Tråden for dumme spørsmål.

@Kloakk noen grunn til at du ikke kjører all grain? Når du likevel skal ha "steeping malt" så er det nesten enklere enn en ekstrakt+malt hybrid.
 
@Kloakk noen grunn til at du ikke kjører all grain? Når du likevel skal ha "steeping malt" så er det nesten enklere enn en ekstrakt+malt hybrid.
Grunnen er vel penger, plass og tid, men siden det ikke er hvete DME å oppdrive for tiden så må jeg ta en minimesk neste bryggedag, men er ikke snakk om mer enn 800 gram så kan gjøre det i samme kasserolle som jeg alltid bruker, på platetoppen under kjøkkenvifta.

Har vært å snust på 60 literen på netthandelen, rett å slett fordi den er så sykt billig og det ville gitt meg muligheten for å sjekke om jeg hadde likt prosessen og om det hadde gitt bedre øl uten å investere så alt for mye, men så kommer jeg på at jeg ikke aner hvor jeg skulle ha brygget og slår det fram meg:(

Også er det jo det at det blir, i min mening godt øl, og har derfor ikke helt følt det nødvendig å gå over på all grain, men er innom tanken støtt og stadig, men steget føles litt omfattendeo_O
 
Skal senke pH til en berliner weisse før jeg har i melkesyrebakterier.
Glemte så klart å kjøpe pH strips :oops:

Er 5-6 ml med 80% Lactol, på en 25 liters batch, en grei mengde?
Jeg pleier å bruke 3ml på lyse brygg for å ende på 5.2-5.3 på mine 12.5L batcher. Så det du skisserer her virker perfekt ut fra mine erfaringer.
 
Grunnen er vel penger, plass og tid, men siden det ikke er hvete DME å oppdrive for tiden så må jeg ta en minimesk neste bryggedag, men er ikke snakk om mer enn 800 gram så kan gjøre det i samme kasserolle som jeg alltid bruker, på platetoppen under kjøkkenvifta.

Har vært å snust på 60 literen på netthandelen, rett å slett fordi den er så sykt billig og det ville gitt meg muligheten for å sjekke om jeg hadde likt prosessen og om det hadde gitt bedre øl uten å investere så alt for mye, men så kommer jeg på at jeg ikke aner hvor jeg skulle ha brygget og slår det fram meg:(

Også er det jo det at det blir, i min mening godt øl, og har derfor ikke helt følt det nødvendig å gå over på all grain, men er innom tanken støtt og stadig, men steget føles litt omfattendeo_O

Jeg vurderte også brygger, men hadde ikke plass til å brygge med avtrekk (ei heller garasje). Gikk for 36 liters BIAB som jeg bruker på platetoppen under ventilatoren. Bruker en ebay dyppvarmer i tillegg. Fungerer utmerket, på hittil 3 batcher. Betalte vel 3200 for et sett med kjele, pose og kjølespiral
 
Jeg vurderte også brygger, men hadde ikke plass til å brygge med avtrekk (ei heller garasje). Gikk for 36 liters BIAB som jeg bruker på platetoppen under ventilatoren. Bruker en ebay dyppvarmer i tillegg. Fungerer utmerket, på hittil 3 batcher. Betalte vel 3200 for et sett med kjele, pose og kjølespiral
Det er den andre tingen jeg har vurdert, for skal jeg gå all grain blir det BIAB eller bryggemaskin, og egentlig tror jeg at jeg ville foretrukket BIAB, mitt problem der er at jeg ikke får plass under ventilatoren, og er redd platetoppen, som er uten induksjon, vil være for svak og kokesonen for liten. Videre har vi en ikea kran på kjøkkenet og vet ikke engang om det er mulig få tatt i bruk en spiralkjøler, gardena overganger kan jeg i alle fall glemme.

