Tråden for dumme spørsmål.

Ble ett lite øyeblikk der redd for att den nye kjæresten var i rustfritt... betryggende at du omtalte de somm henne og var med å brygga.. lykke til... du trenger det (Se etter ett lite småbruk utenfor byen på finn)
 
*Krysser fingre og tær* Dette trenger ikke å ende godt. Du vet det @erikraude?
Alt for godt.
Ble ett lite øyeblikk der redd for att den nye kjæresten var i rustfritt... betryggende at du omtalte de somm henne og var med å brygga.. lykke til... du trenger det (Se etter ett lite småbruk utenfor byen på finn)
Hun kommer faktisk ferdig med småbruk. Tro om sauene egentlig trenger all den plassen...
 
Er vel lurest å ha det i vannet om du er opptatt av at de skal virke fortest mulig. Antakelig greit hvis du ønsker å få tatt en pH måling raskt - men ellers har det liten betydning. Jeg har ofte blandet det ned i gristen.
 
Ja, gjæren trenger vel hvertfall over 50ppm for trivsel, det er vel det som blir sagt. Og så vil forholdet mellom klorid og sulfat bestemme om maltsødme (klorid) eller humle (sulfat) blir fremhevet.
 
Ja, gjæren trenger vel hvertfall over 50ppm for trivsel, det er vel det som blir sagt. Og så vil forholdet mellom klorid og sulfat bestemme om maltsødme (klorid) eller humle (sulfat) blir fremhevet.
Okay, hiver oppi ei teskje cacl2 før jeg mesker inn neste halvpart av malten.
 
@Steinar Huneide "Kun mesk" - tilsetningene løser seg visst dårligere opp i vann enn de andre tilsetningene. Det er etter hva jeg skjønner best å blande disse inn i mesken ved mash in (når maltet røres inn). Ellers risikerer man visst at mesteparten havner uoppløst i bunnen av karet.
 
Sist redigert:
Hva lager du? Ikke noe ekstra kalsium? :)

Det er jo en god del kalsium der - avhengig av størrelsen på brygget, selvsagt.

Men det kan være en god ide fordele tilsettingen på mesk og kok, siden 40% - om jeg husker riktig - av det kalsiumet du tilsetter i mesken, blir igjen der. Og kalsium er nødvendig for gjæren, også, og for fylde i smaken.

Blir da pH i mesken for høy, er det bedre å bruke litt syre. Saltene brukes jo av hensyn til smak, og av hensyn til behovet for kalsium. Det blir fort for mye om en bruker dem til å justere pH med. Skjønt med normalt bløtt norsk vann skal det ikke bli noe problem.
 
Okay, hiver oppi ei teskje cacl2 før jeg mesker inn neste halvpart av malten.

Nei, tilsett det heller i kok. (Se den forrige posten min.) Du må også passe på at du ikke får for mye klorid. Maks 150 ppm, tror jeg.

Hva slags framgangsmåte har du? "Neste halvpart av malten" antyder at det dreier seg om dobbeltmesking her?

Hvis du brygger sterkøl, er det vel ikke noen fare for at du tar ut så mye at det blir fare for lav pH og tanninekstraksjon under skylling. (Gitt at du driver med kontinuerlig skylling/fly sparging.)
 
Det er dobbelmesking ja. Kjøpte Knusern fra Bryggselv i januar, og tenkte den har stått i reolen i garasjen lenge nok nå. To maltblandinger á 11,15 kilo. Hittil, tilsatt to teskjer med natron og sju med kalk i henhold til bryggekalkulator.no sin vannjusteringsprofil for Stout. Så mesket jeg inn første malten. Skylte med 10 liter til jeg fikk meskevann til neste maltblanding, og satt silekaret på en gjæringsbøtte for å skylle ut 10 liter til, som jeg satt til sides i en kjele som holder den på cirka 70 grader. Så tilsatte jeg en teskje cacl2 i innmesk på maltblanding nr to, som nå står på 72 graders "skumsteg", før oppvarming til utmesk. Da bruker jeg de 10 liter fra forrige maltblanding til første skyllevann, så 10 liter springvann til jeg når kokevolum på 50-52 liter. Kokes 2 timer, sikter på drøyt 40 liter til gjæring. Hadde pH på 5.45 i mesk nr 2, og etter første mesk, en heller laber effektivitet på 65% og 1.056 på 40 liter. Men det tror og håper jeg retter seg når jeg skyller neste maltblanding med væsken fra første maltblanding.. Pokker til lang tid dette tok, kjenner at det blir godt å få Brewtools maskin i hus :beermug:
 
Det er dobbelmesking ja. Kjøpte Knusern fra Bryggselv i januar, og tenkte den har stått i reolen i garasjen lenge nok nå. To maltblandinger á 11,15 kilo. Hittil, tilsatt to teskjer med natron og sju med kalk i henhold til bryggekalkulator.no sin vannjusteringsprofil for Stout. Så mesket jeg inn første malten. Skylte med 10 liter til jeg fikk meskevann til neste maltblanding, og satt silekaret på en gjæringsbøtte for å skylle ut 10 liter til, som jeg satt til sides i en kjele som holder den på cirka 70 grader. Så tilsatte jeg en teskje cacl2 i innmesk på maltblanding nr to, som nå står på 72 graders "skumsteg", før oppvarming til utmesk. Da bruker jeg de 10 liter fra forrige maltblanding til første skyllevann, så 10 liter springvann til jeg når kokevolum på 50-52 liter. Kokes 2 timer, sikter på drøyt 40 liter til gjæring. Hadde pH på 5.45 i mesk nr 2, og etter første mesk, en heller laber effektivitet på 65% og 1.056 på 40 liter. Men det tror og håper jeg retter seg når jeg skyller neste maltblanding med væsken fra første maltblanding.. Pokker til lang tid dette tok, kjenner at det blir godt å få Brewtools maskin i hus :beermug:

Ble komplisert, dette - og jeg har null erfaring med dobbeltmesking. Men det virker som om du bruker mye salter. Men hvis det var det kalkulatoren fortalte deg, så.

Det er jo mineraler i malten, også - så egentlig skulle i alle fall behovet for kalsium være noe mindre når det er snakk om så mye malt.
 
Tilbake
Topp