Tråden for dumme spørsmål.

Tror en del her har mer erfaring med å brygge Kinns Vestkyst enn jeg. J har gjort to forsøk, men begge ganger har j fått det j oppfatter som en fenolisk smak. Begge har blitt sterke. Rundt 7 %. Kjenner en litt brennende ettersmak av alkohol. Ved første forsøk hadde j ikke helt kontroll på gjæringstemp og tror den kan ha stått litt for varmt. Andre gang hadde j mer kontroll og begynte gjæring på 16-17gr. Bruker US-04 gjær. To pakker på 23 liter i bøtta. Noen tips og ideer om hva j gjør feil? Vil gjerne få den til da j egentlig synes den er svært god. I neste forsøk tror j uansett j vil forsøke å få den svakere i alkoholstyrke.
 
Tror en del her har mer erfaring med å brygge Kinns Vestkyst enn jeg. J har gjort to forsøk, men begge ganger har j fått det j oppfatter som en fenolisk smak. Begge har blitt sterke. Rundt 7 %. Kjenner en litt brennende ettersmak av alkohol. Ved første forsøk hadde j ikke helt kontroll på gjæringstemp og tror den kan ha stått litt for varmt. Andre gang hadde j mer kontroll og begynte gjæring på 16-17gr. Bruker US-04 gjær. To pakker på 23 liter i bøtta. Noen tips og ideer om hva j gjør feil? Vil gjerne få den til da j egentlig synes den er svært god. I neste forsøk tror j uansett j vil forsøke å få den svakere i alkoholstyrke.
På syv ville jeg brukt mer gjær, og rehydrert for sikkerhets skyld. Jeg ville også prøvd å få tak i et gammelt kjøleskap og en sånn temperaturkontroller.

Det kan også være en infeksjon, noe som virker sannsynlig vedr. at jeg aldri har fått fenolsmaker av S04. Jeg ville vasket alt i kontakt med vørter og øl GODT og kanskje brukt et kraftigere vaskemiddel på utstyret.
 
Det var her man kunne stille dumme spørsmål ikke sant? Ser at det er NM i brygging med innlevering av 2stk 0,5 flasker den 23.mars. "Reglene forøvrig blir omtrent tilsvarende som i fjor. Du må sende inn to flasker på 0,5 liter, som tilfrestiller Norbryggs krav."

Med 3 måneder som brygger har jeg selvsagt ikke de store ambisjonene, men har utrolig nok laget ett brygg av egen oppskrift som i hvert fall jeg er veldig fornøyd med :). Informasjonen for en nyinvidd oppleves nok litt mangelfull. Mener man Norbryggs typedefinisjoner som Norbryggs krav? Og er det noe med disse reglene som tilsier at det er noe annet jeg må tenke på enn å prøve å brygge som best jeg kan i denne omgang?

Dette er kravene til flasketyper: Flasketyper til konkurranser - Norbrygg

Dette er absolutte krav. Ølene dine blir diskvalifisert hvis du bruker feil flasketype eller flaskefarve.
 
Dumme spørsmål hører jo hjemme her...
Oppskriften sier "Stikkes om til sekundærgjæring halvveis". Betyr det at jeg dumper over vørteren i nytt gjæringskar og tilsetter ny gjær?

Ser du har fått svar på hva omstikking er, men ikke på gjærdelen av spørsmålet ditt. Du tilsetter ikke ny gjær.

Et av poengene for de som gjør dette er å separere ølet fra gammel død gjær og annet «rusk og rask» i bunnen av gjæringsbøtten. Men, som flere har nevnt, dette er det stort sett amerikanerne som driver med.
 
Tror en del her har mer erfaring med å brygge Kinns Vestkyst enn jeg. J har gjort to forsøk, men begge ganger har j fått det j oppfatter som en fenolisk smak. Begge har blitt sterke. Rundt 7 %. Kjenner en litt brennende ettersmak av alkohol. Ved første forsøk hadde j ikke helt kontroll på gjæringstemp og tror den kan ha stått litt for varmt. Andre gang hadde j mer kontroll og begynte gjæring på 16-17gr. Bruker US-04 gjær. To pakker på 23 liter i bøtta. Noen tips og ideer om hva j gjør feil? Vil gjerne få den til da j egentlig synes den er svært god. I neste forsøk tror j uansett j vil forsøke å få den svakere i alkoholstyrke.

