Online-kurs i bruk og vedlikehold av pH-meter 30. november

Hei,
:pear:IP67 er kjekt.
:pear: ATC er good. Men det han sier om å måle varm vørter riktig med ATC er bullshit.
:pear: Autoshutdown er kjekt for batteriet, så lenge den ikke slår seg av for fort
:pear: Replaceable probe er bra
:pear: Vanntett cap er bra

:lemon:Trepunktskalibrering er overkill, men det ser ut til at det er mulig å kjøre 2-pkt ut fra det jeg ser på filmen.
:lemon: Usikker på om den tillater kalibrering på 7,00 (ikke bare 6,86). Ikke kritisk.

:peach: Skeptisk til at de har laget den selv (slik han oppgir i videoen). I utgangspunktet større tiltro til veletablerte leverandører. Men: Det kan selvfølgelig hende at denne er laget av Hanna/Milwaukee e.l. på bestilling.

Alt i alt positiv fra beskrivelsene, men det er veldig vanskelig å si uten hands-on og test mot kjente løsninger/vørter.
Har sjekket litt og prismessig med meter og ekstra probe så er prisen lik for denne og for den her hos bryggselv. MEN proben til Milwaukee er dobbelt så dyr som den fra kegland, og ser mistenkelig lik ut :)

hm... tenke litt....

peram
 
Tusen takk for et toppers kurs. Det eneste jeg savner er foil-settet så jeg kan fordype meg i detaljene forand peisen med tilhørende hjemmebrygg nå i disse førjulstider...

Mulig å få foilsettet som PDF ?

peram
Er foilsettet tilgjengelig?
 
«Tiden går og Gjensidige består» sies det.
Jeg trenger en refresh av noe sv innholdet i kurset som jeg deltok på, fantes det slideshow fra kurset, eller tok Norbrygg opp presentasjon fra Zoom?
Hvis så, gi meg gjerne et hint.
Anders sa noe nyttig om kalibrering som jrg må høre om igjen, det med plastkopper (som snart ikke finnes lenger?) og det med de kalibreringsvæskene pH4 og 7, hvordan man skyller under kalibrering. Men hvis det ble gjort opptak er det konge som medlem
 
«Tiden går og Gjensidige består» sies det.
Jeg trenger en refresh av noe sv innholdet i kurset som jeg deltok på, fantes det slideshow fra kurset, eller tok Norbrygg opp presentasjon fra Zoom?
Hvis så, gi meg gjerne et hint.
Anders sa noe nyttig om kalibrering som jrg må høre om igjen, det med plastkopper (som snart ikke finnes lenger?) og det med de kalibreringsvæskene pH4 og 7, hvordan man skyller under kalibrering. Men hvis det ble gjort opptak er det konge som medlem
Til det med plastkopper og skylling: Jeg bruker glaserte eggeglass som er akkurat store nok; det funker veldig bra, og så går det minimalt med kalibreringsvæske. Jeg har batterivann i et glass, og skyller gjennom å røre rundt i det med Ph-meteret før kalibrering, og mellom de to kalibreringene. Jeg trur Andy hadde skyllevann i ei spruteflaske.

Jeg bare rister av vannet, jeg tar ikke og "veker vekk" vannet med papir. Antakelig ikke helt riktig, men det ser da ut til å fungere helt utmerket.
 
Til det med plastkopper og skylling: Jeg bruker glaserte eggeglass som er akkurat store nok; det funker veldig bra, og så går det minimalt med kalibreringsvæske. Jeg har batterivann i et glass, og skyller gjennom å røre rundt i det med Ph-meteret før kalibrering, og mellom de to kalibreringene. Jeg trur Andy hadde skyllevann i ei spruteflaske.

Jeg bare rister av vannet, jeg tar ikke og "veker vekk" vannet med papir. Antakelig ikke helt riktig, men det ser da ut til å fungere helt utmerket.
Takk Finn! :)
Det var det jeg var på jakt etter, det med "skyllevann" ja som han sa. Men igjen, det med "skyllevann" /batterivann, kjøper du det fra? (Biltema m/tilhørende spruteflaske, https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/ovrige-tilsetningsmidler/batterivann-20000170879 og https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/batterivannflaske-1-l-2000023861)

Det var også noe han sa om poenget med å bruke plastglass kontra noe annet. Jeg har små måleglass 5ml (i glass) og mente at det han sa var at jeg tenkte meg om at det var kanskje ikke så bra likevel, det er noe med hvilken "innside" de har?
EDIT: fant svar på dette i de første postene her.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp