Tråden for dumme spørsmål.

Forvirringen i artikkelen jeg linket til kommer fra data fra John Palmer.

Understreket er referanser, det på motsatt side er forenklet lagt til eller trukket fra 0,25pH som også forklares i artikkelen.
Verdiene der er riktige hvis vi snakker om pH-mål for max ekstrakteffektivitet. Men effektivitet er ikke det eneste hensynet vi tar, og derfor er de anbefalte verdiene noe lavere. (Troester anbefaler 5,3 - 5,5 for lyse øl, og 5,4 - 5,6 for mørke. Og dette er romtemperaturmåleinger, så klart.)
 
Verdiene der er riktige hvis vi snakker om pH-mål for max ekstrakteffektivitet. Men effektivitet er ikke det eneste hensynet vi tar, og derfor er de anbefalte verdiene noe lavere. (Troester anbefaler 5,3 - 5,5 for lyse øl, og 5,4 - 5,6 for mørke. Og dette er romtemperaturmåleinger, så klart.)
Hva bruker du som referanser for pH til kok, og pH til gjæring? (@ romtemp :p)
 
@PetterL Jeg bruker 5,2 for pH til kok. (Mellom 5,2 og 5,4 sies gjerne å være greit.) Jeg opplever ikke at den synker videre, med 0,2, under kokinga, slik teorien sier. Derfor må jeg gjerne justere den litt ned etter kokinga, også. Mørke øl kan ligge mellom 5,1 og 5,2 til gjæring, mens jeg vil ha de lyse ned mot 5,0. Øl som skal tørrhumles heftig (aka NEIPA:)) kan gjerne ligge mellom 4,9 og 5,0, sida tørrhumlinga vil trekke pH'en noe opp, og du risikerer å få et litt "flatt" preg.
 
@PetterL Jeg bruker 5,2 for pH til kok. (Mellom 5,2 og 5,4 sies gjerne å være greit.) Jeg opplever ikke at den synker videre, med 0,2, under kokinga, slik teorien sier. Derfor må jeg gjerne justere den litt ned etter kokinga, også. Mørke øl kan ligge mellom 5,1 og 5,2 til gjæring, mens jeg vil ha de lyse ned mot 5,0. Øl som skal tørrhumles heftig (aka NEIPA:)) kan gjerne ligge mellom 4,9 og 5,0, sida tørrhumlinga vil trekke pH'en noe opp, og du risikerer å få et litt "flatt" preg.
pH 5,2 er vel mest optimalt for proteinutfelling / klumping under kok har jeg lest. Jeg justerer ofte til 4,5 etter kok men det er for å beskytte ølet til kjelesyrningen får kommet i gang :p

pH diskusjonene her fortjener kanskje en egen tråd @Finn Berger ? :)
 
pH 5,2 er vel mest optimalt for proteinutfelling / klumping under kok har jeg lest. Jeg justerer ofte til 4,5 etter kok men det er for å beskytte ølet til kjelesyrningen får kommet i gang :p

pH diskusjonene her fortjener kanskje en egen tråd @Finn Berger ? :)
Dette er vel rein repetisjon av noe som har vært sagt mange ganger før i relevante tråder, så jeg lar det stå her.

4,5 er ikke aktuelt for brygging av vanlige øl:).

pH under kok påvirker mange forhold, så uansett hva du velger, blir det et slags kompromiss. Men å gå over 5,4 til kok blir vel sjelden anbefalt. 5,2 er optimalt for proteinutfelling, ja.
 
Sist redigert:
Lite spørsmål jeg håper noe kan svare på.
Skal brygge i morgen med 10 kg malt i Grainfather G30 og må dobbelmeske. Hva er da best?
1. Basemalt (6,2 kg) først og spesialmalt i andre runde.
2. Spesialmalt først og basemalt i andre runde
3. Halvparten av hver i begge runder.

Hva er best? Og hvorfor?
 
Lite spørsmål jeg håper noe kan svare på.
Skal brygge i morgen med 10 kg malt i Grainfather G30 og må dobbelmeske. Hva er da best?
1. Basemalt (6,2 kg) først og spesialmalt i andre runde.
2. Spesialmalt først og basemalt i andre runde
3. Halvparten av hver i begge runder.

Hva er best? Og hvorfor?
Jeg ville brukt halvparten av hver i begge runder, det virker jo helt klart safest mener jeg. Du får lik enzymatisk effekt, og alt blir i det store og hele så likt som mulig som om du skulle mesket et vanlig øl.
 
Takker for svar. Men har også ett spørsmål til. Hvordan beregne effektivitet med dobbelmesking?
Med 5 kg vil jeg normalt beregne 80% effektivitet, så det går greit med første runde. Men hvordan blir dette med andre runde? Regner med effektiviteten går ned men hvor mye kan det være snakk om?
 
Takker for svar. Men har også ett spørsmål til. Hvordan beregne effektivitet med dobbelmesking?
Med 5 kg vil jeg normalt beregne 80% effektivitet, så det går greit med første runde. Men hvordan blir dette med andre runde? Regner med effektiviteten går ned men hvor mye kan det være snakk om?
Tenker du lander på 70% totalt, så kanskje 60% på mesk 2.
 
@PetterL
Jeg har tatt meg et par kopper kaffe:) - og har lest artikkelen du linka til om pH-måling en gang til. Og jeg vil gjerne få gjort helt klart hva som er feil i den. Kjernen er denne påstanden, og den er altså gal: "The rule-of-thumb pH range of 5.2-5.5 is the pH of the actual hot mash, not the cooled sample. This means that the temperature-corrected pH is about 0.35 units higher, or pH 5.55-5.85."

Dette er hva forfatteren av artikkelen skreiv i et tidligere nummer av BYO, og som han fikk en mengde kritikk for. Den artikkelen du linka til, er et svar på kritikken der han forsvarer denne påstanden - om jeg ikke misforstår den. (Artikkelen er rimelig utflytende og uklar synes jeg.)

Forklaringa på rotet hans må være at han har sett på en del gammel litteratur. Der er det ofte uklart om oppgitte pH-verdier er målt ved romtemperatur eller i mesken. Men det har i alle fall de siste 10-12 åra vært helt klart at man er enige om at standard praksis er å måle ved romtemperatur, og at pH i mesken målt på denne måten bør ligge innafor 5,2 - 5,6. (Litt avvikende anbefalinger kan sikkert finnes.)

Og for ordens skyld: elektroden i pH-meteret tåler dårlig å brukes i varm væske. Den får vesentlig forkorta levetid om den stadig dyppes i vørter som holder 65 grader.
 
Min (soon to be) Eisbier har stoppet på SG:1.040, (Lutra). Jeg ville gjerne ha den ned i FG:1.020 (eller lavere). Tenker at det kan ha skjedd noe med tempen i mesken, eller at Lutra av en eller annen grunn har gitt opp før målstreken.
Så jeg tenker å pitche litt vingjær. Har en gjærkake fra en Winexpert Amarone Private Reserve, (men finner ikke noe sted på nettet hva slags gjær som følger settet). Skal sette en starter. Dette er jo en normalt tørr rødvin, så jeg vil tro den skal kunne dra den nedover. Er det en noen grunn til at det skal væree en dårlig ide å bruke rødvinsgjær til dette formålet?
 
Min (soon to be) Eisbier har stoppet på SG:1.040, (Lutra). Jeg ville gjerne ha den ned i FG:1.020 (eller lavere). Tenker at det kan ha skjedd noe med tempen i mesken, eller at Lutra av en eller annen grunn har gitt opp før målstreken.
Så jeg tenker å pitche litt vingjær. Har en gjærkake fra en Winexpert Amarone Private Reserve, (men finner ikke noe sted på nettet hva slags gjær som følger settet). Skal sette en starter. Dette er jo en normalt tørr rødvin, så jeg vil tro den skal kunne dra den nedover. Er det en noen grunn til at det skal væree en dårlig ide å bruke rødvinsgjær til dette formålet?
Fulgte med Lallemand Lalvin EC-1118 til samme sett jeg kjøpte, (Amarone) ingen grunn til at den gjæren ikke skulle dra den ytterligere ned.
 
Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)
 
Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)
Trur det er vanlig med en liter til gjær for en 25-liters batch. Men jeg veit ikke - det viktige er nok forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde. Poenget er vel først og fremst å la gjæren få fylle opp næringslagrene sine, som den trenger når den går løs på oksygenet for å syntetisere de stoffene den trenger til vekst og formering (steroler og lipider).

Noen burde lage en formel:)!
 
Jeg tilsatte en boks vørterøl til en starter wlp550 i begynnelsen av bryggedagen på lørdag. Dekanterte først. 23 l vørter. Den tok av som ei kule. For meg så var det med andre ord tilstrekkelig med en boks. Starteren var vel 5-6 dager gammel
 
Trur det er vanlig med en liter til gjær for en 25-liters batch. Men jeg veit ikke - det viktige er nok forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde. Poenget er vel først og fremst å la gjæren få fylle opp næringslagrene sine, som den trenger når den går løs på oksygenet for å syntetisere de stoffene den trenger til vekst og formering (steroler og lipider).

Noen burde lage en formel:)!

Trenger ca. 250 milliarder (1.076 på ølet)
 
Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)
Vil en boks munkholm fungere i det hele tatt? Er det noe som helst der som gjæren kan spise? (Jeg har akkurat brygget en runde lavalkoholøl, der var hele poenget å i størst mulig grad unngå å få gjærbart sukker (med andre ord meske på høy temperatur) - sg gikk fra (om jeg husker riktig) 1025 til 1020 ...)
 
Tilbake
Topp