Med mer gjær, og stabil temperatur - NB! det er temperaturen i ølet som gjelder - i den mest aktive gjæringsfasen, går det nok bedre. Jeg starter gjerne på 17 grader, og så lar jeg den stige en grad eller to til aktiviteten begynner å avta litt. Da har jeg den gjerne på 19-20 grader - viktig at den ikke synker - og til slutt på 21-22.

Det er litt avhengig av hva slags gjær du bruker, hvor lett det er få merkbar fuselsmak, men det skal ikke mye til på et såpass sterkt øl. Det er ikke spesielt for akkurat dette ølet, vil jeg tro - men jeg har fått fusel i det tidligere:). Nå brygger jeg det helst litt svakere enn originalen, for jeg synes det er så godt at jeg gjerne vil kunne drikke mer enn ett glass:).
 
Brygga en Steamer for en uke siden og tok en SG prøve idag
Forventet FG er nådd, ser ganske klar ut og smaker og lukter godt, kanskje litt svovel, men det er vel ikke uvanlig
Er det bare å flaske eller skal jeg vente en uke til eller mer
 
Brygga en Steamer for en uke siden og tok en SG prøve idag
Forventet FG er nådd, ser ganske klar ut og smaker og lukter godt, kanskje litt svovel, men det er vel ikke uvanlig
Er det bare å flaske eller skal jeg vente en uke til eller mer

La det stå ei uke til. Med litt flaks forsvinner svovelet, eller blir noe redusert, i alle fall. Flasker du, så stenger du det inne. (Har en pils fra 9.desember, og stanken fra pølen henger i fremdeles. Den blir nok der:(.)
 
Til dere som bruker Wyeast smack packs. Har fått tak i ei pakke Wyeast 1318, skal sette starter på den. Er det noe vits i å smacke'n i forkant da? Jeg mener før jeg heller den i starter vørter?
 
Har en pils og en wiener stående på 34/70. Trodde egentlig de var ferdiggjæra, men målte dem i går til å ligge på ca 1014. Ut fra erfaring med 833 og ellers tilsvarende ingredienser og prosess hadde jeg regna med å se en høyere utgjæring, ned mot 1008, men jeg kjenner ikke 34/70. Pleier den å gjære ut litt dårlig?
 
Til dere som bruker Wyeast smack packs. Har fått tak i ei pakke Wyeast 1318, skal sette starter på den. Er det noe vits i å smacke'n i forkant da? Jeg mener før jeg heller den i starter vørter?

Nei. Smacken er bare en pitteliten boost som er unødig om du skal sette starter.
 
Har en pils og en wiener stående på 34/70. Trodde egentlig de var ferdiggjæra, men målte dem i går til å ligge på ca 1014. Ut fra erfaring med 833 og ellers tilsvarende ingredienser og prosess hadde jeg regna med å se en høyere utgjæring, ned mot 1008, men jeg kjenner ikke 34/70. Pleier den å gjære ut litt dårlig?
Jeg synes også den er litt slapp rett ut av posen. 2. og 3. generasjon presterer bedre. Fermentis sier at den ikke spiser riktig all maltotriosen, men 1014 er uansett høyt. Ville forventet 1010-12 i en Vienna og enda litt lavere i en pils. WLP833 er nok et bedre valg for Wiener-øl.
 
Jeg synes også den er litt slapp rett ut av posen. 2. og 3. generasjon presterer bedre. Fermentis sier at den ikke spiser riktig all maltotriosen, men 1014 er uansett høyt. Ville forventet 1010-12 i en Vienna og enda litt lavere i en pils. WLP833 er nok et bedre valg for Wiener-øl.
Smaksmessig ser det også ut til at 833 er et bedre valg, men jeg spontanbrygga og rakk ikke dyrke opp. Får la den stå varmt litt lenger og se om den orker å spise litt mer.
 
Kan opplevd sødme i lager øl, rett og slett være mangel av bitterhet?

Jeg har brygget en pils jeg oppfatter som søt i smaken. Den har en fg som vel heller skulle helle mot tørr (1,010). Men en IBU på rundt om 29. Fatet den 23 januar, så fortsatt fersk.
Hadde et kjøleskap som tok kvelden etter en ukes tid inn i gjæringen, så den steg ukontrollert til en 16-17 grader...
 
Sist redigert:
Sliter litt med det samme i en pils her. Vet hva som skjedde. Glemte at malten var temperert og overskjøt innmesk med 3 grader. 1.012 FG. Har brygga samme ølet før med FG 1.008, det var et mye bedre øl. Det som endte på 12 ble heller aldri helt klarnet.
 
Kan opplevd sødme i lager øl, rett og slett være mangel av bitterhet?

