Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tørrhumla IPAen med 100 gr citra, simcoe, mosaic og brukte opp 50 gr simcoe. Det gikk bra, fikk og en god liter med lys fin fluffy Skare. Men når lokket skulle på polsinellien igjen løsna gjengene fra sveisen og bolten skar seg. Noen med noe glupe ideer før jeg leiter fram dremmelen med kutteskive?
 
Jeg tenker tørrhumle Chouffe Houblon klonen med 1,67 g/L Amarillo i morgen
Jeg hørte nettopp Denny Conn snakke om akkurat det der i den siste Experimental Brewing podcasten. Jeg mener han snakka om 6 gr/l - men jeg kan huske feil. Han hadde brygga den tidligere, og den var nesten på høyde med originalen - men det skulle visst enda en del mer tørrhumle til:).

Så jeg trur du rolig kan gønne på:).
 
Jeg hørte nettopp Denny Conn snakke om akkurat det der i den siste Experimental Brewing podcasten. Jeg mener han snakka om 6 gr/l - men jeg kan huske feil. Han hadde brygga den tidligere, og den var nesten på høyde med originalen - men det skulle visst enda en del mer tørrhumle til:).

Så jeg trur du rolig kan gønne på:).

Jeg følger oppskriften https://shop.theelectricbrewery.com/pages/belgian-ipa#Recipe
Var det ikke den han snakka om?
Ikke 6 g/liter i en belgisk ipa tror jeg
Jeg har prøvd mer før og det har ikke funka så bra
 
Sist redigert:
Aner ikke. Mye mulig det var hans egen klone. Han snakker om kraftig Amarillo-aroma:).

Jeg tørrhumler en NEIPA med Westmallegjær på det nivået der, og det blir helt nydelig.
Ja, han ville gå fra 2 oz til 4 oz, (2 oz vanlig + 2 oz cryo) fordi hans forrige (2 oz) manglet amarillopreget. Antar at dette var for 5 gal.
 
Det høres ut som galskap. Belgiere bruker ikke så mye tørrhumle, om de bruker no i det hele tatt
De fleste klone oppskrifter jeg har sett på har kun Amarillo ved flame out
Du får den ikke krystallklar da. Jeg har smakt originalen flere ganger og humla er subtil, ikke som Am. neipa
 
Jeg tørrhumla IPAen med 100 gr citra, simcoe, mosaic og brukte opp 50 gr simcoe. Det gikk bra, fikk og en god liter med lys fin fluffy Skare. Men når lokket skulle på polsinellien igjen løsna gjengene fra sveisen og bolten skar seg. Noen med noe glupe ideer før jeg leiter fram dremmelen med kutteskive?
Ser ikke helt for meg hva du mener, bilde?

Sånn generelt; om rustfrie gjenger skjærer seg så er det vinkelsliper next, desverre.
 
Ser ikke helt for meg hva du mener, bilde?

Sånn generelt; om rustfrie gjenger skjærer seg så er det vinkelsliper next, desverre.
Ja, gav det et forsøk med en grisepikk, men det var ikke sjans å ta opp gjengene igjen. Satt gjennom en 6mm bolt med M8 over som ei slags ekstra tykk stoppskive. Blei slik da. Det er gjengepartiet under braketten som er løsnet, men så er den pressa fast i braketten så er ikke bare bare å få den bort heller. Greit nok dette, dette er tank nummer 2 som brukes til kveik på badet og saison på stua. Ikke så alt for ofte i bruk.

1673941747347.png
 
Sist redigert:
Hmm, hva gjør jeg feil her?
Tenkte å dytte Star-san fra ene fatet til det andre med CO² fra gjæringskar.

Gass fra gjæringskar på fat inn, slange mellom fat ut til fat ut og spunding på fat inn.
Gass flytter seg over til det siste fatet, men ikke noe Star-san, det skal jo ikke være mulig..?

Vis vedlegget 60355
Etter posten din fikk jeg endelig det sparket bak som skulle til for å gjøre det samme selv, vel nesten, jeg spunder ikke og kjører rett i en bøtte, men allikevel, endelig blei det gjort :)
IMG_20230117_110132_copy_1553x2071.jpg
 
Etter posten din fikk jeg endelig det sparket bak som skulle til for å gjøre det samme selv, vel nesten, jeg spunder ikke og kjører rett i en bøtte, men allikevel, endelig blei det gjort :)
Vis vedlegget 60373

Det var sånn jeg tenkte å gjøre det også, kjøre det ut i en bøtte.
Men i et noe overfylt gjæringskar så begynte WLP400 å tøffe seg, som vanlig, så for å holde den i sjakk måtte jeg sette på noe trykk.
Det gikk nesten bra, men fikk noe gjærslurry over i fatene. Regner med at den gjæra ikke lever særlig lenge i et hav av Star-San så jeg tenker ikke å gjøre noe med det.

