Alt for godt.*Krysser fingre og tær* Dette trenger ikke å ende godt. Du vet det @erikraude?
Hun kommer faktisk ferdig med småbruk. Tro om sauene egentlig trenger all den plassen...Ble ett lite øyeblikk der redd for att den nye kjæresten var i rustfritt... betryggende at du omtalte de somm henne og var med å brygga.. lykke til... du trenger det (Se etter ett lite småbruk utenfor byen på finn)
Enig, men før de kommer dit er det litt jobb, viser det seg.Sauer er best i fårikål...
Bare lurer... vi ser deg vell ikke i ett program på tv2.. bonderomantikk eller hva det heter?
Hvor lenge ut i mesketiden venter du før du måler ph i mesk?
Hva lager du? Ikke noe ekstra kalsium?Nybegynner på vannjustering.. Betyr dette at tilsetninger skal røres inn etter innmesk?
Vis vedlegget 36636
Hva lager du? Ikke noe ekstra kalsium?
Okay, hiver oppi ei teskje cacl2 før jeg mesker inn neste halvpart av malten.Ja, gjæren trenger vel hvertfall over 50ppm for trivsel, det er vel det som blir sagt. Og så vil forholdet mellom klorid og sulfat bestemme om maltsødme (klorid) eller humle (sulfat) blir fremhevet.
Hva lager du? Ikke noe ekstra kalsium?
Okay, hiver oppi ei teskje cacl2 før jeg mesker inn neste halvpart av malten.
Det er dobbelmesking ja. Kjøpte Knusern fra Bryggselv i januar, og tenkte den har stått i reolen i garasjen lenge nok nå. To maltblandinger á 11,15 kilo. Hittil, tilsatt to teskjer med natron og sju med kalk i henhold til bryggekalkulator.no sin vannjusteringsprofil for Stout. Så mesket jeg inn første malten. Skylte med 10 liter til jeg fikk meskevann til neste maltblanding, og satt silekaret på en gjæringsbøtte for å skylle ut 10 liter til, som jeg satt til sides i en kjele som holder den på cirka 70 grader. Så tilsatte jeg en teskje cacl2 i innmesk på maltblanding nr to, som nå står på 72 graders "skumsteg", før oppvarming til utmesk. Da bruker jeg de 10 liter fra forrige maltblanding til første skyllevann, så 10 liter springvann til jeg når kokevolum på 50-52 liter. Kokes 2 timer, sikter på drøyt 40 liter til gjæring. Hadde pH på 5.45 i mesk nr 2, og etter første mesk, en heller laber effektivitet på 65% og 1.056 på 40 liter. Men det tror og håper jeg retter seg når jeg skyller neste maltblanding med væsken fra første maltblanding.. Pokker til lang tid dette tok, kjenner at det blir godt å få Brewtools maskin i hus