Tråden for dumme spørsmål.

Jeg er litt forbauset over at frykten for oksydering av øl ikke har trigget en diskusjon rundt SO2 i samme. Fra mine år med vinlegging er jeg vant med at vin på druer bør ha ca 100 ppm med SO2 på flaskene for å hindre oksydasjon mens den langtidslagres (og det kan være mange år). De som er mest bekymret for oksydasjon av ølet sitt (over tid på flaske) burde kanskje vurdere samme metode? Tilsette metabisulfitt ved flasking. Ikke nødvendigvis 100 ppm, men kanskje halvparten. Nok til å beskytte/bremse oksydasjon og samtidig lavt nok til å unngå smak (vin luftes ofte ved åpning for å få bort svovelaroma). Her burde noen eksperimentere.

Blir ikke det deg som å eksperimentere da siden du har erfaring med det? Metabilsulfitt er iallefall ikke ukjent for å scrubbe o2 hos hjemmebryggere, men da er det vel som oftest brukt på kald-hotside.

Metabilsulfitt er iallefall ikke ukjent for LODO'erne.

Nå har ikke jeg merket noe oksyderingsproblem i øl ( mulig jeg ikke er sensitiv nok). Men jeg registrerer jo at mange er bekymret og noen merker oksydering. Dersom det er kjent kunne kanskje noen av disse dele sine erfaringer med svovel i øl?

Hei. Lørdag førstkommende er det 14 dager siden min første bryggedag. Tok en SG med hydrometer for 4 dager siden og målte samme verdi i dag. (1.016) Dette er på Ægir Rallar ølsett. OG på brygget er 1.051 og forventet FG i følge oppskrift er 1.015 - så dette tyder bra. Ølen lukter og smaker skikkelig bra, og den ser helt nydelig ut. Det jeg lurer på er verdiene jeg leser på refraktometeret og bruk av korrigeringskalkulatoren på bryggekalkulator.no. Jeg leser av Brix verdien til 8 blank. Med OG på 1.051 så konverterer/korrigerer den SG til 1.021. (OG ble målt til 1.051 med både hydrometer og refraktometer). Så til mitt dumme spørsmål: Skal jeg gi blaffen i dette og forholde meg kun til hydrometermålingen, eller er det noe jeg ikke får med meg med korrigeringskalkulatoren?

Kjenner ikke denne kalkulatoren. Men etter mine tabeller så ville en startbrix på 13 og en sluttbrix på 8 tilsvare en SG=1,018. En sluttbrix på 7,5 ville gitt SG=1,015.
Dersom startbrix var 14 ville avlest sluttbrix på 8 tilsvart SG=1,015.

Hei. Lørdag førstkommende er det 14 dager siden min første bryggedag. Tok en SG med hydrometer for 4 dager siden og målte samme verdi i dag. (1.016) Dette er på Ægir Rallar ølsett. OG på brygget er 1.051 og forventet FG i følge oppskrift er 1.015 - så dette tyder bra. Ølen lukter og smaker skikkelig bra, og den ser helt nydelig ut. Det jeg lurer på er verdiene jeg leser på refraktometeret og bruk av korrigeringskalkulatoren på bryggekalkulator.no. Jeg leser av Brix verdien til 8 blank. Med OG på 1.051 så konverterer/korrigerer den SG til 1.021. (OG ble målt til 1.051 med både hydrometer og refraktometer). Så til mitt dumme spørsmål: Skal jeg gi blaffen i dette og forholde meg kun til hydrometermålingen, eller er det noe jeg ikke får med meg med korrigeringskalkulatoren?

Mål med hydrometer to ganger over tre dager, det er ganske standard. Refraktometermålinger er helt upålitlige til å stadfeste FG.

Mål med hydrometer to ganger over tre dager, det er ganske standard. Refraktometermålinger er helt upålitlige til å stadfeste FG.
Tenkte meg det. Det var det som var planen men så begynte jeg å lese litt om refraktometer og korrigeringskalkulatorer, og så var jeg i gang... Hører på deg og følger opprinnelig plan. Takker. :)

Det er helt korrekt. Men holder man seg til startbrix og sluttbrix (uten å konvertere til SG) så er refraktometer helt fint. Og refraktometeret er minst like egnet til å fastlegge stabil sluttmåling (over 3 dager) som hydrometeret.

