Problem med Wyeast 1318, Imperial A38, Verdant og andre slektninger.

Akkuratt slik jeg høsta Verdant på forrige ipa’en for 3 uker siden:
Ball lock til ball lock, og litt løs kork på flaska:
Vis vedlegget 51290
Fikk topphøsta ca 2 dl flott gjær. Skal pitches i kveld i en APA
Inspirerende. Kanskje lage en slags fleksibel blowoff/dip tube-løsning, med en slange/et rør som man stikker så langt nedi at den ligger så høyt man vet kräusen kommer til å gå? Eventuelt at man venter til kräusen har bygd seg opp, og så stikker slangen/røret litt under det skitneste topplaget, fram til man har høsta tilstrekkelig med gjær?
 
Inspirerende. Kanskje lage en slags fleksibel blowoff/dip tube-løsning, med en slange/et rør som man stikker så langt nedi at den ligger så høyt man vet kräusen kommer til å gå? Eventuelt at man venter til kräusen har bygd seg opp, og så stikker slangen/røret litt under det skitneste topplaget, fram til man har høsta tilstrekkelig med gjær?
Det har noen tenkt på før:

 
Beklager mange poster på rad, men er fermentering fra 1.056 til 1.020 på under 48 timer ved 18 grader normalt for denne gjæren?
 
Inspirerende. Kanskje lage en slags fleksibel blowoff/dip tube-løsning, med en slange/et rør som man stikker så langt nedi at den ligger så høyt man vet kräusen kommer til å gå? Eventuelt at man venter til kräusen har bygd seg opp, og så stikker slangen/røret litt under det skitneste topplaget, fram til man har høsta tilstrekkelig med gjær?
Jeg fyller bare karet så fullt at jeg regner med en andel krausen rekker opp til gass-post røret ... eller for å si det enklere; Håper på blow-out :) .
Here I go again:
10D09006-1126-4684-A23C-3C56E16BCE57.jpg

dagens APA, topcroppet gjær (Verdant) fra tidligere høsting.
(Dette var kanskje ikke det beste bildet, da Birger har photobomba i bakgrunnen. Fra fermenter king jr. i forgrunnen går det slange fra ball locken opp til flaska som henger øverst, som har en slik plast ball lock post, påtredd en slange som fører blow off gjær ned i flasken. Etter litt blow off/out, fungerer gjær+vørter som sin egen gjæringslås.)
Men kan man få til en regulerbar «dip tube» type løsning, så hadde det være helt konge :)
 
Sist redigert:
Må si at Verdant har oppført seg eksemplarisk. Skrudde opp temperatur fra 18 til 20 grader i går kveld, 48 timer etter pitch. Da målte jeg 1.020. I dag tidlig var den nede på 1.015, fortsatt med god kräusen, så jeg heiv oppi tørrhumla.

Kan det være den boosten med oksygen jeg gav 12 timer etter pitch som gjorde den så glad og fornøyd?
 
Må si at Verdant har oppført seg eksemplarisk. Skrudde opp temperatur fra 18 til 20 grader i går kveld, 48 timer etter pitch. Da målte jeg 1.020. I dag tidlig var den nede på 1.015, fortsatt med god kräusen, så jeg heiv oppi tørrhumla.

Kan det være den boosten med oksygen jeg gav 12 timer etter pitch som gjorde den så glad og fornøyd?
Det virker slett ikke usannsynlig - og jeg skal nok ha det i tankene ved neste brygg med denne gjærtypen. Den jeg har stående nå, driver meg sakte fra vettet. Først trudde jeg den hadde stoppa på 1.020, og iverksatte stortiltaket med tilsetting av ny gjær. Det så bra ut, men da den stoppa på nytt, og jeg målte, var den stadig bare på 1.018. OK, lite sødme igjen å spore, og 72% utgjæring er vel til å leve med, så jeg planla temperatursenking og tørrhumling. Men før jeg kom så langt, begynte den å produsere litt CO2 igjen. Så nå står den der, da - og slipper ut ei lita boble med små sekunders mellomrom. Nå er det bare 8 dager sida jeg satte den, så OK, det er kanskje ikke helt håpløst - men det er denne underlige ubestemtheta, og det både krevende og ertende vesenet. Hadde jeg vært en gammeldags mann med tvilsomme holdninger, hadde jeg sagt at den ... men nei, jeg er ikke en sånn mann, så det sier jeg ikke. Virkelig ikke. Men altså hvis, så hadde jeg sagt det. Og det hadde vært veldig treffende.
 
