Hvor mye kulde tåler et kjøleskap?

Jeg har ett stort kjøleskap jeg skal montere temperatur-styring på.
Kjøleskapet må stå i en uisolert garasje. 25 minus er noe man må regne med.
Jeg ser det ikke som noe problem å holde varmen oppe i skapet.

Det potensielle problemet oppstår muligens når kjølegreiene starter med utetemperatur rundt null eller litt under.
Jeg tenker da på coldcrash når man vil ha ned temperaturen fort.

Tanken er å prøve å holde kompleksiteten nede uten bruk av vifte for utsideluft. (Det krever ett ekstra relé og en IO pluss ei vifte med solid lukkemekanisme)
Tenkte å ha en temperatursensor på utsiden og rett og slett ikke starte kjøleaggregatet når det er for kaldt.

Det er altså området under fire grader ned mot et par minus som muligens er problematisk.
Noen med kunnskap og erfaringer?
 
Min erfaring er at kjøleskapet fint tåler å stå kaldt uten å ta skade av det. Har ikke prøvd -25 men godt på minussiden. Problemet med ihvertfall mitt skap er at når omgivelsestemperaturen er lavere enn 12-15 grader (pluss) så fungerer ikke skapet. Det går men det kjøler ikke. Har noe å gjøre med moderne miljøvennlige kjølemedier. En eldre fryseboks som står i samme bod har ikke det problemet.

Rettelse; er vel heller rundt 10-12 grader problemet inntreffer.
 
Sist redigert:
Min erfaring er at kjøleskapet fint tåler å stå kaldt uten å ta skade av det. Har ikke prøvd -25 men godt på minussiden. Problemet med ihvertfall mitt skap er at når omgivelsestemperaturen er lavere enn 12-15 grader (pluss) så fungerer ikke skapet. Det går men det kjøler ikke. Har noe å gjøre med moderne miljøvennlige kjølemedier. En eldre fryseboks som står i samme bod har ikke det problemet.

Rettelse; er vel heller rundt 10-12 grader problemet inntreffer.
Har ikke bare med kjølemediet å gjøre. Det er kjøleskap som har automatisk avriming som er Problemet. Det blir stående i avrimingsmodus.
 
Det selges to typer skap med forskjellig kjølemedium. Det ene funker ned til 10-15 C og det andre en del lavere. Skal du under null må skapet slås av. Det vil ikke tåle å fungere som varmeskap.
 
Det potensielle problemet oppstår muligens når kjølegreiene starter med utetemperatur rundt null eller litt under.
Jeg tenker da på coldcrash når man vil ha ned temperaturen fort.

Åpne døra hvis du vil ha ned temperaturen fort, ingen hensikt i å starte kjøleskapet hvis temperaturen utenfor er lavere enn 4-5 grader.

Jeg har hatt gjæringsskap i utetemperatur i flere år, i fjor var det ned mot 30 minus her. På vinteren er det bare varme som behøves, kjøleskapet er ikke koblet til.
 
Takker for svar!

Automatisk avriming og annet originalt dilldall vil bli forbikoplet (såfremt det er mulig og kan ikke se noen grunn til at det ikke er).
Tenkte å ha ett relé direkte for start av kjøleaggregatet
Og ett for varme i skapet.
Det jeg absolutt vil unngå er manuell setting av dører.
Alt vil bli styrt av en egenprogrammert microkontroller.

Så da er spørsmålet fortsatt om kjøleveska og aggregatet vil virke på noen få varmegrader..
 
Takker for svar!

Automatisk avriming og annet originalt dilldall vil bli forbikoplet (såfremt det er mulig og kan ikke se noen grunn til at det ikke er).
Tenkte å ha ett relé direkte for start av kjøleaggregatet
Og ett for varme i skapet.
Det jeg absolutt vil unngå er manuell setting av dører.
Alt vil bli styrt av en egenprogrammert microkontroller.

Så da er spørsmålet fortsatt om kjøleveska og aggregatet vil virke på noen få varmegrader..
Javel. Du har satt inn et varmeelement i skapet for at kjøleelementet skal ha noe å jobbe med når temperaturen faller utenfor?
 
Så da er spørsmålet fortsatt om kjøleveska og aggregatet vil virke på noen få varmegrader..
Og for å utdype det jeg lurer på: Hvilke konstruksjoner av kjølesystemer slutter å virke på hvilke temperaturer.
Alle andre svar anser jeg for å være kverulering!
 
Er det nødvendig dersom brygget inne i kjøleskapet er beskyttet av en gjærlås? Om man fermenterer i åpent kar er jeg enig, men ellers ser jeg ikke helt poenget....?
Jeg gjærer veldig ofte med åpent kar inni gjæringskjøleskapene mine, så jeg mente faktisk at å blåse inn luft uten et filter hørtes risky ut.
Med gjærlås har det selfølgelig ikke noe å si.

Men dette er en avsporing fra hva @NilsOF lurer på i denne tråden, så vi lar det ligge.
 
Kan grunnen til at du ikke får et godt svar være at ingen skjønner hva du vil ha svar på? Men jeg prøver en gang til.

Du skriver i første innlegg:
Det potensielle problemet oppstår muligens når kjølegreiene starter med utetemperatur rundt null eller litt under.
Et kjøleskap vil ikke starte i minusgrader, en fryser vil gjøre det. Men er det minusgrader vil kjøleskapet fort bli kaldt innvendig også, det er ikke så godt isolert.

Når jeg kaldkræsjer på vinteren så kobler jeg bare ut varmekilden i kjøleskapet. Har forresten aldri kjøling tilkoblet på vinteren, det har jeg aldri bruk for. Jeg skjønner at du ønsker å ha både varme og kjøling alltid tilkoblet, det hadde jeg også i starten. Men når man får prøvd det så viser det seg at enten har man kun behov for varme, eller kun kulde. Alt etter årstid og gjæringstemperatur. Hvis begge er koblet til vil de stå og jobbe mot hverandre, fordi man alltid vil få en liten overshoot/undershoot som gjør at varme/kjøling kicker inn helt unødvendig.
 
Tilbake
Topp