Tråden for dumme spørsmål.

Setter sammen oppskrift på en Tripel Saison og ser jeg må bruke ganske mye syremalt, 3,3% for å nå pH 5,39
Er det normalt?
Og hva bør egentlig pH ligge på i en Saison? :confused:

Varme opp?

Muffins løser seg veldig dårlig opp, da:rolleyes:. (Sorry, had to.)
Har varmet opp, og stått i romtemp. KCL har en løslighet på 34.2g/100g vann @20 grader leste jeg. Jeg ligger langt under dette vektmessig. Vannet virker mettet fordi noe av det løser seg ikke opp.

Kan det ha noe å si at halvlitersflaska er fyllt helt opp til kanten og så korket?

Muffins løser seg forøvrig veldig godt opp nedi magen min.

Setter sammen oppskrift på en Tripel Saison og ser jeg må bruke ganske mye syremalt, 3,3% for å nå pH 5,39
Er det normalt?
Og hva bør egentlig pH ligge på i en Saison? :confused:
Har du ikke medregnet noen salter da? Jeg brukte kanskje litt mye på min forrige, 4 %, og fikk pH 5,23 i mesk. Neste gang vil jeg bruke 2 % som skal gi pH 5,40 i kombinasjon med salter for å oppnå Saison vannprofil i Brewfather:
1607530263254.png

Julen nærmer seg og jeg skal stå for julemiddagen. Lurte på å dampe pinnekjøtt i kokekjelen min. Noen grunn til å ikke gjøre det? Setter det smak som er vanskelig å få vekk?

Jeg tror du skal få vekk det værste med litt PBW og såpe
men ville kanskje satsa på å brygge noe mørk som passer til røyksmak første gang for å være på den sikre siden,
og ikke en NEIPA f.eks

Har sett litt rundt på nett å finner litt forskjellige meninger. Må man tvangskarbonere ølet med engang etter det er kommet på fat eller kan det stå til modning først? Har gjort det med ett pr øl pga plassmangel. Ikke opplevd noe usmak. Har satt trykk på fatene før de er satt til modning.

Har sett litt rundt på nett å finner litt forskjellige meninger. Må man tvangskarbonere ølet med engang etter det er kommet på fat eller kan det stå til modning først? Har gjort det med ett pr øl pga plassmangel. Ikke opplevd noe usmak. Har satt trykk på fatene før de er satt til modning.
Jeg ville, med mindre du gjør lukket overføring, i alle fall satt på trykk, purga fatet og holdt det nogenlunde ved like under modning.

Glemte å tilsette laktose under kok og har nå 600g laktose som skal ned i 25 liter øl i gjæringskar som p.t. er under stormgjæring. Vil det løse seg opp om jeg bare har det rett oppi nå? Hva kan jeg evt gjøre? Vil nødig at alt bare skal ligge på bunnen sammen med gjærkaka.

Glemte å tilsette laktose under kok og har nå 600g laktose som skal ned i 25 liter øl i gjæringskar som p.t. er under stormgjæring. Vil det løse seg opp om jeg bare har det rett oppi nå? Hva kan jeg evt gjøre? Vil nødig at alt bare skal ligge på bunnen sammen med gjærkaka.
Koke opp med litt vann, avkjøl og tilsett?

Koke opp med litt vann, avkjøl og tilsett?
Var redd jeg kom til å trenge fryktelig mye vann og dermed tynne ut ølet? Mente jeg leste et sted (som jeg ikke finner igjen nå) at det kreves 10 ganger mer vann for å løse opp laktose enn sukrose...

EDIT: Forsøk på å finne tilbake denne kilden har vist et par andre resultater som sier at det ikke er snakk om så utrolig mye. Hvis jeg slipper unna med under en liter så er det sikkert greit.

Sist redigert:
Tilbake
Topp