Sist redigert:
Det virker slett ikke usannsynlig - og jeg skal nok ha det i tankene ved neste brygg med denne gjærtypen. Den jeg har stående nå, driver meg sakte fra vettet. Først trudde jeg den hadde stoppa på 1.020, og iverksatte stortiltaket med tilsetting av ny gjær. Det så bra ut, men da den stoppa på nytt, og jeg målte, var den stadig bare på 1.018. OK, lite sødme igjen å spore, og 72% utgjæring er vel til å leve med, så jeg planla temperatursenking og tørrhumling. Men før jeg kom så langt, begynte den å produsere litt CO2 igjen. Så nå står den der, da - og slipper ut ei lita boble med små sekunders mellomrom. Nå er det bare 8 dager sida jeg satte den, så OK, det er kanskje ikke helt håpløst - men det er denne underlige ubestemtheta, og det både krevende og ertende vesenet. Hadde jeg vært en gammeldags mann med tvilsomme holdninger, hadde jeg sagt at den ... nei, men jeg er ikke en sånn mann, så det sier jeg ikke. Virkelig ikke. Men altså hvis, så hadde jeg sagt det. Og det hadde vært veldig treffende.
Hehe. Jeg noterer meg at du ikke sier det.

Vi får se hvordan den oppfører seg etter at tørrhumla er tilsatt. Som nevnt i tråden de dumme spørsmålene puttes, så er det litt mer tørrhumle enn jeg er vant med, så kan jo gi både hop creep, hop burn og hop i hengende snøre.
 
Hehe. Jeg noterer meg at du ikke sier det.

Vi får se hvordan den oppfører seg etter at tørrhumla er tilsatt. Som nevnt i tråden de dumme spørsmålene puttes, så er det litt mer tørrhumle enn jeg er vant med, så kan jo gi både hop creep, hop burn og hop i hengende snøre.
Det som det hadde vært kjekt å høre om, er hvorvidt den finner på å produsere fusel. Det er vel den faren jeg ser for meg at oksygeneringa kunne føre med seg. Men jeg trur risikoen er heller liten.
 
Det som det hadde vært kjekt å høre om, er hvorvidt den finner på å produsere fusel. Det er vel den faren jeg ser for meg at oksygeneringa kunne føre med seg. Men jeg trur risikoen er heller liten.
Godt poeng. Skal ha det i bakhodet. Eller, jeg kommer til å ha det i framhodet dersom det er det, for jeg forventer ikke at en OG på 1.056 skal ha det med seg.
 
Da ser det ut som det blir overraskende lave 1.012 som fasit.
78% utgjæring. Det er ikke så urimelig, det nei. Jeg har vel opplevd at 1318 har vært oppe på 80%.

Min ser ut til å ha fått nytt liv, så jeg er spent på hvor den ender. 1.014, ned fra 1.064, er 77%. Det hadde ikke vært så ille i forhold til hva jeg ønsker meg.
 
Gløtta oppi karet, og selv om utgjæringa har stoppa, så ligger det en feit kake på toppen av karet, med mye tørrhumlerester i. Rugga på karet for å få det ned, helt til jeg kom på at utgjæringa er ferdig, så eventuelt oksygentilsig fra åpning av karet med påfølgende rugging ikke blir eliminert av utgjæring. Oh well!
 
Gløtta oppi karet, og selv om utgjæringa har stoppa, så ligger det en feit kake på toppen av karet, med mye tørrhumlerester i. Rugga på karet for å få det ned, helt til jeg kom på at utgjæringa er ferdig, så eventuelt oksygentilsig fra åpning av karet med påfølgende rugging ikke blir eliminert av utgjæring. Oh well!
Jeg trur den gjæren der er såpass aktiv fremdeles at det nok ikke blir så ille. RDWHAHB:).
 
Prøver å misjonere for å både R og DW selv, men kan gå meg vill jeg også. Det skjer som regel første gang jeg prøver en ny ølstil
Rugging på åpent gjærkar -eller gjækar som nylig har vært åpna - er nok ikke noen orienteringsinnertier, nei:)!
 
Tilbake
Topp