Det er helt korrekt. Men holder man seg til startbrix og sluttbrix (uten å konvertere til SG) så er refraktometer helt fint. Og refraktometeret er minst like egnet til å fastlegge stabil sluttmåling (over 3 dager) som hydrometeret.
Ja det er jo logisk :) Hvis ikke den endrer seg vil selvsagt ikke verdien målt med hydrometer endre seg. Takker.

Litt spørsmål angående oksidasjon i øl.

Når man har i tørrhumle, så plasker det jo litt i karet når humlen treffer ølet, kan dette forårsake oksidasjon?
Og er det noe forskjell på flaskestørrelser ved tapping, om det er større/mindre sjanse for oksidering på enkelte flaske størrelser?

Kjente antydning i mitt nyeste brygg,IPA
Smakte topp første ukene, men sist jeg tok en flaske, for 2 dager siden var det antydning.
Håper jo det bare er den flasken eller et fåtall.

I følge en særdeles velkvalifisert brygger og biokjemiker jeg snakket med nylig, vil gjæren kjapt gjøre kål på det oksygenet du tilfører ved tørrhumling.

I følge en særdeles velkvalifisert brygger og biokjemiker jeg snakket med nylig, vil gjæren kjapt gjøre kål på det oksygenet du tilfører ved tørrhumling.
Gjelder det også om det meste av sukkeret er spist? Dette er spesielt relevant ved bruk av kveik, siden den kan være ferdig på under 2 dager.

Gjelder det også om det meste av sukkeret er spist? Dette er spesielt relevant ved bruk av kveik, siden den kan være ferdig på under 2 dager.

Det går jeg ut fra. Det er jo stadig plenty med gjær i suspensjon - klar til å hive seg over intetanende oksygenatomer.

Den eneste gangen jeg har vært ganske sikker på at jeg har fått oksydering er nemlig når jeg har tørrhumlet etter at kveik har gjæret ned alt sukkeret.

Ja det er jo logisk :) Hvis ikke den endrer seg vil selvsagt ikke verdien målt med hydrometer endre seg. Takker.
Og skulle du ønske å estimere ABV med refraktometermåling kan du gjøre det med:
ABV=0,7875x(startbrix -sluttbrix)
Det blir like bra som:
ABV=131,25x(OG-FG)

Og synes du det blir litt lite justerer du bare faktoren litt opp inntil du er fornøyd:)
Refraktometer

Sist redigert:
Den eneste gangen jeg har vært ganske sikker på at jeg har fått oksydering er nemlig når jeg har tørrhumlet etter at kveik har gjæret ned alt sukkeret.

Kveik veit jeg lite om. Og ok, hvis kveiken er høyflokkulerende, eller hvis gjæringsprosessen har vært tøff for gjæren, sånn at du ville få problemer med å karbonere uten å tilsette frisk gjær, så kan det være for lite aktiv gjær i suspensjon. Det er jo ikke ukjent at det kan bli nødvendig å tilsette frisk gjær når du skal karbonere, men det er vel gjerne i forbindelse med øl med veldig høy OG.

Foutsetningen for at gjæren kan "ete opp" oksygenet, er jo at det er frisk og aktiv gjær til stede. Og normalt så er det det. I følge White og Zainasheff i Yeast trenger du 1 million celler pr milliliter for å karbonere øl (s.116), og et øl med en slik mengde gjær, kan se klart ut (s.117). Og de sier også at en fordel ved flaskekarbonering er at "Yeast in the bottle help scavenge oxygen" (s.116).

Jeg aner ikke hvor mye oksygen du tilfører når du åpner lokket på gløtt og hiver inn humla, eller hvor mye oksygen det er "gjemt" i humla. Men det må jo være minimalt i forhold til det vi tilfører ved starten av gjæringa, og den mengden tar jo gjæren opp i løpet av veldig kort tid. Det må i alle fall være en forklaring på hvorfor oksygen tilført i forbindelse med tørrhumling ikke blir ryddet vekk av den samme gjæren.

Den må vel ha noe annet spiselig sammen med oksygenet, ellers blir det ikke brukt opp.
Så når man tørrhumler etter ferdig gjæring så blir vel oksygenet i ølet frem til sukkeret/speisen kommer i.

Fritt etter Gahr,
vi kan få for lite oksygen i oppstartfasen, etterpå får vi alltid mer enn nok.
Men dette vet du Finn bedre enn de fleste andre :)

Kveik veit jeg lite om. Og ok, hvis kveiken er høyflokkulerende, eller hvis gjæringsprosessen har vært tøff for gjæren, sånn at du ville få problemer med å karbonere uten å tilsette frisk gjær, så kan det være for lite aktiv gjær i suspensjon. Det er jo ikke ukjent at det kan bli nødvendig å tilsette frisk gjær når du skal karbonere, men det er vel gjerne i forbindelse med øl med veldig høy OG.

