"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Men tror jeg hadde gjort noe sant selv:
60min: Columbus-ish
15 eller 10min: citra, amarillo motueka
0min eller hopstand: citra, amarillo, Motueka
Dry hop: citra, amarillo, Motueka.
 
Kutte ut 60min humle?
Tror du ellers denne kombinasjonen kan bli bra?

Ikke noe dumt tips fra @Botnen, det der.

Du kan for så vidt flytte alt (ikke det du har beregnet til tørrhumling, da) til en tilsetning ved 80 grader. Så stopper du kjølinga i 20 minutter før du skrur på vannet igjen og fortsetter. På denne måten får du fremdeles plenty bitterhet, samtidig som du tar mye bedre vare på aromaoljene.

Jeg sjekka ikke IBU'ene dine - men 120 IBU er totalt meningsløst. Om du bruker humla slik jeg foreslår, blir det fremdeles mer enn bittert nok, sjøl om det er vanskelig å gi noe IBU-tall. (Regner du det som en tilsetning ved 20 minutter, blir det 85 IBU. Da regner jeg med 32 liter til kok og 28 liter i kjelen etter kok.)

Jeg skal ikke si at du "bør" gjøre hverken på den ene eller den andre måten. Men jeg tviler veldig sterkt på at det er mulig å kjenne særlig forskjell - for de fleste, i alle fall - på 85 og 120 IBU.
 
Men tror jeg hadde gjort noe sant selv:
60min: Columbus-ish
15 eller 10min: citra, amarillo motueka
0min eller hopstand: citra, amarillo, Motueka
Dry hop: citra, amarillo, Motueka.

Enig. Citra og Amarillo er min favoritt. Prøver litt andre ting nå - men det ser ikke ut til at noe slår den.
 
Tenkte å teste ut litt New Zealand humler og satt sammen denne pale alen. Hadde håpet på en superfruktig pale ale med masse gode smaker, istedenfor fikk jeg en utrolig kjedelig øl med veldig lite definerte smaker. Går rett i sluken.
Har jeg gjort noe utrolig feil da jeg satt sammen oppskriften eller er humlene ikke så fruktige som jeg trodde?
Mesket på 67 grader, FG ble 1.010. Whirlpool humle ble tilsatt ved 80 grader og fikk stå i 30 minutter. Startet gjæring på 18,5 og avsluttet på 20. Lukket overføring fra gjæringstank til fat.

Vis vedlegget 37834

Jeg har opplevd det samme flere ganger, og jeg er også veldig glad i både Motueka, Mosaic og Nelson Sauvin, hver gang det har mislyktes for meg å få fram friske, tropiske smaker, skyldes det at jeg har for lite humle i kok. Jeg klarer rett og slett ikke å få nok smak ut av humla ved wp og tørrhumling, 5 min blir også for lite for meg. Jeg gidder heller ikke bruke en halvkilo humle på WP, Det er jo heller ikke en Neipa du skal brygge. Hadde gått for noe mer i retning av 30min, 15 min, 5 min.
 
565 går langt ned. Jeg tror FG på 1.010 kommer til å bli litt høyt.

husk at dette er en miks av 566 og 3944, jeg har brygget med gjæren et par ganger nå med lys basemalt, da har den ligget omtrent der. Tror du ølet blir for fyldig/tungt?
Har du ellers noen kommetnar til mine spørsmål, maltsammensetning? Humle/IBU?
 
Denne tråden er ubrukelig, totalt hit and miss om man får svar.

Ser det rimelig greit ut, tenker vi vel kanskje at vi ikke har noe særlig å bidra med. Du kan jo tolke mangelen på svar som et "OK, kjør på":).

Det er nokså vanskelig å mene noe om hvilken av de humlene du nevner, du bør bruke, f.eks.. Smak og behag. Ingen blir noe annet enn godt.

Saison er en veldig vid stil, så det er lite som blir "feil", også. Jeg liker mine helt lyse - men hadde det hjulpet deg noe særlig å få vite det?

Torrefied vs hvetemalt? Det er vel sånt de fleste ikke egentlig veit. Så det er sånt du like gjerne kan/må google sjøl.
 
