Tråden for dumme spørsmål.

Noen forklarte for meg tidligere, kanskje det var du @Miguel , hva ATC egentlig var for noe... Skjønner at der står for automatic temperature correction/compensation... Care to elaborate again, please? :)
 
Sånn teknisk sett, hvorfor kan ikke det fungere? Er det pga ulik PPM-verdi vil reagere forskjellig på PHen når den kjøles ned?
De kjemiske attributtene i vørteren forandrer pHen med varierende temperatur. Altså selve pH'en forandrer seg ved forskjellig temperatur.

Så pH meteret vil justere for seg selv. Men det tar ikke høyde for at selve pH'en er forandret ved mesketemperatur relativt til rom-temperatur.
 
Altså.

Hvis man stikker et pH meter nedi varm vørter, og vørter som er kjølt ned til romtemperatur, så vil det i begge tilfeller måle "riktig" (for seg selv). Det ser at her er det varm væske, og kompenserer slik at den interne målingen blir riktig ifht hvilken temperatur det måler i.

Men kjemien gjør at nedkjølt vørter vil ha en pH som er ca 0.3 poeng høyere enn den varme vørteren..Dette kompenserer alts ATC ikke for, iom at selve væsken har skiftet pH.
 
Altså.

Hvis man stikker et pH meter nedi varm vørter, og vørter som er kjølt ned til romtemperatur, så vil det i begge tilfeller måle "riktig" (for seg selv). Det ser at her er det varm væske, og kompenserer slik at den interne målingen blir riktig ifht hvilken temperatur det måler i.

Men kjemien gjør at nedkjølt vørter vil ha en pH som er ca 0.3 poeng høyere enn den varme vørteren..Dette kompenserer alts ATC ikke for, iom at selve væsken har skiftet pH.
Har alltid kjølt ned før måling, men gjerne ikke nok? Hvor langt ned er nødvendig, 20 grader? Har på følelsen at dette har vært diskutert før :)
 
Trur det sto over natta. Jeg hadde ikke bruk for oppløsninga med en gang, så det plaga meg lite. Hadde jeg trengt den der og da, hadde jeg nok blitt litt frynsete:(.
 
Trur det sto over natta. Jeg hadde ikke bruk for oppløsninga med en gang, så det plaga meg lite. Hadde jeg trengt den der og da, hadde jeg nok blitt litt frynsete:(.
Over natta faktisk. Da så. Jeg har sittet og småristet i over en time nå men det er like tåkete. Da bare lar jeg den stå og aksepterer skuffelsen. Gikk for 3M varianten.
 
Setter sammen oppskrift på en Tripel Saison og ser jeg må bruke ganske mye syremalt, 3,3% for å nå pH 5,39
Er det normalt?
Og hva bør egentlig pH ligge på i en Saison? :confused:
 
Varme opp?

Muffins løser seg veldig dårlig opp, da:rolleyes:. (Sorry, had to.)
Har varmet opp, og stått i romtemp. KCL har en løslighet på 34.2g/100g vann @20 grader leste jeg. Jeg ligger langt under dette vektmessig. Vannet virker mettet fordi noe av det løser seg ikke opp.

Kan det ha noe å si at halvlitersflaska er fyllt helt opp til kanten og så korket?

Muffins løser seg forøvrig veldig godt opp nedi magen min.
 
Setter sammen oppskrift på en Tripel Saison og ser jeg må bruke ganske mye syremalt, 3,3% for å nå pH 5,39
Er det normalt?
Og hva bør egentlig pH ligge på i en Saison? :confused:
Har du ikke medregnet noen salter da? Jeg brukte kanskje litt mye på min forrige, 4 %, og fikk pH 5,23 i mesk. Neste gang vil jeg bruke 2 % som skal gi pH 5,40 i kombinasjon med salter for å oppnå Saison vannprofil i Brewfather:
1607530263254.png
 
Tilbake
Topp