Foutsetningen for at gjæren kan "ete opp" oksygenet, er jo at det er frisk og aktiv gjær til stede. Og normalt så er det det. I følge White og Zainasheff i Yeast trenger du 1 million celler pr milliliter for å karbonere øl (s.116), og et øl med en slik mengde gjær, kan se klart ut (s.117). Og de sier også at en fordel ved flaskekarbonering er at "Yeast in the bottle help scavenge oxygen" (s.116).

Jeg aner ikke hvor mye oksygen du tilfører når du åpner lokket på gløtt og hiver inn humla, eller hvor mye oksygen det er "gjemt" i humla. Men det må jo være minimalt i forhold til det vi tilfører ved starten av gjæringa, og den mengden tar jo gjæren opp i løpet av veldig kort tid. Det må i alle fall være en forklaring på hvorfor oksygen tilført i forbindelse med tørrhumling ikke blir ryddet vekk av den samme gjæren.
Jeg har ikke problemer med flaskekarbonering uten å tilføre ny gjær, så den er frisk nok.

Det er mulig jeg lever i en villfarelse, men jeg trodde det forholdt seg slik at når sukkeret er spist, så går gjæren "i dvale" og vil hverken formere seg eller spise sukker. Om jeg skjønte dette med oksygenet rett, så er det først og fremst ved formering at den nyttegjør seg oksygenet.

Jeg tror det er helt riktig at flaskekarbonering hjelper mot oksygenering, men jeg tror det er gjemt mer oksygen i humla enn man tror, og at grunnen til at det fungerer er at "vanlig" gjær ved vanlige temperaturer (f.eks. 16-20 grader) bruker ganske lang tid på å spise seg ned til FG. Ved tørrhumlingen tror jeg det da er slik at det fortsatt er sukker igjen som skal spises, og da er det fortsatt "opportunt" for gjæren å spise sukker og formere seg og dermed også bruke oksygen.

Til sammenligning med det som skjer ved oppstart av fermenteringen, så er det jo en overflod av sukker til stede, og gjæren boltrer seg i næringsstoffer og oksygen og formerer seg vilt og hemningsløst. Jeg tror problemet med å tilsette tørrhumla sent (nær eller etter at FG er nådd) er at det ikke er like gunstig for gjæren da.

Jeg har ikke hatt denne typen utfordringer uten tørrhumling, selv om jeg letter på lokket for å lure inn en pipette for SG-målinger og også stikker om med hevert ved flasking.

Jeg har ikke problemer med flaskekarbonering uten å tilføre ny gjær, så den er frisk nok.

Det er mulig jeg lever i en villfarelse, men jeg trodde det forholdt seg slik at når sukkeret er spist, så går gjæren "i dvale" og vil hverken formere seg eller spise sukker. Om jeg skjønte dette med oksygenet rett, så er det først og fremst ved formering at den nyttegjør seg oksygenet.

Jeg tror det er helt riktig at flaskekarbonering hjelper mot oksygenering, men jeg tror det er gjemt mer oksygen i humla enn man tror, og at grunnen til at det fungerer er at "vanlig" gjær ved vanlige temperaturer (f.eks. 16-20 grader) bruker ganske lang tid på å spise seg ned til FG. Ved tørrhumlingen tror jeg det da er slik at det fortsatt er sukker igjen som skal spises, og da er det fortsatt "opportunt" for gjæren å spise sukker og formere seg og dermed også bruke oksygen.

Til sammenligning med det som skjer ved oppstart av fermenteringen, så er det jo en overflod av sukker til stede, og gjæren boltrer seg i næringsstoffer og oksygen og formerer seg vilt og hemningsløst. Jeg tror problemet med å tilsette tørrhumla sent (nær eller etter at FG er nådd) er at det ikke er like gunstig for gjæren da.

Jeg har ikke hatt denne typen utfordringer uten tørrhumling, selv om jeg letter på lokket for å lure inn en pipette for SG-målinger og også stikker om med hevert ved flasking.

Ved gjæringsstart går gjæren i gang med å ruste seg opp til Det Store Ete- og formeringsgildet gjennom å bruke oksygenet til å produsere de stoffene den trenger for å bygge opp cellemembranene. I den fasen er den lite interessert i sukker. Og etter at gjæringen er ferdig, vil det være mye gjær som har brukt opp reservene sine, og som da vil ha behov for oksygen for å bygge dem opp igjen.