Jeg har derfor vurdert å kjøpe en induksjonsplate, ny ventilator og flytte hele brygging til vaskerommet, men igjen blir det noe omfattende. Men all denne pratingen bringer jo temaet om all grain på banen igjen, så om noen har en noen gode ideer så lytter jeg gjerne :)
 
Det er den andre tingen jeg har vurdert, for skal jeg gå all grain blir det BIAB eller bryggemaskin, og egentlig tror jeg at jeg ville foretrukket BIAB, mitt problem der er at jeg ikke får plass under ventilatoren, og er redd platetoppen, som er uten induksjon, vil være for svak og kokesonen for liten. Videre har vi en ikea kran på kjøkkenet og vet ikke engang om det er mulig få tatt i bruk en spiralkjøler, gardena overganger kan jeg i alle fall glemme.

Jeg har derfor vurdert å kjøpe en induksjonsplate, ny ventilator og flytte hele brygging til vaskerommet, men igjen blir det noe omfattende. Men all denne pratingen bringer jo temaet om all grain på banen igjen, så om noen har en noen gode ideer så lytter jeg gjerne :)
Har du ikke ca 60cm mellom platetopp og ventilator? Jeg har det, og det er god plass. Jeg bruker dyppvarmer, likevel om det er induksjon, da det besparer svært mye tid på oppvarming og kok. Har også ikea kran, der hele «silen» er skult innvendig. Fikk kjøpt overgang til gardena hos en rørlegger
 
Videre har vi en ikea kran på kjøkkenet og vet ikke engang om det er mulig få tatt i bruk en spiralkjøler, gardena overganger kan jeg i alle fall glemme.

Overgang til kjøkkenkran var nada problem nå har jeg også kjøpt en igloo meskekar så skulle problemet være borte
 
Har du ikke ca 60cm mellom platetopp og ventilator? Jeg har det, og det er god plass. Jeg bruker dyppvarmer, likevel om det er induksjon, da det besparer svært mye tid på oppvarming og kok. Har også ikea kran, der hele «silen» er skult innvendig. Fikk kjøpt overgang til gardena hos en rørlegger

Nei hær er det knappe 45cm fra platetopp til ventilator, men da fins det i alle fall overganger til krana så det er godt å høre. Tanken på å flytte ventilatoren til kona og ikke kunne få skjult de gamle hullene, vi har baderomsplater på kjøkkenet, ja den tanken skremmer meg:eek:

Og derfor har jeg vurdert å flytte hele byggingen ned i underetasjen, men det blir også vesentlig dyrere, men det er den beste løsningen som jeg ser det, men det må bli når jeg får bedre tid og råd o_O

Overgang til kjøkkenkran var nada problem nå har jeg også kjøpt en igloo meskekar så skulle problemet være borte
Hvilket problem tenker du på? Var ikke så mye informasjon å finne i farta, men hva er fordelen(e) med eget meskekar? Og er den igloo'en som en stor termos, altså man fyller på den mengden vann med den tempen man skal meske på også holder igloo'en den tempen i 60 minutter?

Ser at spørsmålene i alle fall er plassert i riktig tråd....
 
Ja, det er hverfall teorien. Nå har jeg ikke forsøkt det i praksis så vi får se
men du slipper i hvertfall å holde varmen oppe ved store kjeler på komfyren
Nå vet jeg ikke hvor store batcher du brygger, men 15 liter til kok er ikke no problem her
 
Du får finne ut hva du liker best selv, det er ikke no galt i ekstrakt, drev lenge med partial mash selv og var fornøyd med det.
Bare nå i det siste jeg har oppgradert litt
 
Ja, det er hverfall teorien. Nå har jeg ikke forsøkt det i praksis så vi får se
men du slipper i hvertfall å holde varmen oppe ved store kjeler på komfyren
Nå vet jeg ikke hvor store batcher du brygger, men 15 liter til kok er ikke no problem her
Brygger 20 og 12 liters batcher, kremt kremt, i en 15 liters ikea kasserolle... Så jeg skulle gjerne hatt en større kasserolle så jeg kunne gjort helkok også på 20 liters batchene, men det var den ventilatoren da. For all del, jeg klarer ikke smake forskjell på en 12 liters batch og en 20 liters batch av samme øl etter jeg gikk over til å bruke flaskevann til å toppe opp med.

