Når man kjeder seg.

Tok en liter av den fine Startervørteren min og helte den opp i en bøtte med myggnetting over. Satte bøtta ganske nærme noen rognebærtrær. Der summer det godt fra vepsen/biene (ser ikke forskjell). Tar den inn i morgen og setter lokk med gjærlås på. Litt nysgjerrig på hva som vil skje. Bør hel la den stå leeenge kanskje for å få se eventuell FG. Kanskje finne noen som tør å smake:confused:20180617_190418.jpg
 
Tok en liter av den fine Startervørteren min og helte den opp i en bøtte med myggnetting over. Satte bøtta ganske nærme noen rognebærtrær. Der summer det godt fra vepsen/biene (ser ikke forskjell). Tar den inn i morgen og setter lokk med gjærlås på. Litt nysgjerrig på hva som vil skje. Bør hel la den stå leeenge kanskje for å få se eventuell FG. Kanskje finne noen som tør å smake:confused:Vis vedlegget 37358
Hva blei det til med dette?
 
Husker ikke hvor lenge jeg lot det stå.
Det dannet seg hvite tråder på på toppen av vørteren. Målte sg og ble veldig overrasket over å se at sukkerinnhold var det samme (ca) som ved start. Husker at det hadde kommet en knott oppi der så nettingen var nok litt for grov. Kanskje en meskepose hadde vært bedre å bruke. Eller blir den for finmasket?
Ikke et vellykket eksperiment.
Kanskje like greit å plukke et bringebær og slippe det oppi bøtta?
 
Tilsatte ett gram knust Blackmalt, Chocowheat og Carafa 1 i hver sin kopp. Helte kokende vann over og lot det stå over natta.
Litt uventet at Blackmalten ble lyseste i fargen.
Prøvde å smake for kjenne om det var forskjell i smaken på de 3.
Det er nesten ikke mulig å kjenne noen forskjell på de 3 for meg. Skulle jeg ha tippet så smakte det minst av Blackmalten. IMG_20200825_071744039-picsay.jpg IMG_20200825_071744039-picsay.jpg
 
Tilsatte ett gram knust Blackmalt, Chocowheat og Carafa 1 i hver sin kopp. Helte kokende vann over og lot det stå over natta.
Litt uventet at Blackmalten ble lyseste i fargen.
Prøvde å smake for kjenne om det var forskjell i smaken på de 3.
Det er nesten ikke mulig å kjenne noen forskjell på de 3 for meg. Skulle jeg ha tippet så smakte det minst av Blackmalten. Vis vedlegget 46631 Vis vedlegget 46631

Interessant. For min egen del satser jeg gjerne på Carafa special 2 som universalmørktmalt.

Jeg har alltid hevda at det er sunt å kjede seg:). (Når elevene klagde:p.) Nok et bevis her.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Husker ikke hvor lenge jeg lot det stå.
Det dannet seg hvite tråder på på toppen av vørteren. Målte sg og ble veldig overrasket over å se at sukkerinnhold var det samme (ca) som ved start. Husker at det hadde kommet en knott oppi der så nettingen var nok litt for grov. Kanskje en meskepose hadde vært bedre å bruke. Eller blir den for finmasket?
Ikke et vellykket eksperiment.
Kanskje like greit å plukke et bringebær og slippe det oppi bøtta?
Bruk mindre beholder og en tynn strømpebukse over, det funker og holder dyr unna.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Lurer på om jeg burde kjøpe meg ny blackmalt for å teste om jeg har en blackmalt som er lysere en det den skal være.
Gjorde et nytt forsøk med 4 forskjellige mørke malt.
5 gram av hver i en kopp med vann som holdt 77 grader. Sto en times tid med alufolie over.
Rangert fra venstre til høyre med minst lukt, farge og smak.
Er det bare jeg som driver med slikt :oops:.
Håper det er flere. Da er det en hobby sier de :).
IMG_20201116_194243887-picsay.jpg IMG_20201116_193357616-picsay.jpg IMG_20201116_193832284-picsay.jpg IMG_20201116_193330732-picsay.jpg
 
Lurer på om jeg burde kjøpe meg ny blackmalt for å teste om jeg har en blackmalt som er lysere en det den skal være.
Gjorde et nytt forsøk med 4 forskjellige mørke malt.
5 gram av hver i en kopp med vann som holdt 77 grader. Sto en times tid med alufolie over.
Rangert fra venstre til høyre med minst lukt, farge og smak.
Er det bare jeg som driver med slikt :oops:.
Håper det er flere. Da er det en hobby sier de :).
Vis vedlegget 47977 Vis vedlegget 47978 Vis vedlegget 47979 Vis vedlegget 47980
Neida, du er ikke alene!!! :)
Jeg har begynt på å smake meg gjennom alle spesialmaltene til BS. Ikke kommet veldig langt, kanskje rundt 10-12 stykker. Da er det bra at det finnes slike steder som dette, som kan minne en på at man må skjerpe seg!
Ikke i dag, men i romjula kanskje …:p
 
Neida, du er ikke alene!!! :)
Jeg har begynt på å smake meg gjennom alle spesialmaltene til BS. Ikke kommet veldig langt, kanskje rundt 10-12 stykker. Da er det bra at det finnes slike steder som dette, som kan minne en på at man må skjerpe seg!
Ikke i dag, men i romjula kanskje …:p
Woohoo!
Da er det bare å kjøre på.
Tar kanskje pils vs Munich først. Synes jeg kjenner en syrlig smak når jeg tygger på munichen.
 
