Butikker tomme for Starsan, PBW og Saniclean?

Etter litt googling og lett verifisering så ser det ut til at 304 blir klassifisert som "rustfritt", mens 316 blir klassifisert som "syrefast".

A2 og A4 på det som tydligvis kan relateres til "Biltema-språk", såvidt jeg har forstått.
 
Har brukt mye vaskemiddel tilsvarende MIM combi det siste året. Climax ett eller annet fra Lilleborg med klor. Har ikke sett antydning til korrosjon i Speidel, corneliusfat eller bryggerifat så tror ikke faren er så stor for å ødelegge utstyr i praksis.
 
304 er lavlegert, 316 er høylegert. Ikke så relevant for oss som brygger i egne hjem, men 304 brukes bl.a. ikke offshore pga. voldsom korrosjonsfare. Ikke at 316 er å trakte etter offshore heller :)

Beklager avsporingen. Men burde man kjøpe StarSan mens man kan? Eller vil alternativene være like gode? Tenker disse hadde allerede dominert markedet hvis de var ekvivalente.
 
304 er lavlegert, 316 er høylegert. Ikke så relevant for oss som brygger i egne hjem, men 304 brukes bl.a. ikke offshore pga. voldsom korrosjonsfare. Ikke at 316 er å trakte etter offshore heller :)

Beklager avsporingen. Men burde man kjøpe StarSan mens man kan? Eller vil alternativene være like gode? Tenker disse hadde allerede dominert markedet hvis de var ekvivalente.

Som Gustav sa, så er vansken å finne et desinfeksjonsmiddel som du ikke trenger å skylle av. Sure San, som Strømmen selger, er et alternativ. Jeg bruker det til å desinfisere gjæringskar med - har 20 liter utblandet stående - men det er et litt slitsomt alternativ i mange sammenhenger fordi det skummer så bannsatt, og skummet renner ikke like lett av som Starsan-skum, heller. Men det funker jo.

Jeg har bestilt to liter fra Ølbrygging. De skal vare noen år, og er det ikke dukket opp alternativer innen de tar slutt, er noe veldig rart. (Egentlig burde det dukke opp noe bedre. Jeg er ikke helt overbevist om effektiviteten til StarSan - i alle fall ikke med kort kontakttid.)

Nå er det ikke sikkert det er noe stort problem om du må skylle. De fleste har vann som er godt nok, tror jeg.
 
Som Gustav sa, så er vansken å finne et desinfeksjonsmiddel som du ikke trenger å skylle av. Sure San, som Strømmen selger, er et alternativ. Jeg bruker det til å desinfisere gjæringskar med - har 20 liter utblandet stående - men det er et litt slitsomt alternativ i mange sammenhenger fordi det skummer så bannsatt, og skummet renner ikke like lett av som Starsan-skum, heller. Men det funker jo.

Jeg har bestilt to liter fra Ølbrygging. De skal vare noen år, og er det ikke dukket opp alternativer innen de tar slutt, er noe veldig rart. (Egentlig burde det dukke opp noe bedre. Jeg er ikke helt overbevist om effektiviteten til StarSan - i alle fall ikke med kort kontakttid.)

Nå er det ikke sikkert det er noe stort problem om du må skylle. De fleste har vann som er godt nok, tror jeg.

Skummer Sure San mer og evt oppfører seg mer annerledes enn Star San at man ikke kan sette ei bøtte på hodet og vente til det har rent av? Jeg har alltid bare satt bøttene opp ned oppå lokket sitt, og så ristet av lokket for skum før tapping.
 
Skummer Sure San mer og evt oppfører seg mer annerledes enn Star San at man ikke kan sette ei bøtte på hodet og vente til det har rent av? Jeg har alltid bare satt bøttene opp ned oppå lokket sitt, og så ristet av lokket for skum før tapping.

Nei, jeg bruker det til det der, og gjør som deg. Det går, men skummet er større, mer bestandig, og mindre tilbøyelig til å skli ned veggene på bøtta.

Ting tar mer tid; det er vel greia, om du vil ha vekk skummet. (Jeg har denne flaska fordi jeg vant den, og må jo bruke den:).)
 
