Holdbarhet knust malt

Kjøpte 2 allgrain ølsett fra bryggselv på mandag, var uheldig å rifte den ene posen slik at det ikke er vakuum lenger. Grunnet sykdom får vi ikke brygget før neste uke.
Tolker jeg det dithen at vi kan brygge uten bekymring til uka?
 
Pakker du den inn i mer plast slik at du reduserer mengden fuktighet malten trekker til seg, kan den ligge lenge :)
 
Vil også tro som noen over her nevnte at man får like mange SG poeng av maten, men at den veier mer pga fuktoopptak så hvis man går etter vekt så bruker man for lite malt.

Men. Smaksmessig. Som jeg synes er det interessante. Nykvernet malt lukter helt himmelsk, man kjenner forskjell på en lys lager, medium mørk ale og porter bare ved å stå ved kverna. Aroma (og det jeg da antar også blir smakstoffer) blir mer frigitt. Ser for meg at selv om kvernet malt er oppbevart i en lufttett pose så er smaksstoffene/aroma flyktige og mye er frigjort, så når man åpner posen lukter det fantastisk, men dette fantastiske er da noe man ikke får med seg i ølet siden det allerede er "der ute".

Når jeg får tid så skal jeg gjøre noen minitester.
Enig med du, det er kvalitet og smak som må være målestokken her. Tenk på kaffe, nykvernet kaffe gir bedre kaffe enn ferdig kvernet kaffe. Men prøv å oppbevare filterkaffe et par uker på et bakepapir og lag kaffe av det, smaker garantert dårlig, så svaret på tråden er vel ....det kommer an påOg da spesielt hvordan det oppbevares
 
Jeg er helt enig. Men det er veldig naturlig grunner til at kaffe blir dårlig. Smak- og aromaelementene i kaffe tåler overhodet ikke oksygen. Dette er komplekse stoffer som dannes under brenning. Ubrent kaffe kan du oppbevare mer eller mindre hvordan du vil.

Så spørsmålet er vel om det er smaks- og aromaelementer i malt som degraderes. Jeg kan ikke nok kjemi til å svare på det. Men hvis disse stoffene ikke er der er jo ikke slik at en tjener noe på ferskere malt.
 
Hei, jeg er 100% enig i det som er skrevet til nå, jeg bare tenker at når jeg brygger så har jeg veldig mange andre ting som påvirker smaken på det ferdige gullet (øl), så jeg vil si Brygg i Vei og ikke la deg distrahere om maltposen har fått ei flenge uka før. :)
Jeg har brygget med 8 uker gammel knust malt, som har vært eksponert for luft, men lagret i tykk og solid og tett plastpose, uten at det ble dårlig smak av den grunn. :)

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp