Min erfaring med eisbock

Jeg har hatt en dobbelbock stående på et kar i kjelleren i litt over en måned, og rett og slett ikke tatt meg bryet til å tappe på flasker. Så jeg tenkte for meg selv i mitt stille sinn, hva om jeg fryser denne for å se hva som skjer? Med inspirasjon fra @Einar Michelsen sitt eisbock-prosjekt og stort gruppepress fra @Staro og @Miguel så kunne jeg ikke annet enn å gå for gull.

Originaløl:
Dobbelbock
2308 Munich lager(10ºC i tre uker, ingen diacetylrast).
22 liter
OG: 1.094
FG: 1.023
ABV: 10.22%
IBU: 25

Min metode:
Det første jeg gjorde var å sette gjæringsfryseren min på -10ºC og lot det stå til i 24 timer. Jeg brukte så en sil og løftet ut cirka 4 liter. Så lot jeg ølet stå i noen dager på +5ºC før jeg senket temperaturen til -10ºC igjen i 24 timer og fikk så ut cirka 3 liter til med is/slush og satt da igjen med 15 liter.

Jeg målte så FG til 1.026. Med litt kalkis-hjelp fra @Miguel så ble ny OG 1.131, som gir en alkoholstyrke på rett under 14%. Ølet ble så tappet på fat og purget med Co2.

Et par erfaringer jeg har gjort meg:
- Neste gang bør jeg tenke mer på å minimere oksidasjonsfaren ved å kun fryse èn gang og tappe fra bunn.
- Hevert og slush går ikke sammen. Det var til tider vanskelig å få den jævla ølen ned i fatet.
- Slangen til heverten ble steinhard og vanskelig å håndtere.
- Ha mer øl tilgjengelig for frysing.
- Ikke bruk vann i gjærlåsen(haha)

Smaksnotater:
Huttemegtu, den lille prøven jeg tok er meget god. Mørke frukter, lakris, bittelitt sjokolade, alkoholvarme, noe alkohol-aktig i aroma uten å være for mye), litt banan. Jeg merker ikke mye oksidasjon ennå, men ølet er såpass kraftig at det blir vanskelig for amatør-nesen min å klare å finne det fram.

generelt:
Dette er et øl det var veldig gøy å lage. Mer håndverk gir meg glede. Neste gang vil jeg prøve å brygge mer, tappe fra bunn og se hvor langt jeg kan pushe det. Hvis noen har noen kloke metoder for å regne ut ABV på frysedestillering så tar jeg gjerne imot det. :)

Hvis du vil smake denne bør du dukke opp på IKT-NM i slutten av oktober. Da blir den servert! :)
 
Er det ikke bare å ta utgangspunkt i volumprosenten alkohol i originalbrygget?
20 liter øl med 8% abv inneholder 16 dl alkohol.
Reduserer du volumet til 16 liter, har du fortsatt 16 dl alkohol = 10 % abv.
Omtrent og teoretisk :D.
 
Er det ikke bare å ta utgangspunkt i volumprosenten alkohol i originalbrygget?
20 liter øl med 8% abv inneholder 16 dl alkohol.
Reduserer du volumet til 16 liter, har du fortsatt 16 dl alkohol = 10 % abv.
Omtrent og teoretisk :D.
Det er vel cirka noe sånt. :)
 
Er det ikke bare å ta utgangspunkt i volumprosenten alkohol i originalbrygget?
20 liter øl med 8% abv inneholder 16 dl alkohol.
Reduserer du volumet til 16 liter, har du fortsatt 16 dl alkohol = 10 % abv.
Omtrent og teoretisk :D.
Bedre enn ca.... (20*8)/16=10 :) Samme type utregning som for å regne ut SG på forskjellige volum.
 
Er det mulig å benytte denne prosessen (bare omvendt) for å få lavere abv? Eller tilnærmet alkoholfritt?
 
Hehe, tenkte om man fryser ølet, tar bort slushet som ikke fryser, og tiner opp igjen, vil ikke da ølet ha lavere abv?
 
Ok, ingen genial ny og smart metode å lage lettøl på der altså

Jeg skal ikke gnæge no mer med dette, men hva om man koker vekk alkoholen i kun den slushen man trekker ut, da vil man slippe på påvirke smak ved kok på hele batchen?
 
Ok, ingen genial ny og smart metode å lage lettøl på der altså

Jeg skal ikke gnæge no mer med dette, men hva om man koker vekk alkoholen i kun den slushen man trekker ut, da vil man slippe på påvirke smak ved kok på hele batchen?

Du må varme opp til over fordampningspunktet for alkohol og lavere enn kokepunkt. Koker du så tar du jo med mye vann og.

Jeg har prøvd å dampe vekk alkohol, og det fungerer helt fint, men ølet fikk en litt snål smak, jeg brukte bare en kjele.

På et hjemmebryggerstadie er det nok muligens greiest å heller lage en oppskrift som er for lav abv fra starten av. Ellers er det bare å bruke mer vann.
 
Da fikk jeg endelig servert denne til folket på Klubbmesterskapet i går. Tilbakemeldingen de fleste kom med var at det var et stort og komplekst øl, men ingen tegn til fusel eller ødeleggende alkoholiske toner. Vi ble enige om at ølet er meget søtt og det fikk meg til å tenke over et par ting jeg vil endre på til neste gang.

Blant annet tenker jeg at FG på baseølet bør være lavere for å kunne treffe godt med FG etter frysedestillering. Gjæringstemperatur på baseølet var også helt perfekt. 11 grader med 2308 fungerte ypperlig og ga ingen usmaker i det ferdige ølet.

Karboneringen kunne vært bedre. Ølet hadde godt skum, men jeg synes selv det opplevdes bittelitt flatere enn jeg hadde ønsket. Kanskje en dæsj med noe malt som fremmer skumfasthet litt bedre?

Jeg var opprinnelig redd for oksidering på grunn av den primitive metoden jeg brukte for å fjerne isen, men ingen tilbakemeldinger pekte på at dette var problem i det ferdige ølet. Isåfall bærer ølet oksidasjon meget godt.

Alt i alt, veldig fornøyd. Neste eisbock er under planlegging og jeg gleder meg! :)
 
Da fikk jeg endelig servert denne til folket på Klubbmesterskapet i går. Tilbakemeldingen de fleste kom med var at det var et stort og komplekst øl, men ingen tegn til fusel eller ødeleggende alkoholiske toner. Vi ble enige om at ølet er meget søtt og det fikk meg til å tenke over et par ting jeg vil endre på til neste gang.

Blant annet tenker jeg at FG på baseølet bør være lavere for å kunne treffe godt med FG etter frysedestillering. Gjæringstemperatur på baseølet var også helt perfekt. 11 grader med 2308 fungerte ypperlig og ga ingen usmaker i det ferdige ølet.

Karboneringen kunne vært bedre. Ølet hadde godt skum, men jeg synes selv det opplevdes bittelitt flatere enn jeg hadde ønsket. Kanskje en dæsj med noe malt som fremmer skumfasthet litt bedre?

Jeg var opprinnelig redd for oksidering på grunn av den primitive metoden jeg brukte for å fjerne isen, men ingen tilbakemeldinger pekte på at dette var problem i det ferdige ølet. Isåfall bærer ølet oksidasjon meget godt.

Alt i alt, veldig fornøyd. Neste eisbock er under planlegging og jeg gleder meg! :)

Kan skrive under på at det er et godt øl, ialle fall:)!
 
Tilbake
Topp