Holdbarhet knust malt

Heisann, som dere fleste kanskje vet har Ølbrygging.no gratis frakt ut desember (over 1000kr på bestilling)
Så da kjøpte jeg meg et par kits.

Så, Spørsmålet:

Hvor lenge kan jeg lagre kittsa ettersom at malten er knust, malten er ikke åpna osv.
Har lagt de nedi kjelleren der det er kjølig.

Takk :)

Det jeg alltid har lest og blitt fortalt er at det er kort holdbarhet på knust malt. Har ikke testa så mye dette selv da jeg for det meste knuser malten selv samme dag eller et par dager i forveien. Men noen ganger har det blitt liggendes uten at jeg har merket meg noen forskjell.

Jeg innbiller meg at dette er én disse mytene som har blitt gjenfortalt så mange ganger at de til slutt har blitt «sannheter». I én av de siste podcastene til Denny og Drew i Experimental Brewing så hadde en lytter testet knust malt som hadde ligget svært lenge og uten å kjenne noen avsmak eller feil. Dette ble deretter diskutert i studio av karene som også var av den oppfatning «hysteriet» rundt holdbarheten på knust malt var sterkt overdrevent.

I fare for å bli halshugget her inne på forumet så tror jeg du lett kan lagre disse i 6-12 måneder uten problemer.

Heisann, som dere fleste kanskje vet har Ølbrygging.no gratis frakt ut desember (over 1000kr på bestilling)
Så da kjøpte jeg meg et par kits.

Så, Spørsmålet:

Hvor lenge kan jeg lagre kittsa ettersom at malten er knust, malten er ikke åpna osv.
Har lagt de nedi kjelleren der det er kjølig.

Takk :)

En ide kan hvertfall være å ta ut gjær og humle og oppbevare dette kaldt. Det er vel større sjanse for forringelse av dette enn malten på "kort" tid.

"Kittsa" som i "settene" på norsk?
Tror noe av problemet med knust malt er at det er hygroskopisk, men så lenge maltposene er tette/forseglet burde det ikke være noe problem med litt lagring.

Jeg hadde et sett som lå i godt over seks måneder(husker ikke riktig hvor lenge) og det var i alle fall helt fint. Gjær blir jo litt værre å lagre i det uendelige(men en starter fikser jo stort sett akkurat det).

Kjøpte 2 allgrain ølsett fra bryggselv på mandag, var uheldig å rifte den ene posen slik at det ikke er vakuum lenger. Grunnet sykdom får vi ikke brygget før neste uke.
Tolker jeg det dithen at vi kan brygge uten bekymring til uka?

Pakker du den inn i mer plast slik at du reduserer mengden fuktighet malten trekker til seg, kan den ligge lenge :)

Vil også tro som noen over her nevnte at man får like mange SG poeng av maten, men at den veier mer pga fuktoopptak så hvis man går etter vekt så bruker man for lite malt.

Men. Smaksmessig. Som jeg synes er det interessante. Nykvernet malt lukter helt himmelsk, man kjenner forskjell på en lys lager, medium mørk ale og porter bare ved å stå ved kverna. Aroma (og det jeg da antar også blir smakstoffer) blir mer frigitt. Ser for meg at selv om kvernet malt er oppbevart i en lufttett pose så er smaksstoffene/aroma flyktige og mye er frigjort, så når man åpner posen lukter det fantastisk, men dette fantastiske er da noe man ikke får med seg i ølet siden det allerede er "der ute".

Når jeg får tid så skal jeg gjøre noen minitester.
Enig med du, det er kvalitet og smak som må være målestokken her. Tenk på kaffe, nykvernet kaffe gir bedre kaffe enn ferdig kvernet kaffe. Men prøv å oppbevare filterkaffe et par uker på et bakepapir og lag kaffe av det, smaker garantert dårlig, så svaret på tråden er vel ....det kommer an påOg da spesielt hvordan det oppbevares

Jeg er helt enig. Men det er veldig naturlig grunner til at kaffe blir dårlig. Smak- og aromaelementene i kaffe tåler overhodet ikke oksygen. Dette er komplekse stoffer som dannes under brenning. Ubrent kaffe kan du oppbevare mer eller mindre hvordan du vil.

Så spørsmålet er vel om det er smaks- og aromaelementer i malt som degraderes. Jeg kan ikke nok kjemi til å svare på det. Men hvis disse stoffene ikke er der er jo ikke slik at en tjener noe på ferskere malt.