Du får finne ut hva du liker best selv, det er ikke no galt i ekstrakt, drev lenge med partial mash selv og var fornøyd med det.
Bare nå i det siste jeg har oppgradert litt
Jeg har så langt trivdes godt med DME og minimesk/steep, men jeg prøver jo gjøre dette lønnsomt og da må jeg kjøpe DME i store sekker (22kg), det finner jeg kun hos bryggselv og de har ikke hatt hvete DME på måneder og jeg er glad i hveteøl, så jeg ser jo hvordan ekstrakt også er begrensende.

Jeg har kun brygget i rett over et år og det er vel dette med delkok som gjør at jeg tenker på all grain brygging, er jo ikke mye ekstra utstyr som skal til for å brygge BIAB når jeg kjøper meg en større kjele og dermed få muligheten til å finne ut hva jeg liker uten å sitte med en masse utstyr jeg ikke trenger om det viser seg at jeg holder meg til ekstrakt og minimesk.
 
Sist redigert:
Hei.
under vinterrengjøingen i bryggeriet fant jeg fram en eldre sekk med ferdig kvernet korn. Jeg tenkte jeg kunne etterfylle denne i en av kassene jeg har stående for oppbevaring av korn. Da jeg tømte kornet over i kassen oppdaget jeg at noe av kornet hadde klumpet seg og jeg så også muggdannelser. Er dette noe å ta vare på? jeg plukket ut alt dårlig kort og satte lokket på. Bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig?
 
Hei.
under vinterrengjøingen i bryggeriet fant jeg fram en eldre sekk med ferdig kvernet korn. Jeg tenkte jeg kunne etterfylle denne i en av kassene jeg har stående for oppbevaring av korn. Da jeg tømte kornet over i kassen oppdaget jeg at noe av kornet hadde klumpet seg og jeg så også muggdannelser. Er dette noe å ta vare på? jeg plukket ut alt dårlig kort og satte lokket på. Bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig?
Jeg har hatt mus i maltet mitt, men valgte å bruke det. Det virker tørt og fint. Mugg ville jeg nok vært mer skeptisk til, siden noen typer sopp kan danne giftstoffer som ikke er levende og dermed heller ikke dør ved koking.

Men mener du at du har fått ut alt, så ta gjerne en lukttest. Ha maltet i en lukket beholder en dag eller to og kjenn om det lukter mugg når du åpner. Om det bare lukter malt, så ville jeg kanskje ta sjansen. På den annen side kommer det an på hvor mye det dreier seg om. Malt er ikke SÅ dyrt. Better safe than sorry.

Er du i minste tvil, så kast. Soppsporer er det vanskelig å bli kvitt.

Siden du nå har hatt denne opplevelsen, så ville jeg også tatt et kritisk blikk på hvordan maltet oppbevares.
 
Sist redigert:
Hei.
under vinterrengjøingen i bryggeriet fant jeg fram en eldre sekk med ferdig kvernet korn. Jeg tenkte jeg kunne etterfylle denne i en av kassene jeg har stående for oppbevaring av korn. Da jeg tømte kornet over i kassen oppdaget jeg at noe av kornet hadde klumpet seg og jeg så også muggdannelser. Er dette noe å ta vare på? jeg plukket ut alt dårlig kort og satte lokket på. Bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig?

Definitivt bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig, ja. Og desinfiser.
 
Er jo uansett en god ide;) - men du skal nok likevel passe på hvordan du oppbevarer maltet ditt. "Tørt" er et nøkkelord.

Og kvernet malt er ikke noe du skal oppbevare over tid. Det taper seg fort, uansett hvor godt du oppbevarer det. Det hjelper vel noe om det er vakumert. Men å ha en sekk med ferdig kvernet korn stående er nok ikke så lurt.
Kornet er kjøpt før jeg fikk ferdigstilt bryggeriet og kjøpt mølle, så kornslagene har det langt bedre nå enn før.. det er lenge siden jeg har brukt maris otter nå, så derfor har det stått nokså lenge (over ett år).
Etter at ting har kommet på stell har jeg bedre kontroll på kornlageret så jeg kjøper ikke lenger så mye.. denne kornsekker har stått innerst under benken...
 
Tilbake
Topp