Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har lest at de ulike modellene (Tinseth m.fl) for beregning av IBU har litt ulike forutsetninger når det gjelder pellets eller "kongler". Jeg googler litt og kommer tilbake til saken om jeg finner noe.

Det korte svaret er uansett: Ja, det er forskjell.

Ikke noe konkret svar, men du kan eksperimentere med denne kalkulatoren og se hvilke forskjeller det utgjør å skifte mellom de ulike typene:
https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jeg har ellers sett omtrentelige beregninger som tilsier at man får ca 10% høyere IBU per vektenhet med pellets. Tinseth er visst basert på hele blader/cones.

Lekte litt i brewersfriend før jeg spurte, men måtte bare forsikre meg om at verdiene jeg leste av der ikke var helt på jordet i forhold til realiteten. 10% høyere IBU tar jeg godt i mot. Oppskriften jeg leker litt med har nok bare godt av det. Takk for svar! :)
 
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 67
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?

Mine ser slik ut når de har flokkulert. Legger et deilig lag gjær i bunn. Ligger det ikke et lyst tynt lag der? Litt vanskelig å se på bildet.
 
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?

Britisk godt-flokkulerende gjær?
 
Mine ser slik ut når de har flokkulert. Legger et deilig lag gjær i bunn. Ligger det ikke et lyst tynt lag der? Litt vanskelig å se på bildet.
Jo det ligger et tynt lag i bunn. Jeg trodde dette laget skulle være tykkere?
Eller er det sånn at jeg nå kan vente til onsdag, ta kolben ut av kjøleskapet ved bryggestart, tømme ut mesteparten av vannet og helle blandingen oppi gjæringskaret når bryggingen er over og vørteren er i karet?
 
Jo det ligger et tynt lag i bunn. Jeg trodde dette laget skulle være tykkere?
Eller er det sånn at jeg nå kan vente til onsdag, ta kolben ut av kjøleskapet ved bryggestart, tømme ut mesteparten av vannet og helle blandingen oppi gjæringskaret når bryggingen er over og vørteren er i karet?

Det er slik jeg gjør det. Husk å ta ut magneten. Jeg har gjæret et par av de etterhvert.
 
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?

hadde du den rett i kjøleskapet, ikke i romtemperatur først?
 
Jo det ligger et tynt lag i bunn. Jeg trodde dette laget skulle være tykkere?
Eller er det sånn at jeg nå kan vente til onsdag, ta kolben ut av kjøleskapet ved bryggestart, tømme ut mesteparten av vannet og helle blandingen oppi gjæringskaret når bryggingen er over og vørteren er i karet?

syntes og det så en smule lite ut. Ja bare gjør det du skisserer. Viktig at du dekanterer idet du tar kolben ut av kjøleskapet.
 
Det er slik jeg gjør det. Husk å ta ut magneten. Jeg har gjæret et par av de etterhvert.
Magneten er ute av kolben og klar til neste runde.
hadde du den rett i kjøleskapet, ikke i romtemperatur først?
Jeg oppdaget ikke det før etter den hadde stått en stund i kjøleskapet at den skulle ha stått et 12-24t i romtemp etter det døgnet på snurra.
syntes og det så en smule lite ut. Ja bare gjør det du skisserer. Viktig at du dekanterer idet du tar kolben ut av kjøleskapet.
Jeg syns også det, ut fra bilder fra andre sine startere. Frister med å ta det som lærdom og gå for tørrgjær på brown ale`n (som denne skulle brukes til) og heller prøve på nytt når jeg skal brygge red ale`n. Skal ta bruke wlp001
 
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?

Den ser da bra ut. Du var nok muligens litt kjapp med kjølinga, men jeg tror ikke det har så mye å si for mengden gjær.

Avhengig av temperatur, størrelse på starteren og hvor frisk den gjæren du har som utangspunkt, er, vil det normalt ta fra 24 til 36 timer før starteren er ferdig. Den siste halvdelen av tida skal den stå i ro, uten tilførsel av luft, for å bygge opp lagrene sine mest mulig effektivt. Så du har ikke gjort det helt optimalt - men det betyr ikke at du ikke kan bruke gjæren. Det går sikkert bra.

Hell av vørteren, men la det være igjen akkurat nok til at du kan få løst oppgjæren og helt den ut. Og husk å ikke hive magneten med oppi gjæringsdunken:). Du kommer til å gjøre det før eller seinere, men vent til du har skaffet deg en supermagnet - hvis du ikke har det, da.

Alle som lager gjærstartere bør ha en liten supermagnet. Jeg har en kube med sider på 1cm, det holder. Da kan du røre i gjæren når du skal ha den ut av kolben, og du kan få magneten ut av gjæringskaret, eller holde den igjen inne i kolben. I det hele tatt, nyttig.
 
Hold en magnet i bunn av kolben som holder fast røremagneten idet du heller.
Jeg trodde jeg kjøpte store magneter fra Kina som viste seg å være bittebittesmå.. men heldigvis sterke nok til å få ut røreren ut av kolben uten store utfordringer. Må nok gå til anskaffelse av en skikkelig magnet nå..
 
Jeg trodde jeg kjøpte store magneter fra Kina som viste seg å være bittebittesmå.. men heldigvis sterke nok til å få ut røreren ut av kolben uten store utfordringer. Må nok gå til anskaffelse av en skikkelig magnet nå..

Hehe! in minste er ca 3mm lang. Fulgte med et "kit" forsåvidt fra kina.
 
Hils på min aller første gjærstarter.
Den er laget av 312gram spraymalt, 3,5 liter vann, en teskje gjærnæring og en pakke med wlp013. Så stått på snurreplata et døgn, før den ble satt kaldt. Bilde viser nå dag 2 i kjøleskapet som holder 4 grader.. jeg syns ikke det ligner noen av deres bilder av gjørstartere, så jeg lurer på om jeg har gjort noe galt, eller om jeg kan bruke denne.. noen som kan hjelpe?
Jeg syns ikke mengden gjær ser så ille ut. Bare å bruke.
Men dere, er ikke 1 teskje gjærnæring veldig mye? Jeg bruker ikke så mye til en starter.
Det gjør nok ikke noen skade, men. Hva mener dere om mengde gjærnæring.
 
Jeg syns ikke mengden gjær ser så ille ut. Bare å bruke.
Men dere, er ikke 1 teskje gjærnæring veldig mye? Jeg bruker ikke så mye til en starter.
Det gjør nok ikke noen skade, men. Hva mener dere om mengde gjærnæring.
Så vidt jeg har forstått så finnes det forskjellige typer/pakker gjærnæring som har forskjellig dosering. På den jeg kjøpte fikk jeg beskjed om å ta veldig lite oppi, så jeg pleier å kjøre max en kvart teskje.
 
Så vidt jeg har forstått så finnes det forskjellige typer/pakker gjærnæring som har forskjellig dosering. På den jeg kjøpte fikk jeg beskjed om å ta veldig lite oppi, så jeg pleier å kjøre max en kvart teskje.
Ja, selvfølgelig kan det jo være forskjell på de ulike produktene.
 
Jeg bruker ikke det i starterne mine... Var liksom aldri snakk om det for i tiden (for et par år siden). I alle fall fikk ikke jeg det med meg.
 
Tilbake
Topp