Hei, jeg er 100% enig i det som er skrevet til nå, jeg bare tenker at når jeg brygger så har jeg veldig mange andre ting som påvirker smaken på det ferdige gullet (øl), så jeg vil si Brygg i Vei og ikke la deg distrahere om maltposen har fått ei flenge uka før. :)
Jeg har brygget med 8 uker gammel knust malt, som har vært eksponert for luft, men lagret i tykk og solid og tett plastpose, uten at det ble dårlig smak av den grunn. :)

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Satte mitt første brygg i dag. Og skulle være 1.045 men jeg fikk 1.041 etter endt koking.
fant ut jeg gjorde en megatabbe, klarte å koke vørteren med lokket på, er et hull på størrelsen med en m10 bolt på lokket. endte opp med 27 liter i gjærekaret, skulle ha 25, så rekner med det ikke har blitt kokt ut nokk. tror dere jeg vil få den annerkjente mais smaken alle snakker om?

beklager dårlig formuleringer, er i farta :p

Satte mitt første brygg i dag. Og skulle være 1.045 men jeg fikk 1.041 etter endt koking.
fant ut jeg gjorde en megatabbe, klarte å koke vørteren med lokket på, er et hull på størrelsen med en m10 bolt på lokket. endte opp med 27 liter i gjærekaret, skulle ha 25, så rekner med det ikke har blitt kokt ut nokk. tror dere jeg vil få den annerkjente mais smaken alle snakker om?

beklager dårlig formuleringer, er i farta :p
Mulig, men du kommer til å elske ditt første brygg uansett ;)

Hei.
under vinterrengjøingen i bryggeriet fant jeg fram en eldre sekk med ferdig kvernet korn. Jeg tenkte jeg kunne etterfylle denne i en av kassene jeg har stående for oppbevaring av korn. Da jeg tømte kornet over i kassen oppdaget jeg at noe av kornet hadde klumpet seg og jeg så også muggdannelser. Er dette noe å ta vare på? jeg plukket ut alt dårlig kort og satte lokket på. Bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig?

Hei.
under vinterrengjøingen i bryggeriet fant jeg fram en eldre sekk med ferdig kvernet korn. Jeg tenkte jeg kunne etterfylle denne i en av kassene jeg har stående for oppbevaring av korn. Da jeg tømte kornet over i kassen oppdaget jeg at noe av kornet hadde klumpet seg og jeg så også muggdannelser. Er dette noe å ta vare på? jeg plukket ut alt dårlig kort og satte lokket på. Bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig?
Jeg har hatt mus i maltet mitt, men valgte å bruke det. Det virker tørt og fint. Mugg ville jeg nok vært mer skeptisk til, siden noen typer sopp kan danne giftstoffer som ikke er levende og dermed heller ikke dør ved koking.

Men mener du at du har fått ut alt, så ta gjerne en lukttest. Ha maltet i en lukket beholder en dag eller to og kjenn om det lukter mugg når du åpner. Om det bare lukter malt, så ville jeg kanskje ta sjansen. På den annen side kommer det an på hvor mye det dreier seg om. Malt er ikke SÅ dyrt. Better safe than sorry.

Er du i minste tvil, så kast. Soppsporer er det vanskelig å bli kvitt.

Siden du nå har hatt denne opplevelsen, så ville jeg også tatt et kritisk blikk på hvordan maltet oppbevares.

Sist redigert:
Hei.

Definitivt bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig, ja. Og desinfiser.

Er jo uansett en god ide;) - men du skal nok likevel passe på hvordan du oppbevarer maltet ditt. "Tørt" er et nøkkelord.

Og kvernet malt er ikke noe du skal oppbevare over tid. Det taper seg fort, uansett hvor godt du oppbevarer det. Det hjelper vel noe om det er vakumert. Men å ha en sekk med ferdig kvernet korn stående er nok ikke så lurt.
Kornet er kjøpt før jeg fikk ferdigstilt bryggeriet og kjøpt mølle, så kornslagene har det langt bedre nå enn før.. det er lenge siden jeg har brukt maris otter nå, så derfor har det stått nokså lenge (over ett år).
Etter at ting har kommet på stell har jeg bedre kontroll på kornlageret så jeg kjøper ikke lenger så mye.. denne kornsekker har stått innerst under benken...

@Sersjanten skjønte ikke før nå at det var ferdig knust malt. Da ville jeg:
1) aldri kjøpt store kvanta
2) aldri oppbevart lenge
3) kastet ved tegn til at det er dårlig.

Holdbarhet hel malt = relativt god
Holdbarhet knust malt = relativt dårlig.

Personlig har jeg aldri kjøpt knust malt hvis det ikke skal brukes i mitt neste brygg.

Tilbake
Topp