Bryggertabber

Satt en ferdig gjærstarter til cc og bunnfelling i et litt vel effektivt kjøleskap. Ikke helt bunnfrossen, men nesten. Tips til videre steg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det virker som om tabbene forfølger meg om dagen. Min skamfulle post den 10. april endte med knust hydrometer og OG på 80-tallet som følge av dette. Men stout blir det i alle fall...

I dager lager jeg en lager, var nede i kjelleren i registrerte starttidspunkt for kok, ca 27 liter til kok. Tappet en liten prøve fra pumpa på gf, for å sjekke pbg.
Da jeg returnerte til kjelleren etter ca 45 minutts hjemmekontor var det plutselig kin 15 liter i kjela!! Det ble 13 liter til gjæring i stedet for 21.

Kan det ha drypt fra pumpa på gf, selv om den sto av? Hadde ikke stengt ventilen på den.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Ikke direkte relaterte brygging, men jeg pleide å karbonere vann på corneliusfat for et par år tilbake. Dama var glad i dette. Metoden var enkel:
fyll opp fatet med vann, rullekarboner med 3 bar trykk på gassflaska. En gang hadde jeg tatt med et nytt fat til leiligheten hennes i Hannover. Hun
selv var ikke hjemme på dette tidspunktet. Tar fatet ut av bilen, setter det midt på stuegulvet og kobler til utventilen med piknikk-krane. Går en tur
inn på kjøkenet for å rydde et eller annet. Plutselig hører jeg et "poff" inne fra stua. Løper inn og ser at en 2 m lang sprut står ut av fatet og dynker
TVen og lydanlegget til dama med vann! Fikk panikk et øyeblikk, men fatter meg og tar av utkoblingen. Da ser jeg at slangen hadde sklidd av på selve
nippelen. Slangeklemme hadde jeg ikke benyttet. Bærer TV og lydanlegg og setter det opp ned ute på balkongen. Heldigvis var det drepende varmt ute,
og etter 6-7 timer med tørking fungerte elektronikken fortsatt. Riktignok oppfører dette lydanlegget seg snodig iblant.
 
Det virker som om tabbene forfølger meg om dagen. Min skamfulle post den 10. april endte med knust hydrometer og OG på 80-tallet som følge av dette. Men stout blir det i alle fall...

I dager lager jeg en lager, var nede i kjelleren i registrerte starttidspunkt for kok, ca 27 liter til kok. Tappet en liten prøve fra pumpa på gf, for å sjekke pbg.
Da jeg returnerte til kjelleren etter ca 45 minutts hjemmekontor var det plutselig kin 15 liter i kjela!! Det ble 13 liter til gjæring i stedet for 21.

Kan det ha drypt fra pumpa på gf, selv om den sto av? Hadde ikke stengt ventilen på den.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Huh?

45 minutters kok er jo bare drøyt 2 liter. 10 liter forsvinner ikke uten videre. Hvor kan 10 liter vørter ha tatt veien? Hadde du på Controller-appen? Hadde du på skyllearmen med åpen ventil over sluk? Kan du ha "lommepumpet", altså kommet borti noe som har aktivert pumpen på appen?
 
Sist redigert:
Huh?

45 minutters kok er jo bare drøyt 2 liter. 10 liter forsvinner ikke uten videre. Hvor kan 10 liter vørter ha tatt veien? Hadde du på Controller-appen? Hadde du på skyllearmen med åpen ventil over sluk? Kan du ha "lommepumpet", altså kommet borti noe som har aktivert pumpen på appen?
Tipper det var pumpearmen, som hang utfor kjela, samtidig som ventilen ikke var helt igjen, bare delvis. Skjønner det ikke helt, men skal definitivt lukke ventilen helt neste gang.


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Tipper det var pumpearmen, som hang utfor kjela, samtidig som ventilen ikke var helt igjen, bare delvis. Skjønner det ikke helt, men skal definitivt lukke ventilen helt neste gang.


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Men hvor blei det av? Jeg har aldri sølt noe i nærheten av så mye, men jeg har sølt litt, og det blir jo ikke akkurat borte, det blir bare fryktelig mye søl.
 
Men hvor blei det av? Jeg har aldri sølt noe i nærheten av så mye, men jeg har sølt litt, og det blir jo ikke akkurat borte, det blir bare fryktelig mye søl.
Jeg brygger rett ved en sluk, i en grovkjeller. Så jeg mistenker ned i sluket. Fukt på gulvet er ingen indikasjon, da det var der allerede etter litt søl ved klargjøring.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Ser ut til å være grei løsning det, du har bare kappet av orginal kobling, litt av slangen og tredd røret gjennom T-en? Tenkte det var kjekt den passet i push-fit koblingen, men det er kanskje slik orginalt?

Bryggertabbe her selv i dag, eller det er strengt tatt en produsenttabbe :)
Skjønte ingenting når jeg ikke annet enn gass gjennom til fat, viste seg at slangen til øl-ut på fermzilla la og fløyt med hele inngangen over øl-linja.. Hadde glemt å kappe den til før jeg monterte det sammen, den er sånn ca 50cm for lang fra produsenten..

Fikk bare tappet rundt 5 liter før det ble for vanskelig å sørge for at den sugde øl og ikke gass. Måtte åpne og klippe av..
 
Ikke en bryggertabbe, sånn direkte, men jeg hadde planer om brygging i dag. Det blir det ikke.

Grunnen er at vi hadde et avløpsrør som gikk pottetett på søndag. Det førte til et par cm grumsevann i to boder og drypping fra en utett skjøt i en tredje. Hurtigrydding ut av bodene la beslag på garasje (der jeg brygger) og vaskerom, og selv om røret ble åpnet relativt raskt, så har tørking av kjelleren tatt mye av uka, og garasjen er dermed fortsatt ikke ledig for brygging.

Tabben: Som huseier har jeg nå i en alder av drøyt 50 lært at det er noe som heter vedlikeholdsspyling av avløp. Det har jeg ikke gjort i de snart 20 årene jeg har eid huset, og der har vi den uvitenhetsbaserte tabben. Så for å holde hus og ikke minst bryggelokalet ship shape, så sørg for at avløpet er i orden.
 
Gjorde noe skikkelig smart for en stund tilbake. Glemte å legge i filter og plate i bunnen av malt røret på speidelen da jeg fylte i makten. Det ble litt av en jobb for å få ut malten igjen. Oppdaget det heldigvis før jeg startet pumpen. Måtte begynne forfra igjen. Tror jeg hadde glemt kaffen den morgenen. [emoji4]


- Catnip Brew -
 
Tilbake
Topp