Sist redigert:
Dette er vel ikke rette innstillingen, vel? Jeg har også hatt innlegg ingen har svart på, men normalt får man jo svar ganske fort da :)
Kanskje ikke rett innstilling men rett virkemiddel var det tydeligvis. Jeg har prøvd meg på denne tråden flere ganger tidligere med dårlig resultat. Har seff aldri tolket det som det er mangel på vilje eller kunnskap - Norbrygg er et fantastisk bra forum. Problemet er heller teknisk, om man ikke får svar med en gang drukner posten i de som kommer bak, derav "ubrukelig". Meg er det ikke spesielt synd på men litt kjipt om nybegynnere som står å svetter over kjelen ikke får den viktige betryggellsen om at feil stort sett ikke har så store konsekvenser i ølbrygging .
 
Ser det rimelig greit ut, tenker vi vel kanskje at vi ikke har noe særlig å bidra med. Du kan jo tolke mangelen på svar som et "OK, kjør på":).

Det er nokså vanskelig å mene noe om hvilken av de humlene du nevner, du bør bruke, f.eks.. Smak og behag. Ingen blir noe annet enn godt.

Saison er en veldig vid stil, så det er lite som blir "feil", også. Jeg liker mine helt lyse - men hadde det hjulpet deg noe særlig å få vite det?

Torrefied vs hvetemalt? Det er vel sånt de fleste ikke egentlig veit. Så det er sånt du like gjerne kan/må google sjøl.

Takk for svar! Vel det er grenser for hva man kan kalle en Saison og det er hvertfall ikke noen garanti for at noe blir godt! Her gikk det mer på bruk av kandisyrup, siden jeg aldri har brukt det før hadde jeg håpt på litt erfaring ift hvor mye fylde og kompleksitet det gir en lys maltbase.
PS jeg har Googlet torrified vs vanlig hvete og fikk omtrent det svaret du gir så jeg lette etter en second opinion, er det ikke det forum er til for?
 
Takk for svar! Vel det er grenser for hva man kan kalle en Saison og det er hvertfall ikke noen garanti for at noe blir godt! Her gikk det mer på bruk av kandisyrup, siden jeg aldri har brukt det før hadde jeg håpt på litt erfaring ift hvor mye fylde og kompleksitet det gir en lys maltbase.
PS jeg har Googlet torrified vs vanlig hvete og fikk omtrent det svaret du gir så jeg lette etter en second opinion, er det ikke det forum er til for?

Det er det. Men det er jo ikke sikkert at det er noen her som har noen begrunnet mening om akkurat det der. Jeg har brukt torrefied et par ganger uten at jeg kan si jeg har registrert at det har hatt noen bestemt effekt. Og jeg tror ikke det er så vanlig å bruke det, men det forekommer i en god del gamle engelske oppskrifter. Cask ale har lite kullsyre, og hveten hjelper til å gi godt skum likevel.

Når jeg har googlet det, har jeg funnet litt forskjellige meninger. Min konklusjon: Det gjør ikke så mye fra eller til. Jeg holder meg stort sett til hvetemalt når det skal være hvete i ølet - eller om jeg ønsker å støtte skummet litt ekstra. Men torrefied vil ikke skade ølet ditt.

Kandisirup har jeg aldri brukt.
 
Får man ikke høyere OG av å bruke Torrified vs malt?, mulig jeg tar feil...

Mulig jeg tar feil, også;) - men det ville overraske meg om det var særlig forskjell. I følge kalkulatoren til Brewer'sfriend får du 1.032 omdu brygger en 21 liters batch med 3 kg torrefied, mens du får 1.033 med hvetemalt.
 
Meina eg he hørt at torrified blei mykje brukt i bryggeri i England for å halde kostnadane nede.. har prøvd i Wit med og uten, merka egentlig ikkje noko særlig forskjell.
 
Mulig jeg tar feil, også;) - men det ville overraske meg om det var særlig forskjell. I følge kalkulatoren til Brewer'sfriend får du 1.032 omdu brygger en 21 liters batch med 3 kg torrefied, mens du får 1.033 med hvetemalt.
Der ser du :) for å oppklare min uvitenhet så kom jeg nå på at dette selvsagt gjelder Torrified vs flaket hvete der noen velger å bruke Torrified for å lette konverteringen av sukkeret. Terrified...
 
Tilbake
Topp