Karbonere med vørter?

Jeg bruker 60 ml sprøyte. Lager sukkerlake slik at det blir 10 ml pr. 0.33 flaske . 15 ml for 0.5 flaske. 6 gram pr liter vanligvis, men 7 gram har jeg også prøvd og det går helt greit.
Med vørter blir det jo en annen sak. Der ligger jeg vel rundt det 20 ml pr 0.33 flaske. Det også synes jeg er greit. Men klart at 70 ml blir klussete.
Prisen på sprøytene var for 30 stk. 3 kr ca pr. sprøyte.
Er ute på jobb nå så jeg kan ikke stikke innom apoteket og høre om de selger disse.
Er verdt et forsøk synes jeg.
 
Vet ikke om denne hører hjemme på bryggertabber-tråden. En helles med OG 1052 og FFT på 1010, og som var på 1013. Regnet ut at det egentlig var nok, til flaskespunding, Men ville legge til litt vørter (som ble frosset) i hver flaske, ganske nøyaktig to fingerbredder høyt. Vitenskapelig presisjon. Grunnen til at jeg vil flaske før lagringsperioden er at headspace var så stort, og det ville blitt mye oksygen.

Men testet for ordens skyld vørteren, som var på 1070. Merkelig, men det forklarer at den kun var kommet ned til 1051 etter en uke, til tross for bobling. Og da ble effektiviteten plutselig ikke så ille.

Vet ikke om den siste er riktig. Men hvis den bra, og jeg sender inn til NM, bør jeg kanskje velge maibock istedenfor helles? Eller bare satse på at den originale målingen var riktig?
 
Vet ikke om denne hører hjemme på bryggertabber-tråden. En helles med OG 1052 og FFT på 1010, og som var på 1013. Regnet ut at det egentlig var nok, til flaskespunding, Men ville legge til litt vørter (som ble frosset) i hver flaske, ganske nøyaktig to fingerbredder høyt. Vitenskapelig presisjon. Grunnen til at jeg vil flaske før lagringsperioden er at headspace var så stort, og det ville blitt mye oksygen.

Men testet for ordens skyld vørteren, som var på 1070. Merkelig, men det forklarer at den kun var kommet ned til 1051 etter en uke, til tross for bobling. Og da ble effektiviteten plutselig ikke så ille.

Vet ikke om den siste er riktig. Men hvis den bra, og jeg sender inn til NM, bør jeg kanskje velge maibock istedenfor helles? Eller bare satse på at den originale målingen var riktig?

Jeg skjønte ikke helt.. Står det mellom 1.052 og 1.070 som OG? Hvis du er usikker på målingene så bør du vel bare gå for smaksløkene som måleinstrument? Du merker hvis OG var 1.070 eller 52.. Forøvrig artig stort sprik å være usikker på :D
 
Vørteren som ble satt til side smaker egentlig 1070, ingen tvil om at hydrometeret er rett, heller.

Kom faktisk på en annen ting akkurat nå, at jeg hadde vørteren i en isboks, og smeltet innholdet i en kjele, men trengte ikke alt, så tok isklumpen tilbake i boksen da halvparten hadde smeltet. Kanskje det forklarer det. Men ble litt usikker av at SG var 1051 etter en uke på 10 grader, to pakker rehydrert 34/70 og ren O2.

Kanskje på tide med et refrakrometer.
 
Tenkte å prøve å karbonere med vørter for første gang i dag.
Vil bare kontrollere at mine tenkte gjøremål da er korrekte.
Bruker Brewersfriend kalkulatoren til å regne ut med, er den grei?
Man velger "Gyle"?

Wit. 1.045 til 1.008 (tenkt FG).
Legger meg på 2.8 volum CO2, og skal ha de i 0.33 flasker. Legger inn øltemp på 20.

Ender da opp med at eg skal ha 0.04 liter, eller 40 milliliter i hver flaske.
Stemmer dette? Høres det logisk ut?
Bruker sprøyter til å dosere hver flaske med.
 
Tenkte å prøve å karbonere med vørter for første gang i dag.
Vil bare kontrollere at mine tenkte gjøremål da er korrekte.
Bruker Brewersfriend kalkulatoren til å regne ut med, er den grei?
Man velger "Gyle"?

Wit. 1.045 til 1.008 (tenkt FG).
Legger meg på 2.8 volum CO2, og skal ha de i 0.33 flasker. Legger inn øltemp på 20.

