øl merker jeg det ikke noe særlig på men lagde nettop en stout og en irish red hvor denne smaken ikke gjemmes bak humlen. Er en besk,sur,rar smak.

Vi brygger alltid ales. Vi bruker starsan og vasker godt med flere ti talls utskyllinger av bøttene.

Kan det være vannet?

Jeg fatter ikke! Er så lei. Har vasket og vasket og skrubbet og skrubbet!

Klor opp til toppen på bøttene som skal til kanskje?

IPAen min ble god merker ikke noe der. Men så var det jo masse humle også da..

Hjelp! Forslag!
Da må du tenke på hva som er/gjøres anderledes nå enn før. Er det bare vannet som er anderledes, ja så har du jo kanskje svaret der. Kjøp eks vann på dunker og sett en liten batch, 10-12 liter. Eller ta med det vannet du brukte før. Ikke gi opp :)
 
Hei. Har et spørsmål ang. Usmak.

Etter at jeg byttet bryggeplass og flyttet alt bort til onkelen min har jeg fått en bismak i nesten alle ølene mine. Humledrevne øl merker jeg det ikke noe særlig på men lagde nettop en stout og en irish red hvor denne smaken ikke gjemmes bak humlen. Er en besk,sur,rar smak.

Vi brygger alltid ales. Vi bruker starsan og vasker godt med flere ti talls utskyllinger av bøttene.

Kan det være vannet?

Jeg fatter ikke! Er så lei. Har vasket og vasket og skrubbet og skrubbet!

Klor opp til toppen på bøttene som skal til kanskje?

IPAen min ble god merker ikke noe der. Men så var det jo masse humle også da..

Hjelp! Forslag!
Hiv oppi to-tre teskje kalk (CaCO3) og en teskje natron (NaHCO3) i meskevannet så retter det seg på mørke øl. Er sikkert lavere pH på vannet, mulig annen alkalitet.
 
Hiv oppi to-tre teskje kalk (CaCO3) og en teskje natron (NaHCO3) i meskevannet så retter det seg på mørke øl. Er sikkert lavere pH på vannet, mulig annen alkalitet.
Kan det virkelig være så enkelt? Er et gammelt hus. Litt rart når man skrur på varmt vannet så kommer det ut glohett men med hvit farge. Som om man skulle ha hevet litt melk oppi. Er jo bare varmt vannet da. Vi bruker jo det kalde. Det smaker godt.
 
Min erfaring er at mine mørke øl definitivt har blitt bedre etter at jeg har fått bedre kontroll på pH I mesk og kok.
 
Ferdigjæret eller ikke? Flaske eller ikke? Det er det evige spørsmålet som alltid skaper snev av tvil i hjemmebryggersjelen min. Jeg har en mørk, amerikansk strong ale med 83% Pale malt, 5% hver av Amber, Cara Munich II, Dark Crystal og resten Chocolate malt. Dette er mesket med multistegsmesk med temperaturer fra 63 til 67 grader, altså ikke spesielt høyt. OG på ca 1075. Så til problemet: Dette er gjæret med gjenbrukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik. Der oppgis det utgjæring til 78-83%. Med det som utgangspunkt burde jeg ha FG på 1012-1016. Samtidig ser jeg at erfaring med utgjæring av Gjerneskveik spenner fra 65% til 90%, og det skaper jo litt usikkerhet. Jeg fikk god kjøling, og pitchet gjær fra starter på ca 20 grader, og puttet i skap på 37 grader. Det ga en stigning til rundt 37 grader i løpet av første døgnet og gjæringen startet raskt i løpet av den tiden. Krausenring kunne observeres tydelig på dag to. Kveik er kjent for å kunne fermentere ferdig i løpet av 3-4 dager ved høy temperatur, og jeg senket skaptemperaturen igjen etter 5 dager til 25 grader, som fortsatt er innenfor temperaturområdet for gjæren, som er ca 20-38 grader.

Nå har det gått to uker, og etter måling av SG på dag 9 til SG på 1021, så skrur jeg opp temperaturen på skapet igjen til 35 grader og roterer litt på bøtta noen kvelder på rad for å få opp litt gjær fra bunnen. Det er ikke synlige tegn til gjæring på dette tidspunktet (klar vørter/øl i bøtta og bunnfelt gjær). Jeg har målt SG noen ganger over de siste dagene og det er en marginal endring i SG til 1019 målt i dag (dag 14). En av mellommålingene viste imidlertid 1018. Alle disse målingene med refraktometer. Dette tyder jo på en liten målingsunøyaktighet i selve refraktometeret også. Med FG på 1019 er utgjæringen på ca 74%. Ikke innenfor spesifikasjonene til Yeast Bay, men helt greit innenfor erfaringsrommet for Gjerneskveik generelt. Det er likevel litt rart, gitt at all mesking foregikk på 67 grader eller under..

Jeg har bestemt meg for at dette ikke kommer til å gå særlig mye lavere. Dette er spesielt også basert på at jeg har brygget dette ølet tidligere, og hadde da med samme gjær en nedgjæring fra OG på 1072 til FG på 1019, noe som gir utgjæring på ca 73%. Dette har ikke vist noen tegn til overkarbonering eller lignende. Jeg kommer til å flaske i morgen.

Er jeg på jordet? Det mest beroligende er jo at jeg har brygget ølet før, men det er litt forutroligende at jeg ikke klarer å måle dønn stabil SG.

Det er også litt pussig at jeg har brygget en red IPA med samme kveik , malt Red X + pilsner, mesketemp 65 grader, hvor jeg fikk høyere utgjæring (fra OG på 1071 til SG på 1013). Kan en gjær oppføre seg så forskjellig på hhv mørke og lysere maltbaser?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp