Skylling i bryggemaskin

Kardal

Norbrygg-medlem
Hei,

Holder nå på med mitt andre brygg, der jeg har retta opp i det jeg gjorde feil første gang.
Kjøpt mer utstyr som jeg fort oppdaga at jeg burde hatt ved mitt første brygg :p

Går bedre denne gangen, men lurer fortsatt litt på dette med skyllingen.

Etter en time på 65 grader (som oppskriften sier), så løfter jeg ut maltrøret og drenerer av vannet samtidig som jeg skyller gjennom med 78 grader varmt vann. Skal jeg egentlig ta temperaturen opp til 78 først?

Kurt
 
Hei,

Holder nå på med mitt andre brygg, der jeg har retta opp i det jeg gjorde feil første gang.
Kjøpt mer utstyr som jeg fort oppdaga at jeg burde hatt ved mitt første brygg [emoji14]

Går bedre denne gangen, men lurer fortsatt litt på dette med skyllingen.

Etter en time på 65 grader (som oppskriften sier), så løfter jeg ut maltrøret og drenerer av vannet samtidig som jeg skyller gjennom med 78 grader varmt vann. Skal jeg egentlig ta temperaturen opp til 78 først?

Kurt
Det trenger du ikke. Du kan godt øke temp til kok når du begynner å skylle. Sparer litt tid da.
 
Hva brygger du på / hvordan mesker du?

Hvis du har en oppskrift med 1 meskesteg som er 65 gr i 60min så

Løft maltrøret
start varming mot kok
fyll på litt skyllevann, ikke la det samle seg masse vann oppå maltsengen, la det renne ned, vent litt så fyll mer vann etc til du er ferdig

Meskevannet er da 65, skyllevannet ca 78. Det er ingen problem

Noen oppskrifter har utmesk på f.eks 78 gr i 5 min, det sies at det øker utbyttet noe hvis du har problemer med å treffe OG.
 
Det er Austmann Hoppy Blonde, og i oppskriften står det, enkel infusjonsmesk på 65 grader i 60 min, skyll med 78 grader vann til oppnådd volum på 29 liter.
Gravity på 1037 ved 25 liter, der var min 1042.

Ok, jeg skyllte gjennom uten å start oppvarming opp i mot kok, men gjorde det først etter skylling.
Blir nok bra.
 
Hvorvidt utmesk er nevnt i oppskrift, betyr vel ikke så mye. Er vel enkelte brygg hvor utmesk er viktigere enn andre, men selv synes jeg det alltid er greit å utføre en utmesk. Fordelene skal være at man "låser" sukkerprofilen og enklere skylling, spesielt ved bruk av hvete, havre, rug etc. Litt eksta utbytte kan man også få. Dersom man bruker en kompaktbrygger, ser jeg egentlig ikke noen ulempe i å la maltrøret bli i mens man varmer opp mot kok, og la det hvile 5 - 10 minutter @77'C. Tar kanskje litt lengre tid å nå 77 'C med maltrøret i enn uten, men det tror jeg ikke er mye. (Jeg mesker med nesten hele volumet, såkalt minimal-sparge,så for meg er det i hvert fall lite forskjell.

Som alt annet er det nok uenighet vedr viskositet, låsing av sukkerprofil etc, og i følge en viss tirangeltester betyr det sikkert nada. Tror dog ikke det fines annet en tidsargumentet mot.
 
Hvorvidt utmesk er nevnt i oppskrift, betyr vel ikke så mye. Er vel enkelte brygg hvor utmesk er viktigere enn andre, men selv synes jeg det alltid er greit å utføre en utmesk. Fordelene skal være at man "låser" sukkerprofilen og enklere skylling, spesielt ved bruk av hvete, havre, rug etc. Litt eksta utbytte kan man også få. Dersom man bruker en kompaktbrygger, ser jeg egentlig ikke noen ulempe i å la maltrøret bli i mens man varmer opp mot kok, og la det hvile 5 - 10 minutter @77'C. Tar kanskje litt lengre tid å nå 77 'C med maltrøret i enn uten, men det tror jeg ikke er mye. (Jeg mesker med nesten hele volumet, såkalt minimal-sparge,så for meg er det i hvert fall lite forskjell.

