Tråden for dumme spørsmål.

Ikke verst! Jeg ser jo for meg at det vil sette mer smak enn candi, bare basert på lukten (den deilige, sirupsaktige lukten!). Da prøver jeg det.

Takker for innspill!
 
Ikke verst! Jeg ser jo for meg at det vil sette mer smak enn candi, bare basert på lukten (den deilige, sirupsaktige lukten!). Da prøver jeg det.

Takker for innspill!
Candisukker er invertsukker som er brunet. Vanlige brune sukker får brunfargen fra melasse (plantematerialet i sukkerrør). Det er ganske stor forskjell, men som Loebrygg sier, er melasse det som vanlig i Old Ale / Vintervarmer.
 
Jeg brygger til vanlig på en eldre BB60. Det er forholdsvis god plass til malt i den. Stort sett er den stor nok, me av og til ønsker man å brygge litt mer. Er det noe i veien for å fylle på med mer malt, for så å koke 1/3 i en annen kjele? F.eks en krabbekoker eller en annen stor kjele?
 
De av dere som bruker oksigenerinssett med flowmeter fra Bryggselv, er det tungvindt å få stilt den inn på 1l/t? Det er jo ikke snakk om mange kronene forskjell med, og uten flowmeter, men om flowmeteret er håpløst å bruke er det jo unødvendig å legge penger i det.
 
Sist redigert:
De av dere som bruker oksigenerinssett med flowmeter fra Bryggselv, er det tungvindt å få stilt den inn på 1l/t? Det er jo ikke snakk om mange kronene forskjell med, og uten flowmeter, men om flowmeter et er håpløst å bruke er det jo unødvendig å legge penger i det.
Mange som har kommet til at flowmeteret er klumpete og unødvendig. Noen butikker selger også versjoner med en skala som er feil, slik at det knapt kan brukes.
 
Mange som har kommet til at flowmeteret er klumpete og unødvendig. Noen butikker selger også versjoner med en skala som er feil, slik at det knapt kan brukes.
Så min antagelse var ikke helt borti i natta der altså. Så hvordan går man fram uten flowmeter? Er det greit nok med å åpne til det kommer små fine bobler og kjøre 1-1,5 minutt eller er det å styre med å kjøpe flowmeter utenom?
 
Så min antagelse var ikke helt borti i natta der altså. Så hvordan går man fram uten flowmeter? Er det greit nok med å åpne til det kommer små fine bobler og kjøre 1-1,5 minutt eller er det å styre med å kjøpe flowmeter utenom?
Alle har vel sin metode. Jeg pleier å justere flowen til det bare bobler såvidt på toppen. (Skum på overflaten er bortkastet oksygen.) Holder på i 60-90 sekunder.
 
Jeg har ikke oksygen selv, men hvorfor ikke bare veie flaska under oksygenering? Er ikke poenget bare å få inn en bestemt mengde oksygen i vørteren? Eller har farten på gasstrømmen noe å si?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
 
Jeg har ikke oksygen selv, men hvorfor ikke bare veie flaska under oksygenering? Er ikke poenget bare å få inn en bestemt mengde oksygen i vørteren? Eller har farten på gasstrømmen noe å si?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Om mengdene er målbar så er jo det absolutt en interessant tanke. Jeg har denne vekten: Vekt 50kg om den kan brukes så er jo det en grei måte å gjøre det på.

Tenker at siden man skal røre slangen rundt omkring vil jo det påvirke vekta så er i utgangspunktet skeptisko_O
 
Jeg har ikke oksygen selv, men hvorfor ikke bare veie flaska under oksygenering? Er ikke poenget bare å få inn en bestemt mengde oksygen i vørteren? Eller har farten på gasstrømmen noe å si?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Det er jo snakk om veldig små mengder - 1 liter oksygen veier cirka 1.3 gram ved romtemperatur, har du en vekt med nøyaktighet 0.1 gram med kapasitet til oksygenflaske?
 
Om mengdene er målbar så er jo det absolutt en interessant tanke. Jeg har denne vekten: Vekt 50kg om den kan brukes så er jo det en grei måte å gjøre det på.

Tenker at siden man skal røre slangen rundt omkring vil jo det påvirke vekta så er i utgangspunktet skeptisko_O
Dette får du umulig målt med en vanlig vekt. Ved f.eks 25L vørter så er 10PPM under et halvt gram, mener jeg. Dessuten vil stangen som snurrer rundt i bøtta gi utslag pga archimedes lov om oppdrift når vi først er nede på miligram.
 
Jeg har ikke oksygen selv, men hvorfor ikke bare veie flaska under oksygenering? Er ikke poenget bare å få inn en bestemt mengde oksygen i vørteren? Eller har farten på gasstrømmen noe å si?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Flowen er faktisk ganske viktig. Om man gønner på vil oksygenet ikke løse seg opp i vørteren. Man må lure oksygenet sakte inn.
 
Dette får du umulig målt med en vanlig vekt. Ved f.eks 25L vørter så er 10PPM under et halvt gram, mener jeg. Dessuten vil stangen som snurrer rundt i bøtta gi utslag pga archimedes lov om oppdrift når vi først er nede på miligram.
Så skepsisen min er herved bekreftet, mange takk :)
 
Hvis jeg vil ta ut pumpa på gamle BB30'en og bruke den på annet oppsett, hva må eg gjøre da?
Altså hvordan koble den til strøm, er det noe eg kan gjøre selv?
Ser eg trenger en spesialkontakt, men klarer ikke å google meg til hvilken.
Det er en slik:
6w magnetpumpe - Ølbrygging AS

Heter kontakten M15 2pin? Finner ingen som selger noe slikt i en norsk butikk. Det kan da ikke være så sært? Må vel jordes også.
 
Hvis jeg vil ta ut pumpa på gamle BB30'en og bruke den på annet oppsett, hva må eg gjøre da?
Altså hvordan koble den til strøm, er det noe eg kan gjøre selv?
Ser eg trenger en spesialkontakt, men klarer ikke å google meg til hvilken.
Det er en slik:
6w magnetpumpe - Ølbrygging AS

Heter kontakten M15 2pin? Finner ingen som selger noe slikt i en norsk butikk. Det kan da ikke være så sært? Må vel jordes også.
Det står at du kan klippe over ledningen – og sette på den kontakten du trenger?
 
Jordingen er den separate gule ledningen, de to andre klipper du og kobler på hver sin fase, akkurat som du ville koblet en lampe.
Hvis du ikke vet hvordan du kobler en lampe så får du noen andre til å gjøre det for deg så du slippert brann, støt og andre ubehageligheter.
 
Tilbake
Topp