Tråden for dumme spørsmål.

Shaker du fatet litt då eller, eg tenkte at det mikser seg sjøl når det fekk stå 2-3 dager.
Nei men hadde i laka først i fatet, so vil vel blande seg bedre då.

Kom på no at første gongen med ingefærøl so laga eg ikkje lake, heiv brunt sukker rett ifrå pakken og ned i fatet.. løyste seg opp det også på nokre daga og blanda seg jamnt i fatet.

Har en quad som ikke spiser seg lavere enn 1.028 med wlp530. What to do? Prøve med wlp099 eller bare gi opp og tilsette brett av ett eller annet slag?

Til dere som koker på SS Brew Tech 56L kjele med 3500W induksjon, hvor mye fordamper per time med koking?

Tenkte å sette en sider til sommeren basert på First Price juice fra butikken.
Tenker å presse noen butikkepler i, for litt mer smak. Er det et viktig poeng at disse er økologiske, eller holder det å vaske konvensjonelle epler?
Tenker å kjøpe 2-3 epler av flere sorter.
Bør en rense de med StarSan eller lignende?

Tenkte å sette en sider til sommeren basert på First Price juice fra butikken.
Tenker å presse noen butikkepler i, for litt mer smak. Er det et viktig poeng at disse er økologiske, eller holder det å vaske konvensjonelle epler?
Tenker å kjøpe 2-3 epler av flere sorter.
Bør en rense de med StarSan eller lignende?

Jeg ville skrellet, presset og fryst de. Da burde de være clean. Blir som frosne bær.

Altså presset de, så fryst juicen, så rett i til gjæring?

Jepp. Eller ikke sikker på om jeg hadde giddet å presse. Skåret opp i biter, fryst og slengt i gjæringskaret.
Kan være det er bedre måter, men da burde det i alle fall være cleant.

Det er vel gjær i skalet.. uansett so gjærer cider vel heilt ut, om du får med litt villgjær ifra epla so gjer vel det ikkje so mykje? Hardangercider er vel spontangjæra, og det er no godt :)

Det er vel gjær i skalet.. uansett so gjærer cider vel heilt ut, om du får med litt villgjær ifra epla so gjer vel det ikkje so mykje? Hardangercider er vel spontangjæra, og det er no godt :)

Har og smakt spontangjæret som var langt fra godt [emoji51] Men det er jo bare å være litt leken. Man får jo uansett verdens korteste bryggedag, så det er jo bare å peise på.

Jepp. Eller ikke sikker på om jeg hadde giddet å presse. Skåret opp i biter, fryst og slengt i gjæringskaret.
Kan være det er bedre måter, men da burde det i alle fall være cleant.
Ja det var og en mulighet...:confused:

Skal bare ha "noen" flasker til i sommer når det passer seg bedre med en enkel cider enn en øl (Herregud, skrev eg det!?)

@Kalvatn eg skal gjære med Nottingham. Vil ikkje den skal gjære helt ut. Ingen kunstig søtning i mine brygg ;)

Har og smakt spontangjæret som var langt fra godt [emoji51] Men det er jo bare å være litt leken. Man får jo uansett verdens korteste bryggedag, så det er jo bare å peise på.
Nåja, er no litt jobb med «skyll, brett og stapp» :D

Ja det var og en mulighet...:confused:

Skal bare ha "noen" flasker til i sommer når det passer seg bedre med en enkel cider enn en øl (Herregud, skrev eg det!?)

@Kalvatn eg skal gjære med Nottingham. Vil ikkje den skal gjære helt ut. Ingen kunstig søtning i mine brygg ;)

Den kjem til å gjære heilt ut. Med mindre du stopper den på en eller anna måte

Nottingham og? Pokker. Ok.

Jeg har satt cider før på Nottingham og First Price juice. Det blei som en knastørr eplevin på i overkant av 5%, og ganske syrlig. Mange likte den godt. Funket dessuten veldig bra som basis for glühwein ved juletider:) - spisset med Calvados var den en kjempehit.

En løsning er å bruke en gjær som ikke gjærer helt ut - wyeast 1318 eller wlp002 - og så lage en god vørter med en del crystal 30 i. Blande 1:3 med eplejuicen? Har ikke prøvd det, men har det som et prosjekt i bakhodet.

edit: Påfunnet er ikke nytt. Det kalles graf(f):What Is Graf? | Exploring Craft Cider | Beer Cider Hybrid Graft
How to Make Graf: A Cider-Beer Hybrid | American Homebrewers Association

Sist redigert:
Har en quad som ikke spiser seg lavere enn 1.028 med wlp530. What to do? Prøve med wlp099 eller bare gi opp og tilsette brett av ett eller annet slag?
Var det noe sirup i oppskriften? 1.028 kan jo være siste stopp om OG var høy.

Quad med rause mengder D-180 og WLP530 pleier å ende på 1012 her hos oss. Da er OG rundt 1.080.

Brett er kanskje en god idé. WLP530 i seg selv er jo veldig lite funky.

Var det noe sirup i oppskriften? 1.028 kan jo være siste stopp om OG var høy.

Quad med rause mengder D-180 og WLP530 pleier å ende på 1012 her hos oss. Da er OG rundt 1.080.

Brett er kanskje en god idé. WLP530 i seg selv er jo veldig lite funky.

To liter sirup etter stormgjæring ja. Og høy OG. Ca 1.105. Så tror 1.028 er siste stopp. Har fått stå i 4 uker, og har rampet den fra 20-28 første dagene.
Tror kanskje brett it is. Lurt å stikke om til en petflaske da? Aldri brukt brett før.

To liter sirup etter stormgjæring ja. Og høy OG. Ca 1.105. Så tror 1.028 er siste stopp. Har fått stå i 4 uker, og har rampet den fra 20-28 første dagene.
Tror kanskje brett it is. Lurt å stikke om til en petflaske da? Aldri brukt brett før.
Ikke ekspert jeg heller – men PET er lurt, tror jeg. Fylle godt opp og la det stå lenge.

Tilbake
Topp