Gjæren går jo i dvale, som du sier, men ikke alle. Kanskje er det sånn at effekten av tørrhumlinga avhenger av hvor lenge du venter? Jeg har sett at det har blitt gitt råd om å tørrhumle mens det ennå foregår noe aktiv gjæring. Men gjææraktiviteten er jo ikke slutt fordi om det er slutt på sukkeret. Gjæren går løs på andre stoffer som den kan nyttiggjøre seg når det er slutt på sukker. Det er den "ryddinga" vi snakker om; den eter avfallsstoffer fra den aktive fasen, som f.eks. diacetyl.

Jeg har pleid å vente med å tørrhumle til jeg mener jeg har nådd FG, og når jeg så har hatt i humla, har jeg ofte opplevd at aktiviteten har startet igjen. Så det kan se ut som om tørrhumlinga vekker gjæren til ny innsats. (Hva forklaringa på dette er, skal jeg ikke ha noen sikker mening om, men det har i alle fall skjedd meg en del ganger - og det kan kanskje ha noe å gjøre med tilførsel av oksygen?)

Jeg har googlet litt, og det er mange som mener de har opplevd det du har. Men samtidig er det også mange som sier at de ikke opplever det. Forvirrende greier:confused:.

Som sagt, biokjemikeren jeg snakket med, var veldig klar på at tørrhumling ikke fører til oksidering, fordi gjæren raskt bruker opp oksygenet. Og Kjetil Jikkiun hevder også at så lenge det er aktiv gjær til stede, skal ikke oksidering bli noe problem.

Jeg har jo ikke noen faglig bakgrunn for å mene noe om dette, jeg bare hører på hva folk sier.

Men at oksidering er et problem for hjemmebryggere, er det vel ingen tvil om. Jeg har nok hatt min andel av oksiderte øl. Samtidig er det ikke sånn at de som har vært tørrhumlet, har vært mer preget enn andre, så jeg tror ikke helt på at akkurat tørrhumlingen er det store problemet.

Liten teori, høyst uvitenskapelig, men muligens ikke helt galt ut fra egne erfaringer: Jo sunnere gjæringsprosess, jo mindre problem med oksidering. Kan det ha noe for seg?

Sist redigert:
Den må vel ha noe annet spiselig sammen med oksygenet, ellers blir det ikke brukt opp.
Så når man tørrhumler etter ferdig gjæring så blir vel oksygenet i ølet frem til sukkeret/speisen kommer i.

Fritt etter Gahr,
vi kan få for lite oksygen i oppstartfasen, etterpå får vi alltid mer enn nok.
Men dette vet du Finn bedre enn de fleste andre :)

Nei, det gjør jeg jo ikke:(. Som sagt, så kan jeg bare prøve å vurdere hva jeg hører fagfolk si. Og det er ikke entydig. Jeg tror f.eks. ikke Gahr og Kjetil Jikkiun er helt enige om dette - om jeg skal dømme ut fra hva jeg har hørt fra dem.

Men hva som eventuelt begrenser gjærens evne til å bruke okysgenet, er jo et godt spørsmål. Jeg tror ikke det er mangel på sukker. Det måtte vel kanskje være mangel på andre nødvendige næringsstoffer - mineraler, FAN? Her er jeg på mildt sagt tynn is:confused:.

Imidlertid; gir du gjæren sukker (sukrose, som ikke gir gjæren noe som helst annet enn glukose og fruktose), tar aktivteten seg opp igjen - hvis gjæren ikke er helt gåen, da. (Det kan vi jo oppleve.) Så normalt skulle det være nok igjen av det gjæren trenger, til at den kan fortsette å jobbe. Og da skulle den vel også kunne nyttiggjøre seg oksygen?

Sist redigert:
Tror du er litt for mye belest jeg:)
Tenk litt enklere. Vi kan jo ikke lage øl med bare gjær, vann, mineraler, vitaminer, FAN og hans oldemor
hvis ikke det er drivstoff til gjæra. Mao noe sukkerlignende greier.

Forbrenningsmotoren i bilen og båten må også ha oksygen i sylinderen for å kunne gå.
Men uten drivstoff får vi jo ikke startet. Så oksygenet som er i sylinderen forblir værende
til drivstoffet er på plass.
-En sær og lite sammenlignbar sammenligning. Men er man Forvirret så er det meste mulig:D

Tilbake
Topp