Hei !
Tenkte det kunne være supert med en egen dedikert tråd om ekstraktbrygging.

Det finnes mye godt lesestoff om ekstraktbrygging her inne, men det er jo fordelt utover flere titallstråder.
Det er nok mange som (foreløpig) holder seg til ekstraktsett og ikke har tatt steget videre til andre bryggemetoder.


Tanken var at her inne kan man dele tips, triks og erfaringer når det gjelder alt som omhandler ekstrakt. Kan være alt fra helt nybegynner stadie til viderkomne som kanskje prøver seg litt frem med forskjellige gjær, og humletilsetninger.

Anbefaler å sjekke ut "craigtube" på Youtube. Mye gode videoer om ekstraktbrygg.

Kjør på i denne tråden, still spørsmål, del erfaringer, og RDWHAHB
 
Sist redigert av en moderator:
Min anbefaling, og noe jeg har konkludert med etter en god del ekstrakt brygging kontra all grain
er ikke bruk flytende ekstrakt hvis du ønsker et lyst øl uten "karamell smak"
Ellers funker det utmerket. Bruker det fortsatt selv til å booste OG i mørke sterke øl
 
Charlie Papazian, en veldig sentral figur i amerikansk hjemmebrygging, har skrevet boka joy of homebrewing som er stappfull av gode ekstraktoppskrifter. Anbefales på det varmeste. Allgrain-delen derimot er utdatert og bør ikke følges ukritisk.
 
Satt Saga British IPA ikveld. " Alle " har jo satt denne så må gi den et forsøk.
Byttet ut medfølgende gjær med US-05 og så brukte jeg spraymalt i tillegg til medfølgende druesukker.
Fikk en OG på 1.062.
 
Jeg ble nysgjerrig på de 4 nye settene bryggselv lanserte for noen dager siden så da gikk jeg på med en tsjekkisk pils ikveld.
Fort gjort og plutselig sto 23 liter til gjæring. Fikk en OG på 1045. ABV skal være ca 4.7
WEB_Image_Finest_Ølsett_Tjekkisk_Pils_Ekstraktsett_106065908697517_plid_62967.png
 
Jeg ble nysgjerrig på de 4 nye settene bryggselv lanserte for noen dager siden så da gikk jeg på med en tsjekkisk pils ikveld.
Fort gjort og plutselig sto 23 liter til gjæring. Fikk en OG på 1045. ABV skal være ca 4.7
Vis vedlegget 54299

Hva slags gjær følger med på det settet?
Veldig i tvil på hva jeg skal bruke på min tsjekkiske, litt dårlig holdbarhet på både wlp800 og wlp802 hos BS ser jeg :rolleyes:
 
Brygget

MJ Crossmans Gold Lager​


brukte en pakke 11 gram US-05, isteden for 5 gram pakken som fulgte med.

i tillegg en liten mini mesk på kjøkkenet med 700g malt og kok på 40 min, 15 g athanum 5 min,
ga 3 ltr vørter i tillegg til settet for gjæring.

prøvde den i dag, den ble god, og ikke så tynn og vann aktig som tidligere ekstrakt sett jeg har prøvd.

Må vel kalle det en Golden Ale, gjæring på 20grader, dvs ikke en pils/lager, gyllen i fargen, klar og fin, 4.7%
 
Brygget

MJ Crossmans Gold Lager​


brukte en pakke 11 gram US-05, isteden for 5 gram pakken som fulgte med.

Dette var mitt første ekstraktsett.
Jeg gjorde ikke noe annet enn å følge oppskriften. Brukte medfølgende gjær.
Spraymalt ble kokt i 3 liter vann, slurvet litt så brukte ikke all spraymalt.
Fikk vel 3.2% denne. Mulig spraymalt tabben og gjæren ikke var god nok.

Husker du hvilken FG du fikk?
 

MJ Crossmans Gold Lager​


Syntes 5g gjær i settet kanskje kunne bli for lite , derfor en pakke 11 gram US-05 istedet, tror det lønte seg.
Mini brygg i gryte på kjøkken, mesk og kok med humle , til 3 ltr ekstra vørter hevet nok % litt. og ga litt mer 'body' og bedre øl.

