Brygging med kveik - erfaringer?

Takk for innspill. Høyere gjæringstemperatur. Har ikke temperaturkontroll så høyt så den må stå i en liten bod med en varmtvannsbereder som holder ca 25 grader. Hvis jeg starter på f.eks 35 og pakker den inn i et pledd stiger den kanskje til 40. Ville du ha startet enda høyere?

Kanskje bedre å sette den på gulv med varmekabler?
 
Takk for innspill. Høyere gjæringstemperatur. Har ikke temperaturkontroll så høyt så den må stå i en liten bod med en varmtvannsbereder som holder ca 25 grader. Hvis jeg starter på f.eks 35 og pakker den inn i et pledd stiger den kanskje til 40. Ville du ha startet enda høyere?
Jeg starter på 39 og holder den der. Om den går opp til 41 f.eks under gjæring så når du temperaturen som fetteren Til Sigmund Gjærnes foretrekker med samme gjæren. For å vedlikeholde temperatur er det mange triks, pakke inn i sovepose, dyne osv. Du kan og sette den i et vannbad (badekar?) som holder rett temperatur.
Husk at det kan være lurt med litt godt med gjærnæring, og et skikkelig kauk må til :)
 
Takk for innspill. Høyere gjæringstemperatur. Har ikke temperaturkontroll så høyt så den må stå i en liten bod med en varmtvannsbereder som holder ca 25 grader. Hvis jeg starter på f.eks 35 og pakker den inn i et pledd stiger den kanskje til 40. Ville du ha startet enda høyere?
Jeg skulle til å svare det samme som @1Morten , så kom han meg i forkjøpet.

Kjøl ned til 40, det eneste du "taper" på det er at det går mindre tid og kjølevann til å kjøle ned vørteren din. Altså bare positivt.
Så kan du pakke inn i et pledd, slik at den ikke synker for mye. Med ambient på 25 grader vil jo det ha en kjølende effekt.
Gjernes tåler opp til 43 grader, så det vil ikke bli et problem at den stiger for høyt når du har ambient 15 grader lavere.
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html#kv1

Godt med gjærnæring og oksygen/risting er lurt.

Lykke til!


edit: så at det var flere svar i tråden her som jeg ikke hadde sett :)
 
Jeg kjøler gjerne til røffly 35 grader og pitcher Sigmunds Voss Kveik der. Skapet står med termostatstyrt varme så det holder minst 39 grader. Da stiger Gjernes fritt til minst 42 grader i bøtta under stormgjæring. Gjernes fungerer på lavere temperaturer også, men da får man ikke velkjente esterne i retning sitrus. Lavere temperaturer gir mer aroma i retning (over)modne jordbær.
 
Fikk OG 1.105 , den har gjæra ned til 1.028 no på 3 døgn. Går kanskje litt til, så fornøgd med det.
MEN! synst sg-prøven smakte littegran syrlig :( ellers smakte det veldig bra.. kan det være at kveiken var dårlig? Det er sjukt mykje gjær og anna skit ( fikk ikkje særlig rein vørter i karet) i suspensjon no, kan det gjære at det virkar litt syrlig?..
 
Fikk OG 1.105 , den har gjæra ned til 1.028 no på 3 døgn. Går kanskje litt til, så fornøgd med det.
MEN! synst sg-prøven smakte littegran syrlig :( ellers smakte det veldig bra.. kan det være at kveiken var dårlig? Det er sjukt mykje gjær og anna skit ( fikk ikkje særlig rein vørter i karet) i suspensjon no, kan det gjære at det virkar litt syrlig?..
Vannjusterte du med natron eller kalk?
 
Mine mørke med kveik har blitt litt syrlige. Men brewfather pleier jo å treffe greit den da. Forrige målte jeg underveis, men det var i meskingen. Målte ikke pH til kok.
 
Min Birger Eriksen er litt syrlig, men det er Lida. Laget en Baltisk porter med Gjernes, den var ikke syrlig.
 
Fikk OG 1.105 , den har gjæra ned til 1.028 no på 3 døgn. Går kanskje litt til, så fornøgd med det.
MEN! synst sg-prøven smakte littegran syrlig :( ellers smakte det veldig bra.. kan det være at kveiken var dårlig? Det er sjukt mykje gjær og anna skit ( fikk ikkje særlig rein vørter i karet) i suspensjon no, kan det gjære at det virkar litt syrlig?..
Hvilken kveik?
 
Skal etter hvert brygge et brygg med Gjernes kveik.
Lurer på en ting i forbindelse med flasking:
Er veldig usikker på om kveiken er god som karboneringsgjær ved 20 grader, så lurer på å bruke CBC-1.
Er CBC-1 grei å hive i gjæringskaret før flasking, eller er det greiest å ta noen dråper i hver flaske?
 
Skal etter hvert brygge et brygg med Gjernes kveik.
Lurer på en ting i forbindelse med flasking:
Er veldig usikker på om kveiken er god som karboneringsgjær ved 20 grader, så lurer på å bruke CBC-1.
Er CBC-1 grei å hive i gjæringskaret før flasking, eller er det greiest å ta noen dråper i hver flaske?

Jeg ville tatt i hver flaske om jeg forstår at alternativet er i gjæringskaret. Om du derimot stikker om i et kar hvor du tilsetter sukker/speise for karbonering, ville jeg tilsatt det der for enkelhets skyld.
 
Jeg ville tatt i hver flaske om jeg forstår at alternativet er i gjæringskaret. Om du derimot stikker om i et kar hvor du tilsetter sukker/speise for karbonering, ville jeg tilsatt det der for enkelhets skyld.
Takk for svar.
Det blir å stikke om til nytt kar før tilsetting av sukker og flasking.
 
Skal etter hvert brygge et brygg med Gjernes kveik.
Lurer på en ting i forbindelse med flasking:
Er veldig usikker på om kveiken er god som karboneringsgjær ved 20 grader, så lurer på å bruke CBC-1.
Er CBC-1 grei å hive i gjæringskaret før flasking, eller er det greiest å ta noen dråper i hver flaske?
Kan kun svare for Lida og Skare. Begge karbonerer kjapt og greit ved romtemperatur. Enda raskere på badet. Spørs hvor sterkt ølet er. En stout på 12% med Skare krevde cbc.
 
Kan kun svare for Lida og Skare. Begge karbonerer kjapt og greit ved romtemperatur. Enda raskere på badet. Spørs hvor sterkt ølet er. En stout på 12% med Skare krevde cbc.
Hmm.. min med Skare er på knapt 11% hadde egentlig tenkt å prøve uten cbc. Men får vel få tak i det då..
 
Tilbake
Topp