Tråden for dumme spørsmål.

Ikke merket noen smaksnyanser som har blitt dempet heller?

Jeg elsker gjenbruk, og gjerne go big or go home-pitcher en gang i tiden. Jeg la merke til at ølene begynte å mangle dybde i smaks-departementet. Lager er kanskje litt greiere sånn sett en ales.
Nei...og derfor har jeg i lengre tid lurt på om det overhode går an å overpitche lagergjær..

Vanligvis under brygging med slurry kjører jeg ei halv gjærkake på 25L, men når jeg denne gangen nådde 5. runde på samme gjærkulturen og kjellertempen var synkende kjørte jeg ei hel kake. Trur det var lurt.. temp ved pitch var 11 grader men på under ei uke sank den til 6 grader. Plaga visst ikke gjæren for den fortsatte ufortrødent å gjære ned til 1.010 selv på den temperaturen.

Med Ale-gjær gjør jeg noe lignende når jeg skal brygge Imperial Stout. Først kjører jeg en Irish Dry, deretter f.eks. en havrestout på full gjærkake og til slutt imperialen som alltid er over 1.100... alle disse blir bra.
 
Nei...og derfor har jeg i lengre tid lurt på om det overhode går an å overpitche lagergjær..

Vanligvis under brygging med slurry kjører jeg ei halv gjærkake på 25L, men når jeg denne gangen nådde 5. runde på samme gjærkulturen og kjellertempen var synkende kjørte jeg ei hel kake. Trur det var lurt.. temp ved pitch var 11 grader men på under ei uke sank den til 6 grader. Plaga visst ikke gjæren for den fortsatte ufortrødent å gjære ned til 1.010 selv på den temperaturen.

Med Ale-gjær gjør jeg noe lignende når jeg skal brygge Imperial Stout. Først kjører jeg en Irish Dry, deretter f.eks. en havrestout på full gjærkake og til slutt imperialen som alltid er over 1.100... alle disse blir bra.
Med den temperaturen er det nok greit med mye gjær:).
 
På sida av ølbrygging, men litt relatert allikevel. Vi har vel alle brukt laktose i øl. Det er ikke spesielt søtt. Men prim og brunost er søtt. Spaltes laktosa til enklere sukkerarter av kokinga?
 
På sida av ølbrygging, men litt relatert allikevel. Vi har vel alle brukt laktose i øl. Det er ikke spesielt søtt. Men prim og brunost er søtt. Spaltes laktosa til enklere sukkerarter av kokinga?
Laktose spaltes ved at man tilsetter enzymet laktase. Da blir det supersøtt. Smak på laktosefri melk. Melkesukkeret er ikke fjernet – det er bare spaltet.
 
Har et PH-meter som jeg kalibrerte tidligere i høst før jeg la det i skuffen, og har ikke brukt det siden. Bør det kalibreres på nytt, eller kan jeg stole på det? Har ikke tilgang til kalibreringsvæske, og skulle ha brygga til helga.
 
Har et PH-meter som jeg kalibrerte tidligere i høst før jeg la det i skuffen, og har ikke brukt det siden. Bør det kalibreres på nytt, eller kan jeg stole på det? Har ikke tilgang til kalibreringsvæske, og skulle ha brygga til helga.
La det i skuffen, sier du. Betyr det at elektroden ikke har vært holdt fuktig av oppbevaringsvæske? I så fall må den fuktes opp igjen, og kalibreres på nytt. (Den har ikke godt av å tørke ut, så det bør du unngå - og det har du kanskje gjort, også:). Jeg bare sprø for sikkerhets skyld.)

Jeg lar det ofte gå en måned eller så mellom hver gang jeg kalibrerer, og jeg trur ikke det gjør noe - men jeg oppbevarer alltid elektroden i oppbevaringsvæske - dvs. pH-meteret har ei hette som jeg fyller opp, og det må stå. Jeg kan ikke legge det i en skuff, for helt tett er ikke hetta.

Jeg ville nok uansett ikke stolt på det etter flere måneder uten kalibrering.
 
Har et PH-meter som jeg kalibrerte tidligere i høst før jeg la det i skuffen, og har ikke brukt det siden. Bør det kalibreres på nytt, eller kan jeg stole på det? Har ikke tilgang til kalibreringsvæske, og skulle ha brygga til helga.
Er det et billig pH meter så må de kalibreres hver gang det skal brukes er min erfaring før jeg handlet skikkelig. Men må lagres stående med elektroden i oppbevaringsvæske.
 
Mens vi er inne på det der med pH.
Jeg justerte inn pH til 5.4 under mesking. Siste måling var under utmesk før skylling. Skulle kanskje målt etter skylling og justert ned ett hakk kanskje.
Målte pH etter kok før jeg tilsatte gjær og da lå den fremdeles på 5.4.
Jeg trodde kanskje at pH burde ha sunket litt under kok ?

Har nytt pH meter og kalibrerte før måling.
 
Mens vi er inne på det der med pH.
Jeg justerte inn pH til 5.4 under mesking. Siste måling var under utmesk før skylling. Skulle kanskje målt etter skylling og justert ned ett hakk kanskje.
Målte pH etter kok før jeg tilsatte gjær og da lå den fremdeles på 5.4.
Jeg trodde kanskje at pH burde ha sunket litt under kok ?

Har nytt pH meter og kalibrerte før måling.
Teorien sier at pH skal synke med 0,1-0,2 under kok. Jeg opplever aldri at den gjør det. Den blir liggende på det samme den starta på, altså likt det du opplevde.

Derimot stiger pH med et par tideler under meskinga. (Hvis du ikke venter for lenge med den første målinga, da:).)
 
Hvilken temperatur måler dere pH i mesk og til kok?

En finner ofte at pH meter ikke bør brukes over 50-60°C, samtidig så endrer jo faktisk pH seg også avhengig av temperatur.

Milwaukee pH56 som flere her har fra Bryggselv oppgir bare at det kan opereres i -5 til 50°C, men det kan gjerne være omgivelsestempertur? Proben har automatisk temperaturkompensering opp til 60°C


 
Hvilken temperatur måler dere pH i mesk og til kok?

En finner ofte at pH meter ikke bør brukes over 50-60°C, samtidig så endrer jo faktisk pH seg også avhengig av temperatur.

Milwaukee pH56 som flere her har fra Bryggselv oppgir bare at det kan opereres i -5 til 50°C, men det kan gjerne være omgivelsestempertur? Proben har automatisk temperaturkompensering opp til 60°C


Du skal alltid måle ved romtemperatur, så prøvene må kjøles ned. pH-meteret har ikke godt av å måle varm væske, og alle referanseverdier er til pH målt ved romtemperatur (25 grader).

Temperaturkompenseringa justerer ikke for forskjell i pH ved ulike temperaturer, bare for temperaturens påvirkning på instumentet.
 
Du skal alltid måle ved romtemperatur, så prøvene må kjøles ned. pH-meteret har ikke godt av å måle varm væske, og alle referanseverdier er til pH målt ved romtemperatur (25 grader).

Temperaturkompenseringa justerer ikke for forskjell i pH ved ulike temperaturer, bare for temperaturens påvirkning på instumentet.
Jeg vet ATC korrigerer for temperaturpåvirkning på proben, men det er viktig å referere til temperatur når en oppgir pH da det blir avvik hvis en måler varm/lunka vørter i forhold til romtemperert.

Bamforth’s range is: 5.3 to 5.8 (mashtemp) / 5.55 to 6.05 (room temp)

Briggs’ range is: 5.2 to 5.4 (mash temp) / 5.45 to 5.65 (room temp)

Kunze’s range is: 5.25 to 5.35 (mash temp) / 5.5 to 5.6 (room temp)

Lewis’ statement: 5.2 to 5.5 (mash temp) / 5.45 to 5.75 (room temp)

Hentet fra: https://byo.com/mr-wizard/setting-record-straight-mash-ph/#:~:text=The rule-of-thumb pH,, or pH 5.55-5.85.

Merk hvor høy pH de store referansene anbefaler målt ved romtemperatur!
 
Tilbake
Topp