Men noe jeg ikke tenkte på, Star-San kom jo ut gjennom spundingventilen ettersom inn-porten også har et kort rør koblet til, så der ble det presset ut ca en liter til det kom under nivået. Med to fat bør jeg vel egentlig passe på når det siste fatet er fullt og bytte om på koblingene slik at det kommer gass inn fra det første fatet som presser Star-san ut gjennom stigrøret og ut? Eller tenker jeg feil her?
 
Sist redigert:
Det var sånn jeg tenkte å gjøre det også, kjøre det ut i en bøtte.
Men i et noe overfylt gjæringskar så begynte WLP400 å tøffe seg, som vanlig, så for å holde den i sjakk måtte jeg sette på noe trykk.
Det gikk nesten bra, men fikk noe gjærslurry over i fatene. Regner med at den gjæra ikke lever særlig lenge i et hav av Star-San så jeg tenker ikke å gjøre noe med det.

Men noe jeg ikke tenkte på, Star-San kom jo ut gjennom spundingventilen ettersom inn-porten også har et kort rør koblet til, så der ble det presset ut ca en liter til det kom under nivået. Med to fat bør jeg vel egentlig passe på når det siste fatet er fullt og bytte om på koblingene slik at det kommer gass inn fra det første fatet som presser Star-san ut gjennom stigrøret og ut? Eller tenker jeg feil her?
Ja siste fatet bør ha slange til en bøtte e.l, på ut, jeg stusset litt på hvorfor det var spunding, men forstår jo nå at det var for å holde gjæra litt på plass, men skal innrømme du er modigere enn meg :D
 
Ja siste fatet bør ha slange til en bøtte e.l, på ut, jeg stusset litt på hvorfor det var spunding, men forstår jo nå at det var for å holde gjæra litt på plass, men skal innrømme du er modigere enn meg :D
Hvordan har du forresten festet den utgangen på kjøleskapet, er den limt på?
 
Hvordan har du forresten festet den utgangen på kjøleskapet, er den limt på?
Neida, vil ha muligheten for å kunne demontere og bytte slangebiten, så jeg bare målte opp sånn at når begge karboneringskorkene er presset helt inn holder de hverandre i spenn.

Brukte en slange med 5mm ID og karboberingskorken er på det bredeste 7mm så det måtte makt for å få de på. Nå som de er på og slangebiten er målt til akkurat riktig lengde vil det være kjøleskapet som tar imot presset fra å koble på ball lock så tror det vil gå greit :)
 
@Amarillo Regner du med å få skylt ut gjærrestene med starsanen? Tror jeg hadde åpnet, rengjort og begynt på nytt, nytt deilig øl på gamle gjærrester høres jo litt dumt ut. Kjekk måte å fordrive O2 dette, jeg gjør det nesten bestandig, noen ganger spundler jeg bare et rent fat uten desinf. i, blir vel ikke 100% 02 fritt da, men antagelig mye bedre. Men den lille skvetten med starsanvann i bunnen av fatet irriterer meg, lest om en triks å snu fatet på hodet og dra i ventilen, men det funker dårlig i praksis her. "Skvetten" renner ikke ut.
 
@Amarillo Regner du med å få skylt ut gjærrestene med starsanen? Tror jeg hadde åpnet, rengjort og begynt på nytt, nytt deilig øl på gamle gjærrester høres jo litt dumt ut. Kjekk måte å fordrive O2 dette, jeg gjør det nesten bestandig, noen ganger spundler jeg bare et rent fat uten desinf. i, blir vel ikke 100% 02 fritt da, men antagelig mye bedre. Men den lille skvetten med starsanvann i bunnen av fatet irriterer meg, lest om en triks å snu fatet på hodet og dra i ventilen, men det funker dårlig i praksis her. "Skvetten" renner ikke ut.
Har også lest om det "trikset", men det blir mer starsan igjen i fatet av å ta det ut sikkerhetsventil, fordi den har forhøyning i lokket på underside, enn det som blir igjen i bunn om stigerøret er plassert riktig.

Jeg har lest opptil flere ganger om gjæringskar med 20 liter øl som har slurpet i seg både 5 og 8dl starsan under kald kræsj, alle sier det er ufarlig og de som var uheldig sier ølet smakte som det skulle, så de 20 milliliterne som ikke kommer ut av stigerøret ville jeg på ingen måte bekymret meg for.

Om det allikevel "plager deg" leste jeg nylig at om du setter på et ferdig desinfisert, tomt fat når du føler deg trygg på at O2 i headspace av gjæringskaret er eliminert, og har det koblet på til gjæringen omtrent har stoppet vil du garantert havne under 0,2ppm O2 når du skal fate, så er en ganske trygg metode det også, du må bare ha fat og slanger stående fremme lenger :)
 
Har også lest om det "trikset", men det blir mer starsan igjen i fatet av å ta det ut sikkerhetsventil, fordi den har forhøyning i lokket på underside, enn det som blir igjen i bunn om stigerøret er plassert riktig.

Jeg har lest opptil flere ganger om gjæringskar med 20 liter øl som har slurpet i seg både 5 og 8dl starsan under kald kræsj, alle sier det er ufarlig og de som var uheldig sier ølet smakte som det skulle, så de 20 milliliterne som ikke kommer ut av stigerøret ville jeg på ingen måte bekymret meg for.

Om det allikevel "plager deg" leste jeg nylig at om du setter på et ferdig desinfisert, tomt fat når du føler deg trygg på at O2 i headspace av gjæringskaret er eliminert, og har det koblet på til gjæringen omtrent har stoppet vil du garantert havne under 0,2ppm O2 når du skal fate, så er en ganske trygg metode det også, du må bare ha fat og slanger stående fremme lenger :)
Trikset var ment som etter at fatet er tømt igjennom stigerøret, så ligger den en slump i utdypningen i fatet, for å få ut det skal en kunne snu det på hodet, men det er nok som du skriver ubetydelig. Prøver alltid å få med meg minst mulig starsanvann videre, første skvetten igjennom slanger går ikke i fat, men i sluket eller til hydrometerprøva :)

Godt å lese at purging av rent fat er godt nok! Samt litt skummelt å se du kanskje høyner kvaliteten på ølet ditt ennå et hakk..
Vurdert å lime på flasketuter på kjøleskapet forresten? Da kan endecaper skrues rett på, tror det var fra @Amarillo jeg så det tipset.
 
@Amarillo Regner du med å få skylt ut gjærrestene med starsanen? Tror jeg hadde åpnet, rengjort og begynt på nytt, nytt deilig øl på gamle gjærrester høres jo litt dumt ut.

Det var ikke mye gjær som kom inn i fatet. Utblandet med 19 liter Star-san som drives ut blir det neppe mye igjen. Ølet som skal på fatet har nok mye mer gjær i seg enn det som er i fatet nå tenker jeg.
 
Vurdert å lime på flasketuter på kjøleskapet forresten? Da kan endecaper skrues rett på, tror det var fra @Amarillo jeg så det tipset.
Ja, det var det jeg prøvde først, men de løsnet for lett. Fant så en type som printes på 3d-printer og skrues fast, de fungerer fint.

20221102_173652.jpg20230117_150822.jpg
 
Sist redigert:
Trikset var ment som etter at fatet er tømt igjennom stigerøret, så ligger den en slump i utdypningen i fatet, for å få ut det skal en kunne snu det på hodet, men det er nok som du skriver ubetydelig. Prøver alltid å få med meg minst mulig starsanvann videre, første skvetten igjennom slanger går ikke i fat, men i sluket eller til hydrometerprøva :)

Godt å lese at purging av rent fat er godt nok! Samt litt skummelt å se du kanskje høyner kvaliteten på ølet ditt ennå et hakk..
Vurdert å lime på flasketuter på kjøleskapet forresten? Da kan endecaper skrues rett på, tror det var fra @Amarillo jeg så det tipset.
Såklart etter at man har tømt gjennom stigerøret, jeg vil likevel påstå at det som ligger i fordypningen aldri vil finne veien ut gjennom sikkerhetsventilen :)
IMG_20230117_180415_copy_1716x2288.jpg

Ja jeg vurderte en mer permanent løsning, men jeg har samme løsningen på iTapen og den klarer fint 1,2 bar uten at noe rikker på seg, så for enkelhetsskyld(med tanke på vask og slangebytte) så beholder jeg denne løsningen til den ikke fungerer, men mange takk for tips og ja jeg har sett begge løsningene til @Amarillo ellers hadde jeg ikke engang fått ideen om å lage hull til karboneringskorken :)

Dette er jo ikke første gang jeg purger fatene mine, men første gang det ikke koster meg CO2 jeg har betalt for og det er jo veldig tilfredstillende, og selv om jeg stort sett har gjort det på øl med tørrhumle så vil jeg nå gjøre det på alt, og selv om jeg, i all min beskjedenhet(som jeg er så kjent for høhø) ikke tror det vil gjøre så mye for ølene mine, så får du trøste deg med at du blir jo en av de første til å sjekke om ølene faktisk har blitt et lite hakk bedre :D
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp