Gjær til britisk/irsk stout og "juicy" IPA

loebrygg

Norbrygg-medlem
Tenkte å brygge først en juicy IPA med Sabro, Bru -1 og Columbus Cryo og så en stout
Har brukt mye US-05 før og hadde vel tenkt å bruke wlp004 på stouten, men nå tenkte jeg å kjøre noe britisk og
da kunne jeg vel bruke samme gjær på begge.
Har litt liten erfaring med Engelsk gjær, har kun brukt 007 og S-04 (som jeg ikke kan fordra) tror jeg. 007 er fin den, må nå har jeg lyst på no annet.
Gjerne noe fruktig, men må ikke minne om epler eller for mye diacetyl
 
Helst Whitelabs siden jeg kommer til å bestille fra BS denne gang og det er det de har av fersk gjær for øyeblikket ser det ut til

Hadde egentlig tenk å kjøre en pakke Yeastbay Vermont og wlp004 (eller er det for mye eple el. diacetyl der?)
og kan godt hende jeg fremdeles gjør det, men ville høre med dere først..
 
Ikke White Labs, men hadde lett kjørt Wyeast 1318. De har vel den inne på BS, eller er det bestillingsvare?
 
Hva med WLP013?
Whitelabs sier den gir litt eikepreg, jeg kan ikke si jeg har merket det når jeg har brukt den i bitter, men den gir fruktighet også.
Gjærer godt ut, flokkulerer middels, skulle vel passe begge de to typene du tenker å brygge.

 
Usikker på hvordan 028 er i en juicy ipa, men den er da britisk og anvenlig. Kanskje vurdere den? Finn har prøvd den mye tror eg.
 
013 syns jeg er veldig fin. Har savna den etter at jeg gikk over til imperial, men jeg veit ikke om den vil gi deg det du ser etter i en juicy IPA.
 
Hva med Verdant? Skal jo være en 1318 "slektning"
Jeg har satt en Vestkyst med Verdant i dag. Regner med at det blir bra :) . Jeg har brukt den i en NEIPA nylig, og den blei helt utmerket.

@loebrygg Bryggselv Oslo har 4 stk 1318 inne. Men Verdant er absolutt et alternativ, som Petter sier. Strømmen har Imperial, og deres A38 Juicy er også en variant av det samme. Alle disse tre skal visstnok stamme fra Boddingtons, men det er mye uklarhet rundt dette. Jeg synes ikke de er helt like. Jeg foretrekker nok - så langt - 1318.

Den er jo husgjæren til Kinn, og kan brukes til det aller meste.

013 har jeg brukt en del, men synes den er litt vanskelig. Attenuerer bedre enn 1318 @Co, som har dårlig appetitt på maltotriose. Men jeg synes den lett får litt skarpe kanter, og rett som det er bestemmer den seg for å produsere svovel. Men den kan lage godt øl.
 
På whitelab sine sider står det en langt bedre beskrivelse av gjæren enn hos bs. De har flere spennende forslag til jucy neipa. Jeg ville begynt med å lete der.
 
Tilbake
Topp