Har kjøpt meg ny blackmalt. Tester det mot Carafa 2. 5 og 10 gram pr 2 dl.
Lengst til høyre Munich 1 og Munich 2. 10 gram pr 2 dl.
Skal stå en times tid først.
 

Vedlegg

  • IMG_20201211_165243410-picsay.jpg
    IMG_20201211_165243410-picsay.jpg
    230,7 KB · Sett: 11
Har kjøpt meg ny blackmalt. Tester det mot Carafa 2. 5 og 10 gram pr 2 dl.
Lengst til høyre Munich 1 og Munich 2. 10 gram pr 2 dl.
Skal stå en times tid først.
Regner med rapport! :)
Kjøpte de lettrøsta maltene (amber/Brown) i BS sortementet i dag for å gjøre tilsvarende …
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Okei.
Her er rapporten. :)
Forrige gang jeg testet så fant jeg ut at Blackmalten ble lysere i fargen enn Carafa 1.
Nå var det test mot Carafa2.
Først så så det ut til at carafaen var mørkere enn Blackmalten. Men så slo det meg at det kunne være lurt å røre litt i koppen før jeg hentet en prøve fra toppen av kruset.
Da ble resultatet helt annerledes gitt.
Carafa og blackmalt ble omtrent identisk.
Smaksmessig ble resultatet det samme som forrige gang. Blackmalten hadde mye mindre smak enn Carafa. Det er vel etter boken. Blackmalt er svidd så jævlig at det er nesten ikke smak igjenn. Omtrent som kull.
Munich 1 og 2 var som forventet. Munich 2 hadde mer av alt. Sødme, brødskorpe og kjeks.
I morgen skal det kokes i 2 forskjellige kjeler med Munich 1 og 2 i begge. Carafa med Munich i en og blackmalt med Munich i den andre.
Jeg er på utkikk etter hvilket malt som gir lakrissmak.
Tror neppe jeg blir noe klokere, men moro å prøve uansett.
 

Vedlegg

  • IMG_20201211_165243410-picsay.jpg
    IMG_20201211_165243410-picsay.jpg
    230,7 KB · Sett: 2
Okei.
Her er rapporten. :)
Forrige gang jeg testet så fant jeg ut at Blackmalten ble lysere i fargen enn Carafa 1.
Nå var det test mot Carafa2.
Først så så det ut til at carafaen var mørkere enn Blackmalten. Men så slo det meg at det kunne være lurt å røre litt i koppen før jeg hentet en prøve fra toppen av kruset.
Da ble resultatet helt annerledes gitt.
Carafa og blackmalt ble omtrent identisk.
Smaksmessig ble resultatet det samme som forrige gang. Blackmalten hadde mye mindre smak enn Carafa. Det er vel etter boken. Blackmalt er svidd så jævlig at det er nesten ikke smak igjenn. Omtrent som kull.
Munich 1 og 2 var som forventet. Munich 2 hadde mer av alt. Sødme, brødskorpe og kjeks.
I morgen skal det kokes i 2 forskjellige kjeler med Munich 1 og 2 i begge. Carafa med Munich i en og blackmalt med Munich i den andre.
Jeg er på utkikk etter hvilket malt som gir lakrissmak.
Tror neppe jeg blir noe klokere, men moro å prøve uansett.
Jeg har ingen erfaring med black malt, men var det noe røykaroma fra det? Hva med brente smaker?
Crisp oppgi vel Lakris og solbær i tillegg til kaffe på sin black malt.
 
Veldig lett røstet smak. Mye skarpere på Carafa. Hinter mer mot bittelitt sjokolade kanskje.
Men nå er jeg ingen ekspert på å plukke ut smaker.
Husker i farten ikke hva slags produsent, men det er kjøpt hos brewshop.
 
Veldig lett røstet smak. Mye skarpere på Carafa. Hinter mer mot bittelitt sjokolade kanskje.
Men nå er jeg ingen ekspert på å plukke ut smaker.
Husker i farten ikke hva slags produsent, men det er kjøpt hos brewshop.
Antagelig Castle da. http://www.castlemalting.com/Castle...5&CropYear=2019&Language=English&FileType=PDF

"Enhances the aroma of character beers by producing a more stringent flavour than other coloured malts. Imparts a slight burnt or smoky flavour."
 
Tilbake
Topp