Som alt annet er det nok uenighet vedr viskositet, låsing av sukkerprofil etc, og i følge en viss tirangeltester betyr det sikkert nada. Tror dog ikke det fines annet en tidsargumentet mot.

Enig.

Jeg tror ikke standardargumentene for utmesk, som du nevner ovenfor, har noe som helst for seg, og jeg har aldri sett noen henvisning til forsøk som skulle kunne begrunne dem. Likevel kjører jeg alltid utmesk, og grunnen er at de gangene jeg ikke har gjort det, så er det som om ølet har manglet noe. Eller jeg har innbilt meg det.

Antakelig er det bare tull. Men jeg kommer til å fortsette med å kjøre utmesk:).

Jeg skummer ved oppkok, også, uten å være helt sikker på at det er noe poeng i det. Men jeg skriker ikke i gjæringsbøtta før jeg tapper i. Der går grensa.
 
Da blir det å øke temp til 78 på neste brygg om det er ala samme oppskrift jeg får.
Har blitt to hoppy blonde etterhverandre nå da, men det er mest for å se om det blir noen forskjell på det jeg brygga først.
Synes den første smakte veldig tynnt når jeg smakte på FG prøven, mye mer smak i den siste nå... om jeg husker rett da ;)
 
Løft maltrøret
start varming mot kok
fyll på litt skyllevann, ikke la det samle seg masse vann oppå maltsengen, la det renne ned, vent litt så fyll mer vann etc til du er ferdig.
Det der ville jeg sagt er direkte feil. Du ønsker å ha en jevn overflate med vann, gjerne et par cm i hvertfall... Viktig å ikke skylle for fort
Anbefaler å svelge spytt før man tar det litt over-engasjerte brølet nedi bøtta.
Er vel lov å sette sitt eget preg på øllet, vel... :D:D:D
 
Det der ville jeg sagt er direkte feil. Du ønsker å ha en jevn overflate med vann, gjerne et par cm i hvertfall... Viktig å ikke skylle for fort

Er vel lov å sette sitt eget preg på øllet, vel... :D:D:D

Det der får man ikke til med en maskin med mindre man heiser opp maltrøret sakte underveis.
 
Men i alle.... Her ble det blanding av flere svar?!??

Behøver ikke heise ut maltrøret i det hele tatt, bare tappe sakte ut i et "mellomkar" :)
 
Men i alle.... Her ble det blanding av flere svar?!??

Behøver ikke heise ut maltrøret i det hele tatt, bare tappe sakte ut i et "mellomkar" :)

Det er sant. Men da bruker man.mer enn selve maskinen og, men alt funker. Iallefall er det slik jeg ville tenkt først på å gjort kontinuerlig i en maskin. Men ville nok gjort parti, pga hvordan oppsettet til slike maskiner er.
 
Har en Bratberg maskin som jeg bruker innimellom. Der kan jeg heise maltrøret"trinnløst" og slik tilsette skyllevannet slik at det ligger som et lokk over malten under skyllingen.
 
Har en grainfather, der jeg heiser maltrøret helt opp etter utmesk. Vannet/vørteren renner såpass sakte ut, at det er ikke noe problem å holde skyllevannet noen centi over maltet, hvis man starter skyllingen med en gang. Skyllingen pleier jeg å bruke 15 min. på, før jeg lar maltrøret få stå og renne av seg. Starter oppkok så fort jeg har heist opp maltrøret for skylling.

Man må vel prøve seg litt frem med kverningen, for å finne ut hva som funker best.
 
Har en grainfather, der jeg heiser maltrøret helt opp etter utmesk. Vannet/vørteren renner såpass sakte ut, at det er ikke noe problem å holde skyllevannet noen centi over maltet, hvis man starter skyllingen med en gang. Skyllingen pleier jeg å bruke 15 min. på, før jeg lar maltrøret få stå og renne av seg. Starter oppkok så fort jeg har heist opp maltrøret for skylling.

