Brewzilla kok...

Heisann.

Har en Brewzilla 65l. Har fylt den opp med en dobbel 25l batch.
Har ca 56 liter i kjelen nå. Men den vil ikke koke. Den bare bruser veldig. Sjekker temp, den viser at vannet har 100,3 grader. Men vil ikke høyere.

Trodde med sine 3500 watt, at den skulle klare dette..

Har dere noen tips?
Har kledd den inn med handkler for og prøve og beholde varmen i kjelen .

Nikolai
 
Vann koker jo ved 100 grader ved normalt trykk, så ytterligere tilført effekt gir større avdampning men ingen økning i temperatur. Det går sikkert bra for brygget ditt. Lurt å isolere kjelen som du har gjort.
 
Vann koker jo ved 100 grader ved normalt trykk, så ytterligere tilført effekt gir større avdampning men ingen økning i temperatur. Det går sikkert bra for brygget ditt. Lurt å isolere kjelen som du har gjort.

Ok. Så bra.
Bare bekymrer meg litt for at jeg ikke får den "rullende" kokingen.
Kjelen har tilogmed fått på seg en dunjakke på halve kroppen .
 
3500 wat er nok til å koke så ne må være galt, kjenner ikke systemet ditt så vet ikke hva som kan redusere effekten på elementet utenom at det kanskje er defekt.
 
Hvor mange volt har du i veggen mens du koker? Hvis spenningen sagger mye under last så har du ikke 3500W. Og mål tempen helst litt nedi, og se at den faktisk er 100 grader. Du kan koke med lokket halvveis på f.eks.
 
Min Beer Brew 60 har kun 3000W og jeg får rullende kok uten noen problemer. Har ikke engang isolert kjelen. Så som andre sier, noe er ikke helt i orden.
 
Har samme kjelen selv og må passe på at jeg ikke bruker alle elementene for at det ikke skal koke over. Blir helt vulkanutbrudd til tider. Har hørt at noen har "mistet" et element som gjør at man ikke får den fosskoken
 
Fyll opp kjelen med litt vann og sett på full spiker. Se hvis begge elementene virker ved å se om det blir dannet bobler på de.
 
Jeg har også samme, i en garasje med 6-7°C må alle elementene stå på for at den skal koke med 30 liter i, ser for meg den vil slite med 50 liter. Jeg har isolasjonskappen på, og alle elementene gir varme i bunnen hver for seg uten væske i.
 
Sannsynligvis elektronikken som ikke slipper gjennom all strømmen, 3,5 kW skal være nok.

Jeg fikk mye bedre kok når jeg skiftet ut elektronikken til pid- og effekt-styring i en lignende bryggekjel.
 
Jeg var nettopp nede å vasket bryggeren etter noen timers bløtlegging, så da tok jeg like godt målinger av alle kombinasjoner på elementene.
Nå glemte jeg selvsagt notatet nede i garasjen, og gidder ikke å hente det nå, men fasit er at den alltid trekker mindre en oppgitt, uansett. Spenning var 228V.

Ser ikke helt hvordan styringen kan bremse effekten, slår ikke bare den av og på releer?
 
Kabling i veggen, generell kabling inn i huset og etc. Jeg har en caso plate som ikke drar 3500W under pådrag, mangler noen hundre watt.

Siden TS ikke får ordentlig kok, og andre får det, så er det fortsatt verdt å sjekke om alle elementer funker.
 
Tilbake
Topp