Nei, jeg bruker det til det der, og gjør som deg. Det går, men skummet er større, mer bestandig, og mindre tilbøyelig til å skli ned veggene på bøtta.

Ting tar mer tid; det er vel greia, om du vil ha vekk skummet. (Jeg har denne flaska fordi jeg vant den, og må jo bruke den:).)

Aha, så tid er forskjellen altså. Jeg begynner å sanitere gjerne da jeg begynner å koke, så det bør vel gå greit.
 
Er ikke syrefast et annet ord for rustfritt? Kanskje det er en viss legering, og denne legeringen også kan gå under "rustfritt"?

Vet du hva slags stål det var? Såvidt jeg vet så går klor gjennom oksidlaget til "rustfritt".

316 er jo et stål som tåler mer enn 304 f.eks mtp syrer og korrosjon.
Vet ikke sikkert hva betegnelsen er, har ferie nå, men tror det er 316, med en angitt finhet med tanke på porestørrelse. Vet at klor ved for høy temperatur tærer på dette stålet også, lager små porer som over tid kan tære hull i stålet.
 
Beklager avsporingen. Men burde man kjøpe StarSan mens man kan? Eller vil alternativene være like gode? Tenker disse hadde allerede dominert markedet hvis de var ekvivalente.

Suksessen til StarSan handler i stor grad om markedsføring, kombinert med at de har vært flinke til å tilby pakningsstørrelser som passer bra for hjemmebryggere og at det ikke trenger skylling. Det profesjonelle markedet har, stort sett, valgt andre produkter.

Selv om StarSan er effektivt og bra, så har det også noen klare ulemper. Mitt ødelagte gulv og utallige ødelagte kjøkkenbenker er ei ulempe. Skummet, som i utgangspunktet er en fordel, har en tendens til å være litt vel kraftig. Dosering er vanskelig, spesielt når man trenger små mengder, og det er ikke lett å vite om ei blanding fortsatt er brukbar.

Det er mange produkter som er like gode, dersom man ser bort fra behovet for å skylle (klorin, Suma Des, Suma Tab, Virkon). Jeg tenker at disse kan være gode produkter å ha for en hjemmebrygger, som en del av jobben med å holde infeksjoner unna. Det finnes også noen alternativer som ikke trenger skylling, som stort sett er basert på alkohol eller pereddiksyre (Antibac, Divodes, Divosan). Ecolab ser også ut til å ha noen produkter i Drysan-serien, som er lovende. Så skal vi heller ikke glemme varme.

Aktuelle produkter, som kan være verdt å sjekke ut:
  • Divodes
  • Divosan
  • Suma Des
  • Suma Tab
  • Desguard
  • Drysan
  • Virkon
  • Sirafan
  • Alcodes
  • Topactive okto
Det blir spennende å se hva som dukker opp i passende store pakker hos vår nærmeste hjemmebryggerbutikk.
 
Har brukt mye vaskemiddel tilsvarende MIM combi det siste året. Climax ett eller annet fra Lilleborg med klor. Har ikke sett antydning til korrosjon i Speidel, corneliusfat eller bryggerifat så tror ikke faren er så stor for å ødelegge utstyr i praksis.

Samme her, brukt det i mange år. Muligens har vel Felleskjøpet byttet til en annen le erandør. Morsomt nok, har de valgt en fra utlandet!
 
Tror ikke det heller er tilgjengelig lenger, vi brukte det i jobbforbindelse og kontaktet Lilleborg som sa at det ikke var i sortemang lenger, det vêr i pulverform, mulig de har flytende.
Må ha skjedd rimelig nylig det da? Kjøpte en ti kilos bøtte med pulver på Nordengros.
 
Begynte å brygge i 2014, og har holdt meg til Sterkrens istf Starsan og Stoutrens istf PBW (har brukt PBW en del også). Syns begge disse fungerer utmerket, og Sterkrens skummer heller ikke. Petit Agentur fører (og produserer, såvidt jeg har forstått) disse produktene.
 
Tilbake
Topp