Tråden for dumme spørsmål.

Når det lekker vann ut der hvor dere ser på bildet, hvor ligger problemet? Sliter med å
Få krana ordentlig tett. Er pakning på inn og utsiden.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 70
Når det lekker vann ut der hvor dere ser på bildet, hvor ligger problemet? Sliter med å
Få krana ordentlig tett. Er pakning på inn og utsiden.

Har en Ss Brewtech kjele. Der er trikset å ikke skru til for hardt. Virker ganske sprøtt, og jeg liker det dårlig. Men sånn er det.

Det skal sies at godset i Ss-kjelens sider ikke er stort tjukkere enn i en dårlig blikkboks. Så om du har noe som ikke kan bendes ganske lett, er det nok annerledes.
 
Really? Høres jo megaabsurd ut o_O
Har ingen erfaring med de kjelen selv.

Jeg er litt ambivalent til den. Bunnen - og den er viktigst - er fin, og den har en veldig god falskbunn. En snedig patent er trub- oppdemmeren med dip-tube, som faktisk fungerer ganske bra. I det store og hele fornøyd, så jeg skal ikke si folk ikke må skaffe seg en slik.
 
Jeg er litt ambivalent til den. Bunnen - og den er viktigst - er fin, og den har en veldig god falskbunn. En snedig patent er trub- oppdemmeren med dip-tube, som faktisk fungerer ganske bra. I det store og hele fornøyd, så jeg skal ikke si folk ikke må skaffe seg en slik.
Eg var mest opptatt av at det ikkje var bra å skru den for mye til. Verden er rar en søndagmorgen.
 
Eg var mest opptatt av at det ikkje var bra å skru den for mye til. Verden er rar en søndagmorgen.

å ja - jeg har det med å benytte alle anledninger jeg har til å kvitte meg med overflødig informasjon;). Grunnen til at den lekker hvis du skrur til for hardt, er at du skviser silikonringen på utsida.
 
Når det lekker vann ut der hvor dere ser på bildet, hvor ligger problemet? Sliter med å
Få krana ordentlig tett. Er pakning på inn og utsiden.
Det ser ikke helt riktig ut på bildet. Du har en pakningsskive og en flat skive. Mine skiver er tykkere, og gjenget med forsenkning til en o-ringspakning.
På din ser det ikke ut for at noe tetter mot gjengene. Mye tape vil trolig holde det tett... en stund...
da8035c5f086156fb612f98be570073a.jpg
 
Jeg synes også den er litt slapp rett ut av posen. 2. og 3. generasjon presterer bedre. Fermentis sier at den ikke spiser riktig all maltotriosen, men 1014 er uansett høyt. Ville forventet 1010-12 i en Vienna og enda litt lavere i en pils. WLP833 er nok et bedre valg for Wiener-øl.
Lot den stå på 18 grader over helga, og nå hadde den spist seg ned til 1010 på pilsen og 1012 omtrent på wieneren. Satte den opp til 20 grader og gir den litt mer tid før jeg dropper temperaturen.

Smaksmessig virker det som 34/70 ikke har tenkt å imponere. :(
 
Lot den stå på 18 grader over helga, og nå hadde den spist seg ned til 1010 på pilsen og 1012 omtrent på wieneren. Satte den opp til 20 grader og gir den litt mer tid før jeg dropper temperaturen.

Smaksmessig virker det som 34/70 ikke har tenkt å imponere. :(
Enig, den er litt kjedelig.
 
Har jeg forstått det rett er 34/70 og wlp 830 samme gjæren. Jeg har stortsett brukt 830 til her rundt dommeren da gjær pusheren min la inn åra og slutta av salget. 34/70 gjør mye rart... den insisterer på att den er en overgjær, og nekter å legge seg fint ned på bunnen... den er litt treger enn 830 (kan være min feil) og den gir ikke riktig den crispheten som jeg digger med 830... den lager øl, men mangler liksom den siste finishen... har gjenbrukt den med samme resultat
 
Har jeg forstått det rett er 34/70 og wlp 830 samme gjæren. Jeg har stortsett brukt 830 til her rundt dommeren da gjær pusheren min la inn åra og slutta av salget. 34/70 gjør mye rart... den insisterer på att den er en overgjær, og nekter å legge seg fint ned på bunnen... den er litt treger enn 830 (kan være min feil) og den gir ikke riktig den crispheten som jeg digger med 830... den lager øl, men mangler liksom den siste finishen... har gjenbrukt den med samme resultat
Interessant. Jeg har vel kun brukt 34/70 av disse, og da som overgjæret (16-20 grader). Hvilken temperatur gjærer du på?
 
Har fått temmelig kjapp utgjæring med W 34/70 de siste 2 gangene. Stabilt 9 gr, og SG fra 1045 til 1016 på 4 dager.(er på diacetylrast nå) Den forrige gikk fra 1050 til 1010 på 7 dager. Har samme mengde gjær hver gang (halv slurry;))
 
Tenker å tilsette 200 gram sukkerlake gjennom sikkerhetsventilen på et fat fyllt med 19 liter 1.004 blonde. Jævlig tørr, ubalanse i bitterheten. Vil det hjelpe?
 
Tilbake
Topp