Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Nøgne Ø Imperial Rye Porter
Target OG 22 P / 1.092
IBU 30
Alk 9%

Malt:
65% Maris Otter
14% Pale Rye Malt
6% Crystal Rye Malt
5% Munich 25EBC
4% Crystal Malt
3% Chocolate Malt
3% Black Malt

Mesk:
63 grader i 45 min
72 grader i 15 min

Humle:
Chinook 90 gr pr hl 90 min (kok)
Bobek 300 gr pr hl 30 min
Columbus 100 gr pr hl Whirlpool
Gjær: WLP007

Har noen prøvd seg på denne? Jeg stusser litt på humlemengden, og lurer på om jeg regner feil. Har forsøkt å skalere denne til ca. 22,5 liter, men med Tinseth kommer jeg frem til en IBU på nesten 60 (med antatt gjennomsnittlig %AA for de oppgitte humlene), mens oppskriften påstår 30.
 
Har noen prøvd seg på denne? Jeg stusser litt på humlemengden, og lurer på om jeg regner feil. Har forsøkt å skalere denne til ca. 22,5 liter, men med Tinseth kommer jeg frem til en IBU på nesten 60 (med antatt gjennomsnittlig %AA for de oppgitte humlene), mens oppskriften påstår 30.
Med OG på 1.092 så er ikke IBU på 60 mye. Det gir BU:GU på 60:92 = 0,65. Det burde bli balansert og fint.
Det er ikke sikkert at NØ bruker Tinseth.
 
Med OG på 1.092 så er ikke IBU på 60 mye. Det gir BU:GU på 60:92 = 0,65. Det burde bli balansert og fint.
Det er ikke sikkert at NØ bruker Tinseth.

Jeg synes IBU på 30 var merkverdig lavt for en så høy OG, så det var hovedsakelig derfor jeg reagerte på det store avviket.

NØ regner vel kun IBU utifra første humletilsetning hvis jeg husker riktig

Det forklarer jo mye. Jeg beregner en IBU på litt over 25 med første humletilsetning (Chinook på 12.7%AA). Ikke at jeg forstår hvorfor Nøgne Ø beregner slik - men det har kanskje noen andre svar på? :)
 
Jeg synes IBU på 30 var merkverdig lavt for en så høy OG, så det var hovedsakelig derfor jeg reagerte på det store avviket.



Det forklarer jo mye. Jeg beregner en IBU på litt over 25 med første humletilsetning (Chinook på 12.7%AA). Ikke at jeg forstår hvorfor Nøgne Ø beregner slik - men det har kanskje noen andre svar på? :)

Kanskje de har målt det. Og hvis de har målt det så vil det tallet være heeeeeelt annerledes enn det du får ut av en bryggekalkulator. Ikke ukjent at ca 30% av IBU som er sett på i en spektrogreie eller hva det heter er tapt bare under gjæringen. Men måten å måle selve IBU på er også unøyaktig da de plukker opp andre stoffer som bare faller innenfor det maskinen ser etter, selv om det ikke er "rene" IBU'er. Jeg ville ikke bekymret meg stort over IBU når du ser på kun tall som du ikke vet hvordan er kommet frem til, og du ville uansett ikke fått til det samme hjemme hadde du visst. Bruk erfaringen din fra andre brygg.
 
Ja, stemmer det
Jeg husker ikke helt hvilken IBU oppskriften jeg brukt ga
men, jeg savnet faktisk litt bitterhet
Skal finne det ut
Har også en eller to flasker igjen
 
Ja, stemmer det
Jeg husker ikke helt hvilken IBU oppskriften jeg brukt ga men, jeg savnet faktisk litt bitterhet

Oppskriften som er gjengitt her i forumet anslår altså 30 IBU, men som andre skriver, ser jeg også andre steder på nett at IBU er oppgitt opp mot 45 for dette ølet.

Takker for alle svar. Jeg tipper uansett jeg durer på med de humlemengdene som er oppgitt, men siden bitterhumlen skal kokes i 90 minutter regner jeg med å erstatte den med en dose CTZ-basert hopshot, som jeg har uforholdsmessig mye av liggende i fryseren :)

Det er vel over 6 år siden jeg smakte originalen, som jeg synes var helt fantastisk, så har jeg vel uansett ikke så mye sammenligningsgrunnlag igjen ;)
 
Tilbake
Topp