Jeg veit jo hvor jeg mener det hører hjemme. Jeg er bare ikke nødvendigvis enig med Norbrygg.Det er litt "misbruk" å bruke NM-ressursene som en greie for å få tilbakemeldinger for et "generisk" øl man ikke vet hvor hører hjemme. Da burde man heller bruke tilbudet man har som norbrygg-medlem å sende inn ølet og få tilbakemelding utenom NM. NM er veldig krevende logistikk-messig, og for dommerne. Hvis de blir overlesset med "randoms" så knekker det litt, og det vil gå ut over kvaliteten på alt, fra logistikk til iallefall tilbakemeldinger til de som faktisk har sendt inn for å levere inn et øl i en viss kategori. Maskineriet er ikke utømmelig for smaksløker eller energi og tid.
Jeg mente american blonde-greia du svarte på. Poenget mitt var ikke send inn øl man ikke har trua på kan gjøre det godt i den kategorien man melder den på som.Jeg veit jo hvor jeg mener det hører hjemme. Jeg er bare ikke nødvendigvis enig med Norbrygg.![]()
Vi får se hva jeg gjørOm du trekkes for typeriktighet får du fortsatt poeng for andre ting og gode tilbakemeldinger, så hvis du har et par flasker til overs er det ingenting i veien for å sende inn. Ingen av mine fikk noe særlig skryt for typeriktighet i fjor, for det interesserer meg ikke, men tilbakemeldingene var gode, og et av dem scora faktisk ganske ålreit allikevel. Tipper det blir det samme i år.![]()
Det er litt "misbruk" å bruke NM-ressursene som en greie for å få tilbakemeldinger for et "generisk" øl man ikke vet hvor hører hjemme. Da burde man heller bruke tilbudet man har som norbrygg-medlem å sende inn ølet og få tilbakemelding utenom NM. NM er veldig krevende logistikk-messig, og for dommerne. Hvis de blir overlesset med "randoms" så knekker det litt, og det vil gå ut over kvaliteten på alt, fra logistikk til iallefall tilbakemeldinger til de som faktisk har sendt inn for å levere inn et øl i en viss kategori. Maskineriet er ikke utømmelig for smaksløker eller energi og tid.
Jeg er enig, og ser at det er naturlig å lese den forrige posten min sånn. Jeg ser ingen grunn til å sende inn ting som ikke hører hjemme i en konkurranse bare for å få tilbakemeldinger, men om pilsen min ligger 10 ibu over standarden fordi det er sånn jeg liker den, eller Brown alen min er mørkere og mer preget av rista malt enn det legges opp til kan den fort bli sendt inn allikevel.Jeg mente american blonde-greia du svarte på. Poenget mitt var ikke send inn øl man ikke har trua på kan gjøre det godt i den kategorien man melder den på som.
Dette er jeg enig med deg i! Det er vel slik ting videreutvikles, og årsaken til at typebeskrivelsene oppdateres fra tid til annen. BJCP er jo også svært tydelig i innledningen til deres typebeskrivelser at beskrivelsene kun er retningslinjer som beskriver hva som er vanlig, og ikke ment som en avgrensning for bryggeren. Men god må den væreJeg er enig, og ser at det er naturlig å lese den forrige posten min sånn. Jeg ser ingen grunn til å sende inn ting som ikke hører hjemme i en konkurranse bare for å få tilbakemeldinger, men om pilsen min ligger 10 ibu over standarden fordi det er sånn jeg liker den, eller Brown alen min er mørkere og mer preget av rista malt enn det legges opp til kan den fort bli sendt inn allikevel.![]()
Jeg veit jo hvor jeg mener det hører hjemme. Jeg er bare ikke nødvendigvis enig med Norbrygg.![]()
Helst kaldt.
Du kjøper det på matbutikken, løser ca 1ts opp i litt kokt, men ikke kokende vann og heller det oppi øl som er så kaldt som mulig. Jeg rører ikke, men forsøker å spre det litt rundt. Så er det bare å la ølet stå kaldt og vente noen dager før flasking eller fatning.Kan du fortelle mer om å bruke gelantin?
Hva og hvor kjøper jeg, hvordan tilsetter jeg?
Du kjøper det på matbutikken, løser ca 1ts opp i litt kokt, men ikke kokende vann og heller det oppi øl som er så kaldt som mulig. Jeg rører ikke, men forsøker å spre det litt rundt. Så er det bare å la ølet stå kaldt og vente noen dager før flasking eller fatning.
Jeg fulgte denne herBrukte 2 gelatinplater i 2 dl kokt vann
2 Batcher på samme bryggedag, dele gjæringsskap med samme tids og-temperaturregime? Tripel (1.088) med WLP530 og Wit med WLP400 (1.052). Tenker Pitch på 18-19C så stige 0.5c om dagen..
Dårlig idè.....?
2 Batcher på samme bryggedag, dele gjæringsskap med samme tids og-temperaturregime? Tripel (1.088) med WLP530 og Wit med WLP400 (1.052). Tenker Pitch på 18-19C så stige 0.5c om dagen..
Dårlig idè.....?
Jeg forsøker å få lånt en, og så prøver jeg forsiktig med det først. Men orker ikke å vente på forsendelse fra ebay for å forsøke det. Klarer ikke å oppdrive 21mm hulltaker i butikk.Jeg hadde gått for hullpunch. Uten tvil. Men så er jeg dårlig å lage jevne hull med dremel og stegborr....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har en amber stående som jeg slang 30g eikekuber i for 2 uker siden. Har smakt på det jevnlig i påvente av passe med preg fra kubene. Syns ølet har blitt mer bittert. Er det pga eika?
Eika har ligget i Bacardi Oakheart i 2 uker før det ble tilsatt