Finn Berger
Moderator
Denne er god
brewourmorgenstemning
Antakelig rimelig grei uten kaffen, også.
Denne er god
brewourmorgenstemning
Denne kommer på polet snart brewourandhrimnir
Haha, skjønte ikke hva du mente før jeg leste litt nøyere på oppskrifta. De mente kanskje "brew day"?Og BANG, der var de i Guinness rekordbok, longest brewery ever
Nøgne Ø Imperial Rye Porter
Target OG 22 P / 1.092
IBU 30
Alk 9%
Malt:
65% Maris Otter
14% Pale Rye Malt
6% Crystal Rye Malt
5% Munich 25EBC
4% Crystal Malt
3% Chocolate Malt
3% Black Malt
Mesk:
63 grader i 45 min
72 grader i 15 min
Humle:
Chinook 90 gr pr hl 90 min (kok)
Bobek 300 gr pr hl 30 min
Columbus 100 gr pr hl Whirlpool
Gjær: WLP007
Med OG på 1.092 så er ikke IBU på 60 mye. Det gir BU:GU på 60:92 = 0,65. Det burde bli balansert og fint.Har noen prøvd seg på denne? Jeg stusser litt på humlemengden, og lurer på om jeg regner feil. Har forsøkt å skalere denne til ca. 22,5 liter, men med Tinseth kommer jeg frem til en IBU på nesten 60 (med antatt gjennomsnittlig %AA for de oppgitte humlene), mens oppskriften påstår 30.
Med OG på 1.092 så er ikke IBU på 60 mye. Det gir BU:GU på 60:92 = 0,65. Det burde bli balansert og fint.
Det er ikke sikkert at NØ bruker Tinseth.
NØ regner vel kun IBU utifra første humletilsetning hvis jeg husker riktig
Jeg synes IBU på 30 var merkverdig lavt for en så høy OG, så det var hovedsakelig derfor jeg reagerte på det store avviket.
Det forklarer jo mye. Jeg beregner en IBU på litt over 25 med første humletilsetning (Chinook på 12.7%AA). Ikke at jeg forstår hvorfor Nøgne Ø beregner slik - men det har kanskje noen andre svar på?
Ja, stemmer det
Jeg husker ikke helt hvilken IBU oppskriften jeg brukt ga men, jeg savnet faktisk litt bitterhet
Jeg beregnet Chinook til 30 IBU
https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-310#post-344353
Nei, jeg tror gennerelt 30 IBU var litt lite
Jeg pleier foretrekke litt høyere IBU