Hjemmebryggeroppskrifter fra Nøgne Ø

Hei,

Vi får jevnlig forespørsler om oppskrifter på våre øl fra hjemmebryggere, og vi deler dem mer enn gjerne (unntakene er fremdeles oppskriftene til Dark Horizon og Nordic Noir… ). Faktisk får vi så mange forespørsler at jeg tenkte det var like greit å samle disse i et hefte og legge dem ut her for nedlasting. Så her er altså linken til 41 oppskrifter fra Nøgne Ø til både gamle klassikere og noen nyere brygg. Si gjerne fra når dere er ferdig med å brygge disse, så legger jeg ut et nytt hefte

Mvh. Tom, Nøgne Ø

Moderator: Denne versjonen er visstnok greiere for mobilbrukere: https://osterhusbrygghus.blogspot.com/2021/02/originale-oppskrifter-fra-ngne.html?m=1
 
Sist redigert av en moderator:
Hei,

Vi får jevnlig forespørsler om oppskrifter på våre øl fra hjemmebryggere, og vi deler dem mer enn gjerne (unntakene er fremdeles oppskriftene til Dark Horizon og Nordic Noir… ). Faktisk får vi så mange forespørsler at jeg tenkte det var like greit å samle disse i et hefte og legge dem ut her for nedlasting. Så her er altså linken til 41 oppskrifter fra Nøgne Ø til både gamle klassikere og noen nyere brygg. Si gjerne fra når dere er ferdig med å brygge disse, så legger jeg ut et nytt hefte

Mvh. Tom, Nøgne Ø
Kjempe. Tusen takk❤️
 
Mange takk ja, skal bidra til nytt hefte jeg. Vet ikke om det er viktig, det er ikke det for meg, men beskrivelsen til hazy IPA er for "God Påske" :p

Hazy IPA blir nok den første jeg brygger.
 
Helt konge!
Kan jeg spørre hvilken leverandør av Maris Otter dere bruker?
TF, Crisp?
 
Hei,

Vi får jevnlig forespørsler om oppskrifter på våre øl fra hjemmebryggere, og vi deler dem mer enn gjerne (unntakene er fremdeles oppskriftene til Dark Horizon og Nordic Noir… ). Faktisk får vi så mange forespørsler at jeg tenkte det var like greit å samle disse i et hefte og legge dem ut her for nedlasting. Så her er altså linken til 41 oppskrifter fra Nøgne Ø til både gamle klassikere og noen nyere brygg. Si gjerne fra når dere er ferdig med å brygge disse, så legger jeg ut et nytt hefte

Mvh. Tom, Nøgne Ø
Glimrende, men hva med å bruke svart skrift på hvit bakgrunn? Skal man skrive ut disse oppskriftene slukes det blekk... Ja, man kan reversere fargene, men da blir bildene av flaskene/boksene merkelige.
 
Hei,

Vi får jevnlig forespørsler om oppskrifter på våre øl fra hjemmebryggere, og vi deler dem mer enn gjerne (unntakene er fremdeles oppskriftene til Dark Horizon og Nordic Noir… ). Faktisk får vi så mange forespørsler at jeg tenkte det var like greit å samle disse i et hefte og legge dem ut her for nedlasting. Så her er altså linken til 41 oppskrifter fra Nøgne Ø til både gamle klassikere og noen nyere brygg. Si gjerne fra når dere er ferdig med å brygge disse, så legger jeg ut et nytt hefte

Mvh. Tom, Nøgne Ø
Sleiping! Nå må jeg jo kjøpe 41 øl for å teste eget brygg opp mot originalene;).

Takk. Kjempetiltak! Måtte alle bryggerier gjøre det samme. (I rettferdighetens navn så gjør jo noen det, og de fleste er vennlig innstilt når man spør. Men denne formen var veldig fin:).)
 
Veldig bra tiltak. Vitner om et bryggeri som er trygg på seg selv og som setter pris på hjemmebryggere.
Jeg har imidlertid et lite spørsmål mht humletilsetningene i Oatmeal Stout.
Oppskriften er for 20 liter og med en IBU=25.
HUMLETILSETNINGER
Tilsett bitterhumle ved kokestart.
1 g/l= 25gr Aurora.
2 g/l= 50gr Bobek siste 5 minutter av kok.
2 g/l= 50gr Columbus i whirlpool.
Da oppskriften er for 20 liter burde tilsetningene være 20g, 40g, 40g, med mindre g/l er en referanse til IBU. Siden g/l brukes i alle oppskriftene kunne det være greit å få en avklaring.
 
Jeg har nå lagt oppskriften inn i Beersmith og humletilsetninger på 20, 40, 40 for 20 liter gir meg en IBU på 24.1 så det ser ut til å være riktig.
Jeg har imidlertid to nye spørsmål.
En OG på 14P=1056 og en ABV på 4.5 tilsier en FG på 1022. Er ikke dette litt høyt med en mesketemperatur på 66C/72C og wlp007 som har en høy utgjæring?
Det står at mesken skal siles av til 17,8°P/ 1.071 OG som jeg antar betyr at OG før koking er 1071. Vil ikke det gi en vesentlig høyere OG etter 90 min koking pga fordamping?
Beklager denne "nitpickingen", men jeg vil gjerne brygge denne oppskriften og derfor vite hva jeg gjør.
 
Jeg har nå lagt oppskriften inn i Beersmith og humletilsetninger på 20, 40, 40 for 20 liter gir meg en IBU på 24.1 så det ser ut til å være riktig.
Jeg har imidlertid to nye spørsmål.
En OG på 14P=1056 og en ABV på 4.5 tilsier en FG på 1022. Er ikke dette litt høyt med en mesketemperatur på 66C/72C og wlp007 som har en høy utgjæring?
Det står at mesken skal siles av til 17,8°P/ 1.071 OG som jeg antar betyr at OG før koking er 1071. Vil ikke det gi en vesentlig høyere OG etter 90 min koking pga fordamping?
Beklager denne "nitpickingen", men jeg vil gjerne brygge denne oppskriften og derfor vite hva jeg gjør.
Skal sjekke opp dette.
 
Hei,

Vi får jevnlig forespørsler om oppskrifter på våre øl fra hjemmebryggere, og vi deler dem mer enn gjerne (unntakene er fremdeles oppskriftene til Dark Horizon og Nordic Noir… ). Faktisk får vi så mange forespørsler at jeg tenkte det var like greit å samle disse i et hefte og legge dem ut her for nedlasting. Så her er altså linken til 41 oppskrifter fra Nøgne Ø til både gamle klassikere og noen nyere brygg. Si gjerne fra når dere er ferdig med å brygge disse, så legger jeg ut et nytt hefte

Mvh. Tom, Nøgne Ø
Ser det har sneket seg inn en feil å gjæringen av Porteren.
Ellers nydelig tiltak.
 
Tilbake
Topp