Tråden for dumme spørsmål.

Du må opprettholde trykk hvis du har tenkt å tappe av det. Hvis du bare skal karbonere og så sette bort fatet kan du koble fra når det er ferdigkarbonert.
Ok. Så jeg må altså ha ventilen på regulatoren på under karboneringen? Da har jeg gjort feil. Jeg lot den gå opp til ønsket bar/trykk deretter skrudde jeg den av. Etter litt tid så synker trykket
 
Ok. Så jeg må altså ha ventilen på regulatoren på under karboneringen? Da har jeg gjort feil. Jeg lot den gå opp til ønsket bar/trykk deretter skrudde jeg den av. Etter litt tid så synker trykket
Ølet tar opp co2 en og det er det som skaper kullsyre. Derfor regulerer du hvor mye kullsyre du vil ha i ølen ved å holde et gitt trykk over en tid til ølet er mettet (en uke eller så, om du ikke rister eller gjør andre ablegøyer for å mette raskere). Kullsyreopptaket i ølet pågår altså til det er balanse mellom vesken og trykket.
 
Ok. Så jeg må altså ha ventilen på regulatoren på under karboneringen? Da har jeg gjort feil. Jeg lot den gå opp til ønsket bar/trykk deretter skrudde jeg den av. Etter litt tid så synker trykket
Se godt svar fra @Ekornskurken. Du øker trykket i headspace, men det tar tid før ølet tar opp co2, så hvis du ikke holder trykket oppe med kontinuerlig påfyll fra tanken vil du ikke få karbonert ølet ditt.
 
Ølet tar opp co2 en og det er det som skaper kullsyre. Derfor regulerer du hvor mye kullsyre du vil ha i ølen ved å holde et gitt trykk over en tid til ølet er mettet (en uke eller så, om du ikke rister eller gjør andre ablegøyer for å mette raskere). Kullsyreopptaket i ølet pågår altså til det er balanse mellom vesken og trykket.
Skjønner. Så når trykket ikke synker noe mer så er det ikke mer co2 å hente?
 
Skjønner. Så når trykket ikke synker noe mer så er det ikke mer co2 å hente?
Ja, det skulle en kunne tro, men har du som jeg antyder, satt ett trykk på et fat, skal du ha en "over norm" fin måler på CO2 flasken din for å se at trykket på den originale CO2 flasken synker. Om det gav mening.

Forklart med andre ord:
Så lenge CO2 kilden din er åpen og satt på ett gitt trykk, så vil aldri trykket på fatet synke, forutsatt at du har CO2 på kilden. Trykket vil være konstant hele tiden, om ølet er ferdig karbonert eller ikke. Du vil måtte smake deg frem til om det er tilstrekkelig.
 
Ja, det skulle en kunne tro, men har du som jeg antyder, satt ett trykk på et fat, skal du ha en "over norm" fin måler på CO2 flasken din for å se at trykket på den originale CO2 flasken synker. Om det gav mening.

Forklart med andre ord:
Så lenge CO2 kilden din er åpen og satt på ett gitt trykk, så vil aldri trykket på fatet synke, forutsatt at du har CO2 på kilden. Trykket vil være konstant hele tiden, om ølet er ferdig karbonert eller ikke. Du vil måtte smake deg frem til om det er tilstrekkelig.
Da skjønner jeg tegninga her, takker så mye for info! :)
 
Hvordan blør jeg ut trykk med denne fatkoblingen? Jeg ser at det er ikke en sånn ring man kan dra i her
 

Vedlegg

  • 81246E32-0409-48BB-8FF4-3ECFECC9AFA6.jpeg
    81246E32-0409-48BB-8FF4-3ECFECC9AFA6.jpeg
    249,3 KB · Sett: 35
Hvordan blør jeg ut trykk med denne fatkoblingen? Jeg ser at det er ikke en sånn ring man kan dra i her
Jeg har ikke peiling på de koblingene der, men vil det være mulig å sette/holde fatet opp-ned slik at stigerøret står i "friluft" og så tappe ut litt av trykket gjennom øl-ut?
 
Jeg har ikke peiling på de koblingene der, men vil det være mulig å sette/holde fatet opp-ned slik at stigerøret står i "friluft" og så tappe ut litt av trykket gjennom øl-ut?
Usikker. Jeg har sendt en mail til micro matic og venter på svar. Alle fatkoblinger skal jo ha en sikkerhets ventil på seg så jeg vil anta det er det på denne også, sikkert bare en annen måte å gjøre det på
 
Kan du ikkje blø ut på CO2 regulatoren da? Stenge flaska først
Ja det burde jo gå an det også, men ser ut som sikkerhets ventilen mangler på regulatoren. Det er en regulator til sodastream flasker, ikke at det har noen betydning kanskje, men ser ut som ventilen mangler. Litt vanskelig å se på bildet, men ser ut som det er gjenger inne i den svarte delen.
 

Vedlegg

  • B0461A20-6844-4EF5-A83B-EAE5C7982452.jpeg
    B0461A20-6844-4EF5-A83B-EAE5C7982452.jpeg
    237 KB · Sett: 28
Har gått fra BeerSmith til Brewfather, prøver å lage meg en oppskrift på pils. Treffer bra på ABV og OG, men lav FG er verre. Hva må jeg justere?
Utstyr er Speidel 20
 
Har gått fra BeerSmith til Brewfather, prøver å lage meg en oppskrift på pils. Treffer bra på ABV og OG, men lav FG er verre. Hva må jeg justere?
Utstyr er Speidel 20
FG er avhengig av gjærtype, mesketemperatur og OG. Er ikke ekspert på Brewfather, men jeg mener de har gjort en grundig jobb mht. å legge inn riktige verdier for råvarene. Mulig at mesketemperatur ikke endrer estimert FG i programmet. Lagergjær ligger som regel rundt 76-80 % utgjæring i en normalvørter. Man kan kanskje manipulere det i programmet, men det hjelper jo ikke i praksis. FG blir det den blir. Gjærkvalitet, mesketemperatur og pH er vel de viktigste parameterne under selve bryggingen.
 
Har gått fra BeerSmith til Brewfather, prøver å lage meg en oppskrift på pils. Treffer bra på ABV og OG, men lav FG er verre. Hva må jeg justere?
Utstyr er Speidel 20
Er det i arbeid med oppskriftene programmet bommer på FG? Eller er det når du brygger?
 
Hva er det jeg overser her, hvis OG og ABV treffer burde ikke FG treffe også
Hvis OG og ABV er riktig, bør jo FG være det også, siden ABV er en funksjon av OG og FG. Men i Brewfather kan du velge mellom spesifisert FG og estimert FG. Hvilken er det som ligger inne hos deg?
 
@LarsUlv Planlegging. Merkelig, har prøvd å justere på det meste, alle feltene er grønne bortsett fra FG. OG er nå 1.050, anbefalt FG er oppgitt til 1.008 - 1.013. Jeg kommer ikke under 1.015. Nærme, men likevel. I BeerSmith, kan en dra markørene for å treffe akkurat der en vil, så regner programmet ut for deg, her må en prøve å feile for å få det "innafor" :)
@ØyvindO Det er den estimerte som ikke treffer.
 
Sist redigert:
@LarsUlv Planlegging. Merkelig, har prøvd å justere på det meste, alle feltene er grønne bortsett fra FG. OG er nå 1.050, anbefalt FG er oppgitt til 1.008 - 1.013. Jeg kommer ikke under 1.015. Nærme, men likevel. I BeerSmith, kan en dra markørene for å treffe akkurat der en vil, så regner programmet ut for deg, her må en prøve å feile for å få det "innafor" :)
@ØyvindO Det er den estimerte som ikke treffer.
Merkelig. Fullt ut manipulerbar i min BF.
 
@LarsUlv Planlegging. Merkelig, har prøvd å justere på det meste, alle feltene er grønne bortsett fra FG. OG er nå 1.050, anbefalt FG er oppgitt til 1.008 - 1.013. Jeg kommer ikke under 1.015. Nærme, men likevel. I BeerSmith, kan en dra markørene for å treffe akkurat der en vil, så regner programmet ut for deg, her må en prøve å feile for å få det "innafor" :)
@ØyvindO Det er den estimerte som ikke treffer.
Merkelig. Fullt ut manipulerbar i min BF.


Det vil være ulike algoritmer som er benyttet i de ulike bryggeprogrammene.
I BrewFather er det 3 mulige settinger for FG, og det er 2 ulike settinger for utregning av ABV.
Så det er ikke så rart at det kan bli ulike resultat i to forskjellige program.

Kanskje du må sammenligne hvilke algoritmer som benyttes i BeerSmith @Bluemoon ?

Det som er viktig er jo hvordan OG og FG faktisk blir når det brygges.
I BF kan man, pr oppskrift, sette FG til det man vil/vet at blir på sitt oppsett, slik @Holmentoppen skriver.
 
Tilbake
Topp