Det ville aldri bli en pils/lager uansett på 19-22 grader gjæring (2 uker)som jeg hadde. Men en god lys pale/golden ale ble det.

og 1.048
fg 1.012

Instruksjonen i settet sa at den skulle havne på lavere FG enn det jeg fikk, men det var jeg skeptisk til før jeg startet, samt at jeg tilsatte litt egen vørter, som vil endre OG og FG.
 
Da skal jeg begynne på mitt andre brygg. Sist gang var det Brewmart danish style pilsner, og med unntak av noe rusk i å holde temperaturen i rommet jevnt og at jeg ikke målte OG, var det en suksess.

Men det er en ale jeg ønsker, så vi prøver med Muntons Nut brown ale.

Igjen er dette eksperiment, og denne gangen har jeg ikke hjelp av bruksanvisningen, men satser på at alt går i gjæren: Ølen skal ha 7% og oppskriften er på 4,6, så da gjør jeg som sist, og bruker 1kg beer enhancer og 1kg sukker og ser hvor det fører meg. Denne gangen prøver vi å måle litt.

Spørsmålet blir da timing: Hvor lang tid kan jeg ha ølet stående ferdig utgjøres før jeg må flaske det, og fortsatt kan få flaske karbonering?
 
Kan man kjøpe maltekstrakt som er nøytral for så å tilsette diverse ingredienser selv?
Istedenfor å kjøpe disse ferdig settene.

Noen med erfaring som vil dele noen tips?
 
Kan man kjøpe maltekstrakt som er nøytral for så å tilsette diverse ingredienser selv?
Istedenfor å kjøpe disse ferdig settene.

Noen med erfaring som vil dele noen tips?
Det kan du. Jeg har aldri prøvd settene, jeg startet med spraymalt, humle og gjær. Hvilket øl kunne du tenke deg å brygge?
 
Det kan du. Jeg har aldri prøvd settene, jeg startet med spraymalt, humle og gjær. Hvilket øl kunne du tenke deg å brygge?

Slik det er nå har jeg jo prøvd noen ferdige ekstraktsett.
Et par lager, en APA og en IPA. Fått et ok resultat men det er jo denne klassiske ekstraktsmaken.

Kunne gjerne prøvd en vanlig pilsner eller en annen type APA f.eks.
 
Slik det er nå har jeg jo prøvd noen ferdige ekstraktsett.
Et par lager, en APA og en IPA. Fått et ok resultat men det er jo denne klassiske ekstraktsmaken.

Kunne gjerne prøvd en vanlig pilsner eller en annen type APA f.eks.
Om du vil prøve en lager(pils) så er det veldig enkelt og du trenger ikke noe annet enn spraymalt, humle og gjær, og god kontroll på temperatur.

Er det noen pilsner du liker godt? Jeg har en oppskrift på mythos som jeg syns er veldig lik og er glad i mythos, kan sette opp en oppskrift og handleliste om du vil :) Hvis ikke er jo de fleste butikkpils en enkel oppskrift, men så er det desto viktigere med temperaturkontroll, rikelig med gjær og tålmodighet siden lagerøl har godt av 30-45 dager modning på lav temperatur.
 
Jeg lager ofte en ekstra batch med APA/IPA basert på 100% DME etter at jeg på bryggedagen er ferdig med allgrain-batchen.

Lys DME, favoritthumlene dine og US-05 fungerer som bare det, og blir mye bedre enn disse ferdige settene med flytende maltekstrakt som - også etter min erfaring - alltid smaker.... ekstrakt.

Jeg har forsøkt å lage pils også, men der faller også DME helt igjennom når det kommer til den gode smaken. Derfor velger jeg som regel altså APA/IPA, for der dominerer jo humlen uansett.
 
Hvor mye DME behøver man for å lage en batch på 23 liter f.eks?

Per nå har jeg ikke nok kunnskap om de forskjellige humletypene osv som går godt sammen, men det finnes kanskje godt lesestoff på nettet om dette?

I en hektisk værdag syns jeg det er utrolig greit med ekstraktssett som går fort i sammen men hadde vært gøy å forsøkt noe som kanskje kan bli litt annerledes i smak.
På sikt er absolutt en bryggemaskin noe som skal i hus tenker jeg.
 
Om du vil prøve en lager(pils) så er det veldig enkelt og du trenger ikke noe annet enn spraymalt, humle og gjær, og god kontroll på temperatur.

