Tråden for dumme spørsmål.

Det er altså en ny oppskrift og ikke at du prøver å gjenskape det beersmith regnet ut? Med OG 1.050 må du velge en gjær med utgjæring minst 75 % og en mesketemperatur som gir bra gjærbarhet for å komme under 1.013. Sjekk og korriger eventuelt utgjæringsprosent for gjæren om du har erfaring eller oppskrift som tilsier at den bør være høyere enn det som ligger inne i Brewfather.
Følger opp denne, tipset ditt er spot on. Byttet gjær med høyere utgjæringsprosent og FG i programmet spratt på plass. Fra Bohemian M84 til Saflager W-34/70 som flere her inne også skriver er en bedre type gjær.

Har også denne, og den er tett, men den må skrues på hardt før den åpner ventilen på flaska. Har brukt både AGA og Sodastream uten problemer.
Da har jeg også fått til min, uten pakningbytte. Løsningen var å være kjapp og "tøff" nok, da freser det ut et sek. eller så før den er tett.

Noen som har dette?: Digitalt pH-meter
Evt. noen gode alternativer med utskiftbar probe som er lett tilgjengelig?
Bet meg merke i dette:

Automatisk kompensering for temperatur (ATC)

pH-meteret vil automatisk tilpasse målingen til riktig temperatur. Dette betyr at du slipper å måtte kjøle ned til en angitt temperatur før du kan ta måling.

Dette stemmer jo ikke for mesking iallefall.

Bet meg merke i dette:

Automatisk kompensering for temperatur (ATC)

pH-meteret vil automatisk tilpasse målingen til riktig temperatur. Dette betyr at du slipper å måtte kjøle ned til en angitt temperatur før du kan ta måling.

Dette stemmer jo ikke for mesking iallefall.
Sånn teknisk sett, hvorfor kan ikke det fungere? Er det pga ulik PPM-verdi vil reagere forskjellig på PHen når den kjøles ned?

Noen forklarte for meg tidligere, kanskje det var du @Miguel , hva ATC egentlig var for noe... Skjønner at der står for automatic temperature correction/compensation... Care to elaborate again, please? :)

Sånn teknisk sett, hvorfor kan ikke det fungere? Er det pga ulik PPM-verdi vil reagere forskjellig på PHen når den kjøles ned?
De kjemiske attributtene i vørteren forandrer pHen med varierende temperatur. Altså selve pH'en forandrer seg ved forskjellig temperatur.

Så pH meteret vil justere for seg selv. Men det tar ikke høyde for at selve pH'en er forandret ved mesketemperatur relativt til rom-temperatur.

Altså.

Hvis man stikker et pH meter nedi varm vørter, og vørter som er kjølt ned til romtemperatur, så vil det i begge tilfeller måle "riktig" (for seg selv). Det ser at her er det varm væske, og kompenserer slik at den interne målingen blir riktig ifht hvilken temperatur det måler i.

Men kjemien gjør at nedkjølt vørter vil ha en pH som er ca 0.3 poeng høyere enn den varme vørteren..Dette kompenserer alts ATC ikke for, iom at selve væsken har skiftet pH.

Altså.

Hvis man stikker et pH meter nedi varm vørter, og vørter som er kjølt ned til romtemperatur, så vil det i begge tilfeller måle "riktig" (for seg selv). Det ser at her er det varm væske, og kompenserer slik at den interne målingen blir riktig ifht hvilken temperatur det måler i.

Men kjemien gjør at nedkjølt vørter vil ha en pH som er ca 0.3 poeng høyere enn den varme vørteren..Dette kompenserer alts ATC ikke for, iom at selve væsken har skiftet pH.
Har alltid kjølt ned før måling, men gjerne ikke nok? Hvor langt ned er nødvendig, 20 grader? Har på følelsen at dette har vært diskutert før :)

Trur det sto over natta. Jeg hadde ikke bruk for oppløsninga med en gang, så det plaga meg lite. Hadde jeg trengt den der og da, hadde jeg nok blitt litt frynsete:(.

Trur det sto over natta. Jeg hadde ikke bruk for oppløsninga med en gang, så det plaga meg lite. Hadde jeg trengt den der og da, hadde jeg nok blitt litt frynsete:(.
Over natta faktisk. Da så. Jeg har sittet og småristet i over en time nå men det er like tåkete. Da bare lar jeg den stå og aksepterer skuffelsen. Gikk for 3M varianten.

Tilbake
Topp