Ender da opp med at eg skal ha 0.04 liter, eller 40 milliliter i hver flaske.
Stemmer dette? Høres det logisk ut?
Bruker sprøyter til å dosere hver flaske med.
Jeg får omtrent det samme. 38-39 ml pr flaske.
Bare pass på å sette av nok plass til vørter en. 40 ml tar litt plass i en 0.33 flaske.
 
Jeg får omtrent det samme. 38-39 ml pr flaske.
Bare pass på å sette av nok plass til vørter en. 40 ml tar litt plass i en 0.33 flaske.
Ja, eg tenkte å ha vørteren oppi først, så fylle.
Eg glemte å nevne at vørteren er 1.040, (eg jukset litt med spraymalt i den gjæra vørteren).
Så da blir det 50 milliliter? Virker som en stor mengde.
 
Ja, eg tenkte å ha vørteren oppi først, så fylle.
Eg glemte å nevne at vørteren er 1.040, (eg jukset litt med spraymalt i den gjæra vørteren).
Så da blir det 50 milliliter? Virker som en stor mengde.
Jeg brukte 60 ml i halvliterflasker da jeg karbonerte wit. Vørteren holdt 1050, om jeg husker riktig. Så 50 ml høres riktig ut. Du putter selvfølgelig karboneringsvørteren i flasken først.

Grunnen til at det blir mye speise er jo at den holder lav gravity. Hadde det vært et sterkt øl med god utgjæring ville volumet blitt mye mindre.
 
Sist redigert:
Jeg brukte 60 ml i halvliterflasker da jeg karbonerte wit. Vørteren holdt 1050, om jeg husker riktig. Så 50 ml høres riktig ut. Du putter selvfølgelig karboneringsvørteren i flasken først.

Grunnen til at det blir mye speise er jo at den holder lav gravity. Hadde det vært et sterkt øl med god utgjæring ville volumet blitt mye mindre.
Supert! Tusen takk.
 
Da er det karbonert med speise for første gang. Spennende! Det ble bare 6 små flakser, det gikk overraskende mye til hver flakse, eg hadde bare litt rester.
Skal sette av mer neste gang eg skal flakse hele batchen.
Noen fikk og sukrose, men de fleste fikk glukose.
 
Hiver meg på med min første vørterkarbonering jeg også. Hadde 24L pilsnerøl til flasking med 1,85L oppspart vørter på 1049, så jeg tilsatte 35g farin. Meget spent på resultatet. Skal prøve å huske å komme med tilbakemelding om noen uker :D
 
Hiver meg på med min første vørterkarbonering jeg også. Hadde 24L pilsnerøl til flasking med 1,85L oppspart vørter på 1049, så jeg tilsatte 35g farin. Meget spent på resultatet. Skal prøve å huske å komme med tilbakemelding om noen uker :D

Du tilsatte sukker? Det er vel en flott måte å ødelegge et eksperiment på?
 
Hiver meg på med min første vørterkarbonering jeg også. Hadde 24L pilsnerøl til flasking med 1,85L oppspart vørter på 1049, så jeg tilsatte 35g farin. Meget spent på resultatet. Skal prøve å huske å komme med tilbakemelding om noen uker :D

Nå synes jeg @Miguel er vel streng. Har man for lite vørter, man tilsette noe annet - fortrinnsvis DME, men har man ikke det, får man ty til sukker. Og du tilsetter jo bare 1/4 av den sukkermengden du ville brukt om du skulle brukt bare sukker, så jeg vil si at eksperimentet ditt er gyldig. (Det er jo uansett ikke noe vitenskapelig gyldig eksperiment. Mener du du kjenner en forskjell, så gjør du kanskje det, men du kan ikke vite at det vørteren som er årsaken.)

Du kunne selvfølgelig delt ølet, og karbonert så mye som du hadde vørter til,med bare vørter, og resten med sukker. Men da måtte du ha forberedt deg på det. Jeg regner med at du ble klar over der og da at du ikke hadde nok vørter?
 
Synes ikke jeg er for streng. Er vel ikke vits i å karbonere med vørter, eller delvis vørter, bare for å "ha gjort det". Vedkommende sier at han er spent på resultatet, da synes jeg det er rart å ikke ha gjort det "rent". Å karbonere resterende flasker utover vørter-beholdningen hadde jo vært mye mer lærenyttig.
 
Å karbonere resterende flasker utover vørter-beholdningen hadde jo vært mye mer lærenyttig.
Veldig enig her. Jeg er veldig glad i "split batch"-eksperimentering for å kunne oppleve forskjeller, og ulik karbonering er som skapt for split batch.
 
Tilbake
Topp