Er det noen pilsner du liker godt? Jeg har en oppskrift på mythos som jeg syns er veldig lik og er glad i mythos, kan sette opp en oppskrift og handleliste om du vil :) Hvis ikke er jo de fleste butikkpils en enkel oppskrift, men så er det desto viktigere med temperaturkontroll, rikelig med gjær og tålmodighet siden lagerøl har godt av 30-45 dager modning på lav temperatur.

Du må gjerne sette opp en oppskrift, fremgangsmåte og en handleliste om du tar deg bryet
 
Du må gjerne sette opp en oppskrift, fremgangsmåte og en handleliste om du tar deg bryet
Jeg tar utgangspunkt i at du skal koke i en kjele :)

2,8 kg Pilsen Light DME
40 gram Tettnang @60 min
30 gram Saaz @10 min

3 pakker W-34/70 @12 grader i ca 2 uker.

Jeg har nå tatt med at du koker vekk ca 2 liter på den timen du skal koke og at du etterlater en 1/2 liter igjen i kjelen, og får 23 liter i gjæringskaret.

Du skal ha 25,5 liter totalt i kjelen, men spraymalten(DME) tar jo noe plass så du fyller kjelen med 20 liter, tilsetter spraymalten rundt 50 grader, rør inn litt og litt, til alt er oppløst. Man kan tilsette spraymalten ved kok også, men da er faren for at det koker over vesentlig større, når alt er rørt inn tilsett vann til du har totalt 25,5 liter vørter i kjelen.

Når det koker tilsetter du 40 gram Tettnang, vørteren skal koke 1 time, så lar du det koke til det er 10 minutter igjen av koketiden og tilsetter 30 gram Saaz. Når du har kokt totalt 1 time, kjøl, ned vørteren så nærme 12 grader du kommer og tilsett 3 poser W-34/70.

Inn i gjæringsskap som holder 12 grader, vent 14-21 dager eller når den er utgjæret og sett opp til 16-17 grader i 3 døgn. Så kan det flaskes/fates. Om du karbonerer naturlig, altså med sukker, la flaskene/fatet stå 14 dager i romtemperatur før de så settes så kjølig som mulig, vent 30 til 45 dager og nyt :D

Det burde gi deg en lys pils på 4,9% og 24 IBU(bitterhet).
 
Jeg tar utgangspunkt i at du skal koke i en kjele :)

2,8 kg Pilsen Light DME
40 gram Tettnang @60 min
30 gram Saaz @10 min

3 pakker W-34/70 @12 grader i ca 2 uker.

Jeg har nå tatt med at du koker vekk ca 2 liter på den timen du skal koke og at du etterlater en 1/2 liter igjen i kjelen, og får 23 liter i gjæringskaret.

Du skal ha 25,5 liter totalt i kjelen, men spraymalten(DME) tar jo noe plass så du fyller kjelen med 20 liter, tilsetter spraymalten rundt 50 grader, rør inn litt og litt, til alt er oppløst. Man kan tilsette spraymalten ved kok også, men da er faren for at det koker over vesentlig større, når alt er rørt inn tilsett vann til du har totalt 25,5 liter vørter i kjelen.

Når det koker tilsetter du 40 gram Tettnang, vørteren skal koke 1 time, så lar du det koke til det er 10 minutter igjen av koketiden og tilsetter 30 gram Saaz. Når du har kokt totalt 1 time, kjøl, ned vørteren så nærme 12 grader du kommer og tilsett 3 poser W-34/70.

Inn i gjæringsskap som holder 12 grader, vent 14-21 dager eller når den er utgjæret og sett opp til 16-17 grader i 3 døgn. Så kan det flaskes/fates. Om du karbonerer naturlig, altså med sukker, la flaskene/fatet stå 14 dager i romtemperatur før de så settes så kjølig som mulig, vent 30 til 45 dager og nyt :D

Det burde gi deg en lys pils på 4,9% og 24 IBU(bitterhet).

Dette var jo et supert svar, men jeg var nok ikke detaljert nok i mitt spørsmål.
Det vi er inne på nå er vel BIAB brygging?

Jeg har for øyeblikket ingen stor kjele så det jeg egentlig lurte på var om det var mulig å bruke DME og koke opp med noe vann, tilsette humle under kok for så å fylle opp med kaldt vann, like enkelt som disse ferdig ekstraktssettene.
 
Tilbake
Topp