Tråden for dumme spørsmål.

Julen nærmer seg og jeg skal stå for julemiddagen. Lurte på å dampe pinnekjøtt i kokekjelen min. Noen grunn til å ikke gjøre det? Setter det smak som er vanskelig å få vekk?
 
Jeg tror du skal få vekk det værste med litt PBW og såpe
men ville kanskje satsa på å brygge noe mørk som passer til røyksmak første gang for å være på den sikre siden,
og ikke en NEIPA f.eks
 
Har sett litt rundt på nett å finner litt forskjellige meninger. Må man tvangskarbonere ølet med engang etter det er kommet på fat eller kan det stå til modning først? Har gjort det med ett pr øl pga plassmangel. Ikke opplevd noe usmak. Har satt trykk på fatene før de er satt til modning.
 
Har sett litt rundt på nett å finner litt forskjellige meninger. Må man tvangskarbonere ølet med engang etter det er kommet på fat eller kan det stå til modning først? Har gjort det med ett pr øl pga plassmangel. Ikke opplevd noe usmak. Har satt trykk på fatene før de er satt til modning.
Jeg ville, med mindre du gjør lukket overføring, i alle fall satt på trykk, purga fatet og holdt det nogenlunde ved like under modning.
 
Glemte å tilsette laktose under kok og har nå 600g laktose som skal ned i 25 liter øl i gjæringskar som p.t. er under stormgjæring. Vil det løse seg opp om jeg bare har det rett oppi nå? Hva kan jeg evt gjøre? Vil nødig at alt bare skal ligge på bunnen sammen med gjærkaka.
 
Glemte å tilsette laktose under kok og har nå 600g laktose som skal ned i 25 liter øl i gjæringskar som p.t. er under stormgjæring. Vil det løse seg opp om jeg bare har det rett oppi nå? Hva kan jeg evt gjøre? Vil nødig at alt bare skal ligge på bunnen sammen med gjærkaka.
Koke opp med litt vann, avkjøl og tilsett?
 
Koke opp med litt vann, avkjøl og tilsett?
Var redd jeg kom til å trenge fryktelig mye vann og dermed tynne ut ølet? Mente jeg leste et sted (som jeg ikke finner igjen nå) at det kreves 10 ganger mer vann for å løse opp laktose enn sukrose...

EDIT: Forsøk på å finne tilbake denne kilden har vist et par andre resultater som sier at det ikke er snakk om så utrolig mye. Hvis jeg slipper unna med under en liter så er det sikkert greit.
 
Sist redigert:
Rehydrering av tørrgjær, jeg gjør det alltid. Spørsmål:

Istedenfor å koke opp 1dl vann, kan jeg tappe 1dl kokt vørter å bruke det..? :rolleyes:
 
Rehydrering av tørrgjær, jeg gjør det alltid. Spørsmål:

Istedenfor å koke opp 1dl vann, kan jeg tappe 1dl kokt vørter å bruke det..? :rolleyes:
Eller som jeg gjør, 35° vann fra springen. Litt vann i ytterbollen og vann og gjær i innerbollen. Holder varmen mye lengre. Uansett er det delte meninger og nødvendigheten av rehydrering.
 
Rehydrering av tørrgjær, jeg gjør det alltid. Spørsmål:

Istedenfor å koke opp 1dl vann, kan jeg tappe 1dl kokt vørter å bruke det..? :rolleyes:
Javisst, men det blir jo det samme som å rehydrere ved å drysse over vørteren. Fermentis ser ca. 6-7 % bedre viabilitet ved å rehydrere i vann. Forskjellen er dog så liten at den ikke gir seg utslag i gjæringstid, utgjæring eller usmaker. Bare å gjøre det som passer best for deg.
 
Javisst, men det blir jo det samme som å rehydrere ved å drysse over vørteren. Fermentis ser ca. 6-7 % bedre viabilitet ved å rehydrere i vann. Forskjellen er dog så liten at den ikke gir seg utslag i gjæringstid, utgjæring eller usmaker. Bare å gjøre det som passer best for deg.
Ikke helt enig med deg der, i en liten beholder 1dl vørter og eks 2 pakker med gjær vil gjæren ha mange flere celler pr ml væske enn om du pitcher rett i dunken. Når det kun er snakk om ett par timer har det sikkert ikke så mye å si fra eller til....
 
Ikke helt enig med deg der, i en liten beholder 1dl vørter og eks 2 pakker med gjær vil gjæren ha mange flere celler pr ml væske enn om du pitcher rett i dunken. Når det kun er snakk om ett par timer har det sikkert ikke så mye å si fra eller til....
Litt usikker på hva du mener? Skulle det være en fordel med større celletetthet ved rehydrering? Produsentene anbefaler vel ikke 2 pakker tørrgjær per dl væske? Tror du må utdype litt.

For ordens skyld: Dette er ikke en løs påstand fra min side. Dette bygger på forskning fra Fermentis og Lallemand, de to ledende produsentene av tørrgjær.
 
Sist redigert:
Ikke helt enig med deg der, i en liten beholder 1dl vørter og eks 2 pakker med gjær vil gjæren ha mange flere celler pr ml væske enn om du pitcher rett i dunken. Når det kun er snakk om ett par timer har det sikkert ikke så mye å si fra eller til....
Poenget for anbefalingen med rehydrering i rent vann er jo at gjæren ikke skal bli "sjokket" av kraftig vørter, men skal få våkne først og så begynne å spise i sitt eget tempo. Om du rehydrerer i 1 dl vørter eller drysser rett i karet blir jo det første gjæren ser uansett vørter i full styrke.

Jeg har tidligere bare drysset rett i, men rehydrerte i går for første gang pga. sterk vørter (1.086) og jeg ikke hadde mer gjær enn akkurat.
 
Litt usikker på hva du mener? Skulle det være en fordel med større celletetthet ved rehydrering? Produsentene anbefaler vel ikke 2 pakker tørrgjær per dl væske? Tror du må utdype litt.

For ordens skyld: Dette er ikke en løs påstand fra min side. Dette bygger på forskning fra Fermentis og Lallemand, de to ledende produsentene av tørrgjær.
Jeg er fullt klar over at Fermentis anbefaler å drysse gjæren rett i dunken.
Det jeg tenker på er at ved å la gjæren få sette i gang i en blanding som er tilsvarende å overpitche, før den blir tilsatt i dunken. ikke nødvendigvis er negativt?
Hvor mange celler dør ved å drysse gjæren rett i dunken, ved høy SG i forhold til ved lav SG?

Jeg har lest om folk som lar gjæren få lov til å begynne i mindre volum, når de brygger sterke øl, for så å mate den med vørter litt og litt for å ikke stresse gjæren og beholde god gjærhelse.

jeg har ikke forsket på dette selv, og både pitcher tørrgjær rett i dunken, hydrerer og lager startere etter hva jeg føler for.
 
Tilbake
Topp