Jeg har i mange år brukt Servomyces i vørter, men ingenting i starter. Nå broker jeg i tillegg Wyeast gjærnæring i starter. Overkill? Er det enighet rundt det Palmer anbefaler?
På pakken står det vel 10g til 1000 liter eller noe, det blir 0,1g pr 10 liter for gjæring. 0,2g per 10 liter for starter/cellevekst. Derav en bitteliten knivsodd for mine 2-3 liters startere. Det er sikkert litt i overkant det også...Jeg bruker en knivsodd servomyces i gjærstarter. Ingenting i vørteren.
På pakken står det vel 10g til 1000 liter eller noe, det blir 0,1g pr 10 liter for gjæring. 0,2g per 10 liter for starter/cellevekst. Derav en bitteliten knivsodd for mine 2-3 liters startere. Det er sikkert litt i overkant det også...![]()
Så les me frå Palmers brev til bryggeren 3,14
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg brygger batch nummer to idag med lokalt kjøpte råvarer. Sliter veldig med at malten bunnfallet i silkaret og faktisk tetter det nesten fullstendig.
Har utforsket om det er kverningen som gjør det, men batchen jeg brygger nå fikk jeg lovt til å kverne selv.
Er det jeg som gjør noe feil under lagring evt? Kjøpte disse råvarene i går, og de har stått høvelig kaldt og tørt siden innkjøp.
Vet du hva slags kverning som er optimal for ditt oppsett da? Ser du skriver batch nummer to.. Men også "med lokalt kjøpte råvarer", så kanskje du har mange fler hakk i beltet?
Hvis du resirkulerer så må du bare skru av pumpa, røre litt for å løsne opp, la stå 10 min, så starte pumpa igjen med med lavere flow enn først. For hvert brygg så bør du stikke meskespaden nedi og kjenne etter, hvis det blir støkk eller tregt så vet du hvordan det kjentes ut da, da kan du fikse problemet før det oppstår i fremtiden ved å kjenne etter.
Har flere hakk i beltet, ja. Skrev det slik jeg gjorde for å peke på at det er andre gang jeg kjøper råvarer direkte fra beyggebutikk. Tidligere med råvarer fra nett har jeg kunne kjørt pumpen nesten ubegrenset, men her bunnfaller malten etter noen minutter og tetter opp hele systemet. Kjører på veeeldig lav gjennomstrømning nå, men jeg ser at det sakte men sikkert bunnfaller nå også. Irriterende for å være helt ærlig.
Lurer litt på om det er forskjell i lagringen av malten hos nettleverandør og lokal leverandør som skaper trøbbel.
Enig der. I forfjor sommer kjøpte jeg ferdig kvernet malt som først tilbrakte dagen i en varm bil i stekende sol, og som deretter lå lagret i kjelleren i et par uker på grunn av litt timing-problemer. Jeg opplevde ingen spesielle problemer med maltet (det var nok min egen feil at jeg brukte litt for mye krystallmalt, for å si det slik).Det med lagring kan jeg aldri tenke meg. Det står nok mest på kverning, og flow gjennom systemet.
Er dette kun byggmalt? Rug, diverse flakede korn, mais og ris gir veldig grøtkonsistens. Risskall er din venn. Hastigheten på kverningen er også utrolig viktig. Du ønsker kjerner som er brukket opp, men du ønsker ikke skall som er revet i fillebiter. 100 rpm er en fin hastighet på kverna uansett spalteåpning.Har flere hakk i beltet, ja. Skrev det slik jeg gjorde for å peke på at det er andre gang jeg kjøper råvarer direkte fra beyggebutikk. Tidligere med råvarer fra nett har jeg kunne kjørt pumpen nesten ubegrenset, men her bunnfaller malten etter noen minutter og tetter opp hele systemet. Kjører på veeeldig lav gjennomstrømning nå, men jeg ser at det sakte men sikkert bunnfaller nå også. Irriterende for å være helt ærlig.
Lurer litt på om det er forskjell i lagringen av malten hos nettleverandør og lokal leverandør som skaper trøbbel.
Er dette kun byggmalt? Rug, diverse flakede korn, mais og ris gir veldig grøtkonsistens. Risskall er din venn. Hastigheten på kverningen er også utrolig viktig. Du ønsker kjerner som er brukket opp, men du ønsker ikke skall som er revet i fillebiter. 100 rpm er en fin hastighet på kverna uansett spalteåpning.