Jeg har brygget en pils jeg oppfatter som søt i smaken. Den har en fg som vel heller skulle helle mot tørr (1,010). Men en IBU på rundt om 29. Fatet den 23 januar, så fortsatt fersk.
Hadde et kjøleskap som tok kvelden etter en ukes tid inn i gjæringen, så den steg ukontrollert til en 16-17 grader...

Ja dette er på en måte basic innenfor opplevd sødme/bitterhet, balanse med andre ord. Hvis du plukker fra det hverandre så er det klart du opplever sødme og bitterhet som to forskjellige ting, men som en helhet så kan du f.eks lese overalt at man tilfører en viss bitterhet for å "balansere" opp mot en viss sødme.

Og lav FG trenger heller ikke bety tørt øl, det spørs må veldig mye, gjærtype, vannjusering, og hvor mye gjær som er i suspensjon. På den andre siden, altså heller mot bittert så kan det være hvor mye polyfenoler fra humla som er i suspensjon, selv om en IBU graf ikke ville sagt at det er mer enn så og så bittert.

Men ofte så oppfatter man fravær av tørrhet eller direkte bitterhet som "søtt", det stemmer ikke, smak-smak på det. Ølet kan oppleves som mer fyldig pga nevnte faktorer over, men det er ikke mer søtt, hvis du hadde filtrert det, så hadde det mest sannsynlig blitt et helt annet øl mtp munnfølelse, selv om de samme sukkerartene er intakte.

Edit: Jeg har to minutter igjen på humoren min: Beklager at jeg ikke har vist til masse kilder, så det jeg skrev kan du sikkert se bort ifra, da det ikke finnes hold i det i det jeg skrev i det hele tatt.
 
Sist redigert:
Ja dette er på en måte basic innenfor opplevd sødme/bitterhet, balanse med andre ord. Hvis du plukker fra det hverandre så er det klart du opplever sødme og bitterhet som to forskjellige ting, men som en helhet så kan du f.eks lese overalt at man tilfører en viss bitterhet for å "balansere" opp mot en viss sødme.

Og lav FG trenger heller ikke bety tørt øl, det spørs må veldig mye, gjærtype, vannjusering, og hvor mye gjær som er i suspensjon. På den andre siden, altså heller mot bittert så kan det være hvor mye polyfenoler fra humla som er i suspensjon, selv om en IBU graf ikke ville sagt at det er mer enn så og så bittert.

Men ofte så oppfatter man fravær av tørrhet eller direkte bitterhet som "søtt", det stemmer ikke, smak-smak på det. Ølet kan oppleves som mer fyldig pga nevnte faktorer over, men det er ikke mer søtt, hvis du hadde filtrert det, så hadde det mest sannsynlig blitt et helt annet øl mtp munnfølelse, selv om de samme sukkerartene er intakte.

Edit: Jeg har to minutter igjen på humoren min: Beklager at jeg ikke har vist til masse kilder, så det jeg skrev kan du sikkert se bort ifra, da det ikke finnes hold i det i det jeg skrev i det hele tatt.

Det var da fælt så sår du var, da:).

Det er vel hverken kontroversielt eller ukjent, det du skriver her, og dermed er det ikke noe behov for å vise til kilder. Men jeg synes ikke du skal få dø i synden. (Men NB! Jeg mener ikke å starte en diskusjon her i denne tråden. Vil du svare, kan du gjerne opprette egen tråd for en slik diskusjon.) Det virker som om du prøver å si at det å insistere på at det er viktig å vise til de kildene man har/hva man bygger på når man hevder at noe er sånn eller slik, er tull. Det er det ikke; det er en forutsetning for at diskusjoner skal bli fruktbare.

Men til temaet: Jeg har en pils som er gjæret ned til 1.008, og i den opplever jeg også en form for sødme. Med en utgjæringsgrad på 83% er det neppe ugjæret sukker med søtsmak igjen. Og ølet skulle være bittert nok; beregnet IBU er 40.

Nå er det ikke en plagsom sødme; den oppleves ikke som feil. Jeg lurer på om det rett og slett er smaken av pilsnermalten? (Brukte 100% Weyermanns Barke).
 
Trenger lenger kabler til temp probene på stc’ene. Er det uproblematisk å klippe og skjøte?
Nei, STC bruker sensorer som har motstand som varierer med temperaturen, og lengre kabler vil ha litt større motstand, og da blir ikke målingen riktig. Men avviket er ikke nødvendigvis stort, avhenger bl.a. av hva slags ledning du skjøter med. Test på aktuelle temperaturer og kompenser hvis nødvendig.
 
Tilbake
Topp