Man må vel prøve seg litt frem med kverningen, for å finne ut hva som funker best.

Det er veldig kort skylletid etter mine begreper, som riktignok stammer fra brygging uten maltrør. Men jeg ser ingen grunn til at fysikkens lover ikke skulle gjelde i en Grainfather, også. Det dreier seg om at skyllingen må gå så langsomt at så mye som mulig av sukkeret rekker å få blandet seg inn i skyllevannet, slik at en får vasket det ut skikkelig. Det krever tid. Maksfart slik jeg har lært det, er 1 liter per minutt. Så hvis du skal ha 30 liter til kok, bør du ikke bruke mindre enn en halvtime på skyllinga - og jeg ville helst hatt tre kvarter.

På en maskin med maltrør må du selvfølgelig trekke fra det volumet som er i kjelen etter at du har hevet opp maltrøret, og jeg veit jo ikke hvor mange liter det er. Men likevel; er ikke 15 minutter lite?

Med effektiv kontinuerlig skylling burde meskeeffektiviteten ligge temmelig høyt, gjerne opp mot 90% når du brygger øl med "vanlig" styrke (4,7%).
 
Det er veldig kort skylletid etter mine begreper, som riktignok stammer fra brygging uten maltrør. Men jeg ser ingen grunn til at fysikkens lover ikke skulle gjelde i en Grainfather, også. Det dreier seg om at skyllingen må gå så langsomt at så mye som mulig av sukkeret rekker å få blandet seg inn i skyllevannet, slik at en får vasket det ut skikkelig. Det krever tid. Maksfart slik jeg har lært det, er 1 liter per minutt. Så hvis du skal ha 30 liter til kok, bør du ikke bruke mindre enn en halvtime på skyllinga - og jeg ville helst hatt tre kvarter.

På en maskin med maltrør må du selvfølgelig trekke fra det volumet som er i kjelen etter at du har hevet opp maltrøret, og jeg veit jo ikke hvor mange liter det er. Men likevel; er ikke 15 minutter lite?

Med effektiv kontinuerlig skylling burde meskeeffektiviteten ligge temmelig høyt, gjerne opp mot 90% når du brygger øl med "vanlig" styrke (4,7%).

15 min. funker fint for min del, ligger vel gjevnt på 72-75% brygghus effektivitet. Kunne selvsagt vært bedre, men syntes det er bedre at den er stabil.

Jeg skyller vel ganske ofte med ca. 15 liter vann, så er jo innafor 1 liter i minuttet. Selve totale avrenningen bruker jo lengre tid.
 
15 min. funker fint for min del, ligger vel gjevnt på 72-75% brygghus effektivitet. Kunne selvsagt vært bedre, men syntes det er bedre at den er stabil.

Jeg skyller vel ganske ofte med ca. 15 liter vann, så er jo innafor 1 liter i minuttet. Selve totale avrenningen bruker jo lengre tid.

Så ved en 29 liter total volum før koking som denne oppskriften sier, så hadde du brukt ~15 liter til mesking å så ~15 liter til skylling?

Kurt
 
15 min. funker fint for min del, ligger vel gjevnt på 72-75% brygghus effektivitet. Kunne selvsagt vært bedre, men syntes det er bedre at den er stabil.

Jeg skyller vel ganske ofte med ca. 15 liter vann, så er jo innafor 1 liter i minuttet. Selve totale avrenningen bruker jo lengre tid.

Hvordan beregner du brygghus-effektivitet? Det er meskeeffektivitet som er det vanlige begrepet å forholde seg til, men den vil jo uansett være en god del høyere, så en brygghus-effektivitet på 72-75 er sikkert til å leve med.

Skal du forholde deg til 1min/L-regelen må du legge sammen det væskevolumet som du har i maltrøret og skyllevannsvolumet. (Det er vel det du antyder med "total avrenning".)

Jeg veit ikke helt hvordan en skal styre gjennomrenninga i et maltrør, men finere kverning vil vel være en måte. Jeg har også sett at noen har komprimert maltsenga - hvilket jeg synes virker litt tvilsomt. Men det som funker, det funker jo.
 
Tilbake
Topp