Tråden for dumme spørsmål.

God kveld.

Flasket en Belgisk Blonde i dag.
Før Cold Crash så byttet jeg fra vanlig gjærlås til kran (Speidel 60L gjæringskar) for å hindre suckback.
Etter noen timer så åpnet jeg såvidt på kran for å se om det bygget seg opp ett trykk, noe det gjorde det hadde.
Cold crashet så i 3 dager og en del timer før flasking så tenkte jeg meg ikke om, men skulle ta en FG prøve, noe som gjorde at en god del oksygen ble sugd tilbake i karet.

har for sikkerhetsskyld brukt okysgenabsorberende korker under flasking, men er fremdeles redd for at dette ølet kanskje har blitt utsatt for litt for mye oksygen, hva tenker dere?
 
Noen som har har erfaring med Robobrew brewzilla 65L og kan si noe om hvor små batcher man kan brygge på den uten å miste mye effektivitet? Går det f.eks greit å brygge 20-25L batcher på denne f.eks?

20-25 liter går bedre en 50 liter batcher på denne.
når det er sagt hadde jeg ikke kjøpt en sånn en gang til, da hadde jeg lagt litt mer i det for å få noe med bedre effekt og generell kvalitet.
 
20-25 liter går bedre en 50 liter batcher på denne.
når det er sagt hadde jeg ikke kjøpt en sånn en gang til, da hadde jeg lagt litt mer i det for å få noe med bedre effekt og generell kvalitet.

Takk for tilbakemeldingen, jeg tok sjansen! Stod mellom den eller Grainather, men GF ble utsolgt før jeg rakk å blunke. Liker det å kunne ha litt mer malt, og samtidig kunne lage 1 eller 2 fat-batcher. Må vel melde meg inn her og nå da :)
 
Takk for tilbakemeldingen, jeg tok sjansen! Stod mellom den eller Grainather, men GF ble utsolgt før jeg rakk å blunke. Liker det å kunne ha litt mer malt, og samtidig kunne lage 1 eller 2 fat-batcher. Må vel melde meg inn her og nå da :)

Når du melder deg inn før nyttår, får du medlemskap ut året + hele 2021 på kjøpet. Velkommen i det gode selskap! :)

Innmelding - Norbrygg
 
Jeg har lyst til å teste ut chocolate brown ale fra MJ, men jeg ønsker å få opp alkohol prosenten et sted mellom 4,7-5,3. Hvor mye malt ekstrakt ekstra vil jeg trenge for å få ønsket prosent? Jeg bruker ikke gjær fra MJ. Jeg erstatter den med fermentis
 
En halvkilo ekstra maltekstrakt? Skal være 1,2 kilo for å få 4% så da tar jeg altså ekstra 500gr? Jeg trenger ikke ekstra gjær? Må finne en pakke fra fermentis som er egnet til brown ale og klarer å levere den prosenten. Takker for linken!
2 Pakker S-04 :)
 
2 pakker S-04 og 500gr ekstra maltekstrakt? Da blir det totalt 1,7kg maltekstrakt jeg trenger da? :)
Er det dette kit'et? Chocolate Brown Ale pouch Craft Series, 2,2 kg - BryggSelv

Der står det 1 kilo ekstra DME for å nå oppgitt ABV. 1 kg DME i 10 liter vann gir en SG på 1.037. En halv kilo på 23 liter vil da øke din OG med cirka 1.0085 oechsle, mens 1 kg i 23 liter vil da naturligvis øke med 1.017. Skal du få utregningen helt fisefin så må det tas høyde for hvor mye vann du koker opp og rører inn spraymalten i. Kommer jo helt an på hva du vil sjøl, jeg har ikke brygga det settet før så vet ikke hvordan det smaker og hva som hadde kledd det av justeringer.
 
