Den er skrevet for engelske forhold, som er litt annerledes enn norske. Så jeg synes det blir unødvendig omstendelig, egentlig. For alle som har normalt norsk vann - altså for alle som ikke bor i kalkrike områder, og som har overflatevann - er tabellen til Gahr helt grei å bruke. Da får du salter tilpasset øltypen, og et forsvarlig nivå av kalsium. Så bør du i tillegg forsikre deg om at pH i mesk og kok blir riktig, og eventuelt justere med nødvendige midler. (Syre eller syremalt for å få pH ned, natron for å få den opp.)
Enkelt sagt: Hvis såpa skummer godt når du vasker deg eller vasker opp, har du normalt, bløtt (mineralfattig) norsk vann. Og få problemer. Det eneste er å passe på at du ikke får for lav pH når du brygger mørke øl/øl med mye krystallmalt, og at du tilsetter ei teskje eller to med kalsiumlorid og/eller -sulfat for å få nok kalsium.
Hvis såpa ikke skummer, er det vanskeligere
.
En detalj jeg stusset litt over i artikkelen, er det han sier om kalsiummengden. Jeg tror ikke du skal over 200 ppm/mg pr liter. Og den trygge øvre grensa er 150. Her regner jeg Palmer som en autoritet, siden han er forfatter - sammen med Colin Kaminski - av boka
Water. (Se s.335 i How to Brew.)
Ellers er jeg enig med deg i at det er mye som er godt forklart i artikkelen du fant. Men generelt vil jeg helst høre på fagfolk. (Så hør ikke så mye på meg
.)