DIY: Bygge elektrisk hjemmebryggeri med 3 VVB

Draco

 
Hei.

Ser at det er mange her som er glad i å bygge sitt eget utstyr og jeg håper å dra nytte av deres erfaring. Jeg har brygget i mange år selv på en ombygget vvb og bruk kjøleboks til mesking. Jeg har imidlertid lenge drømt om å lage en mer automatisert og permanent installasjon (inspirert av The Electric brewery). Jeg har nå fått meg et 30 kvm verksted med innlagt vann, trefase kurser, industriell avtrekksvifte, mm, så nå er det på tide å realisere drømmen.

Jeg tenker 3 kjeler, herms/rims system, pumper, motstrømskjøler, mm. Kunne selvfølgelig ha kjøpt meg boilermaker kettles eller lignende, men jeg synes det er mye artigere å designe og lage utstyret selv. Planen er dermed å få tak i tre mer eller mindre like vvb og bygge disse om. Jeg vil gjerne ha tips fra dere som har som har laget lignende utstyr. Hvis dere skulle ha begynt på nytt nå til eks, hva ville dere ha gjort annerledes?

Et konkret spørsmål... Hvordan lage til dette utstyret slik at det blir enklest mulig å rengjøre? Meskekjelen bør vel lages til slik at den kan tippes for å få ut mesken. Noen smarte løsninger på dette? Hvordan blir det med rengjøring av rør, pumper osv. som kommer i kontakt med vørteren? Rengjøres de ved å pumpe rengjøringsmiddel igjennom?

Jeg har vedlagt bilder av mitt nåværende utstyr for interesserte.
 

Vedlegg

  • 20180617_160303.jpg
    20180617_160303.jpg
    131,7 KB · Sett: 270
  • 20180617_160429.jpg
    20180617_160429.jpg
    182,8 KB · Sett: 253
  • 20180617_160332.jpg
    20180617_160332.jpg
    159,3 KB · Sett: 251
  • 20180617_160139.jpg
    20180617_160139.jpg
    110,5 KB · Sett: 247
  • 20180617_160146.jpg
    20180617_160146.jpg
    126,7 KB · Sett: 245
ellr mitt som stadig er under utvikling men det vil ikke blitt gjort annerledes unntatt kokekjelen som nå har fått nye elementer med tri-clam+
 
ellr mitt som stadig er under utvikling men det vil ikke blitt gjort annerledes unntatt kokekjelen som nå har fått nye elementer med tri-clam+
 
ellr mitt som stadig er under utvikling men det vil ikke blitt gjort annerledes unntatt kokekjelen som nå har fått nye elementer med tri-clam+

Imponerende oppsett hos deg også Oddvar. Ser du har lagt litt jobb i elektronikken.

Praktisk spørsmål... Hvordan kan jeg best utnytte en 3x16 ampers kurs i et slikt bryggeri? Ser at du har lagt opp 3 2kw elementer i hver kjele. Er det enkeltelementer som kan nyttiggjøre seg av hele kursen? Denne til eks? Det kan være at jeg vil ha noe med lavere varmetetthet for kokekjelen, men for varmtvannstanken burde dette være irrelevant...
 
Har kikket på det. Bra oppsett. Ser ut som at dere har sveiset en egen rigg for mesketanken og vippepinner inn på sidene av tanken? Noe ved utstyret dere ville ha gjort annerledes hvis dere skulle laget nytt i dag?
Ja det stemmer. Vippepinnene er litt høyt, så vi bruker sjelden funksjonen. Måker den bare tom med ei melskuffe. Jeg ville ha montert elementene i tri clamp slik at ltt kan tas ut. Blir å forandre på det. Vårt oppsett fungerer meget bra, så ville i hovedsak ha laget det likt i dag.
 
Ja det stemmer. Vippepinnene er litt høyt, så vi bruker sjelden funksjonen. Måker den bare tom med ei melskuffe. Jeg ville ha montert elementene i tri clamp slik at ltt kan tas ut. Blir å forandre på det. Vårt oppsett fungerer meget bra, så ville i hovedsak ha laget det likt i dag.

Du foretrekker rims fremfor herms?
 
Har sveiset muttere til tri clamp som elementene skal skrues fast i.

Interessant. Så du bruker denne klemmen for å skru fast varmeelementet og løsner den for å rengjøre elementet enkelt? Tror jeg må prøve meg på noe lignende. Det er vanskelig å komme til for å rengjøre elementet i min nåværende løsning.
 
Du får 2" tri clamp med gjenger så de kan skrues fast uten sveising. (jeg venter ennå på mutterne :(. )
Ypperlig. De ser for meg ut til å ha tilstrekkelig overflate også for koking. Hva er det meste du ville kokt på 6kw?

Ja jeg tror flaten skal holde bra med tanke på sviing av vørt.
De er totalt på 9 kW men jeg kommer ikke til å bruke mer enn 6/6,75 for oppvarming til kokepunktet, deretter 3,75, 4.5 eller 5,35 uder koking, her må det en ny innkjøring til.
I stedet for 9 kw så er 2 elementer seriekoblet, da har jeg 9 trin som blir
1 750 w
2 1500 W
3 2250 w
4 3000w
5 3750 w
6 4500 w
7 5250 w
8 6000 w
9 6750 w

Litt unødvendig ekstra må man tillate seg. :)
 
Det jeg kanskje ikke gjør om igjen er å sette vaskemaskinelementet i mecketanken men heller bruke tri cluampsystemet på 2" rør og sette et enda 4,5 kw element inn der og få ekte rims i stedet, men slikt var ikke tilgjengelig da jeg begynte så jeg ville da uansett starte slik jeg gjorde.
 
Jeg har totalt 12 kw i vår koker som tar ca 100 liter. Har laget trinnløs regulering på dette med solid state releer og puls bredde modulering. Bruker to sekunders periodetid. For å holde god kok på vårt system ligger effektreguleringen på ca55 prosent. Bruker rims fordi jeg er elektromann, og fordi man får overført litt lite effekt med herms.
 
Jeg har brukt 2 kw elementet i mesketanken pluss herms men kommer til å bygge ekte rims siden det vil øke temperaturen raskere. Det er jo bare (for meg) å bytte ut en 1" slange med rimsrøret, da blir det mindre rør og slangekveiler i forhold til HERMS . Elektronikk og styring har jeg jo uansett.
 
Jeg har brukt 2 kw elementet i mesketanken pluss herms men kommer til å bygge ekte rims siden det vil øke temperaturen raskere. Det er jo bare (for meg) å bytte ut en 1" slange med rimsrøret, da blir det mindre rør og slangekveiler i forhold til HERMS . Elektronikk og styring har jeg jo uansett.

Stegmesker du eller vil du bruke rims for å komme opp i skylletemperatur raskere? En av de tingene som tiltaler meg med de herms løsningene jeg har sett er at det fremstår som et ryddigere design enn mange rims løsninger.
 
Jeg stegmesker ikke mye men det vil isåfall bli lettere, ellers blir det for å nå riktig mesketemp.
For meg vil RIMS bli ryddigere rørmessig men liiit mer kabler.
 
Jeg har totalt 12 kw i vår koker som tar ca 100 liter. Har laget trinnløs regulering på dette med solid state releer og puls bredde modulering. Bruker to sekunders periodetid. For å holde god kok på vårt system ligger effektreguleringen på ca55 prosent. Bruker rims fordi jeg er elektromann, og fordi man får overført litt lite effekt med herms.

Jeg synes det er litt vanskelig å se på bildet hvordan du varmer rimssystemet... Eget varmeelement ett eller annet sted?
 
Tilbake
Topp