Er det dette kit'et? Chocolate Brown Ale pouch Craft Series, 2,2 kg - BryggSelv

Der står det 1 kilo ekstra DME for å nå oppgitt ABV. 1 kg DME i 10 liter vann gir en SG på 1.037. En halv kilo på 23 liter vil da øke din OG med cirka 1.0085 oechsle, mens 1 kg i 23 liter vil da naturligvis øke med 1.017. Skal du få utregningen helt fisefin så må det tas høyde for hvor mye vann du koker opp og rører inn spraymalten i. Kommer jo helt an på hva du vil sjøl, jeg har ikke brygga det settet før så vet ikke hvordan det smaker og hva som hadde kledd det av justeringer.
Ja det er det settet. Jeg gir det et forsøk, jeg har hvert fall nødvendig info for å kunne justere det litt. Takker så mye :)
 
2 pakker S-04 og 500gr ekstra maltekstrakt? Da blir det totalt 1,7kg maltekstrakt jeg trenger da? :)
Her må jeg gjette, men la oss si at med den kiloen du skal tilsette og en FG på 1.012 vil du ha en OG rundt 1.043 som gir deg 4,1%.

Hvis du da tilsetter ca 440 gram spraymalt til, altså total 1,440kg skal du få en OG på rundt 1.050 som da vil gi deg en ABV på 5%.

Dette er ikke helt nøyaktig for det er umulig å si hva sirupen inneholder og hvor mye gjærbart sukker den inneholder, men det er sånn ca. Og om jeg husker riktig så skal det vel kokes opp 3 liter vann som skal i bøtta sammen med sirupen før du topper opp med vann til 23 liter, om det er tilfelle så kan du bare koke spraymalten inn i de 3 literne og la den koke 15 min.
 
Her må jeg gjette, men la oss si at med den kiloen du skal tilsette og en FG på 1.012 vil du ha en OG rundt 1.043 som gir deg 4,1%.

Hvis du da tilsetter ca 440 gram spraymalt til, altså total 1,440kg skal du få en OG på rundt 1.050 som da vil gi deg en ABV på 5%.

Dette er ikke helt nøyaktig for det er umulig å si hva sirupen inneholder og hvor mye gjærbart sukker den inneholder, men det er sånn ca. Og om jeg husker riktig så skal det vel kokes opp 3 liter vann som skal i bøtta sammen med sirupen før du topper opp med vann til 23 liter, om det er tilfelle så kan du bare koke spraymalten inn i de 3 literne og la den koke 15 min.
Prøver med 440 gram først så tar jeg og drar frem hydrometeret og føler meg frem :)
 
Noen som har prøvd gjærstarter på hvete DME?
skumproblemer?
Jeg brukte hvete DME veldig mye før, jeg kjøper også det i 22kg sekker, men bruker det jo betydelig mindre enn pils DME, aldri merket noe forskjell verken på starter eller øl.

Eneste grunnen til at jeg ikke gjør det nå er fordi jeg prøver ut SNS starter og dermed heller hele starteren i vørteren , men tviler på det ville hatt noe å si.
 
Hvordan holder du DME i så store kvanta fra å klumpe seg og bli klissete ekkelt?
Den dagen en ny sekk åpnes pakkes alt om i mindre poser, som regel i 1,5 og 2,5 kilos solide ziplockposer som jeg så godt som mulig fjerner all luft fra og så går de i oppbevaringskasser.

Jeg har hatt DME oppbevart i kjelleren godt over 1 år på den måten uten å ha hatt en eneste klump og har heller ikke lagt merke til noe smaksforskjell på ølet som har blitt brygget :)

94764xb5567.jpeg
94762x03f3e.jpeg
94763xfbbab.jpeg
 
Nå får jeg nok litt pryl her, men det får gå :D Er det noen her inne som har karbonert med co2 raskere en 1 uke? Jeg har en 30l batch i fatet mitt som står ute hvor det er 3 grader, hvor lang tid vil det ta dersom jeg setter det på 2 bar? Ja jeg vet at øla kommer til å skumme i høyeste skala, men det klarer jeg å leve med :D
 
Nå får jeg nok litt pryl her, men det får gå :D Er det noen her inne som har karbonert med co2 raskere en 1 uke? Jeg har en 30l batch i fatet mitt som står ute hvor det er 3 grader, hvor lang tid vil det ta dersom jeg setter det på 2 bar? Ja jeg vet at øla kommer til å skumme i høyeste skala, men det klarer jeg å leve med :D

3bar 1 døgn
2bar 2 døgn
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp