Tråden for dumme spørsmål.

Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)

Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)
Trur det er vanlig med en liter til gjær for en 25-liters batch. Men jeg veit ikke - det viktige er nok forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde. Poenget er vel først og fremst å la gjæren få fylle opp næringslagrene sine, som den trenger når den går løs på oksygenet for å syntetisere de stoffene den trenger til vekst og formering (steroler og lipider).

Noen burde lage en formel:)!

Jeg tilsatte en boks vørterøl til en starter wlp550 i begynnelsen av bryggedagen på lørdag. Dekanterte først. 23 l vørter. Den tok av som ei kule. For meg så var det med andre ord tilstrekkelig med en boks. Starteren var vel 5-6 dager gammel

Trur det er vanlig med en liter til gjær for en 25-liters batch. Men jeg veit ikke - det viktige er nok forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde. Poenget er vel først og fremst å la gjæren få fylle opp næringslagrene sine, som den trenger når den går løs på oksygenet for å syntetisere de stoffene den trenger til vekst og formering (steroler og lipider).

Noen burde lage en formel:)!

Trenger ca. 250 milliarder (1.076 på ølet)

Vil en boks munkholm fungere i det hele tatt? Er det noe som helst der som gjæren kan spise? (Jeg har akkurat brygget en runde lavalkoholøl, der var hele poenget å i størst mulig grad unngå å få gjærbart sukker (med andre ord meske på høy temperatur) - sg gikk fra (om jeg husker riktig) 1025 til 1020 ...)

Vil en boks munkholm fungere i det hele tatt? Er det noe som helst der som gjæren kan spise? (Jeg har akkurat brygget en runde lavalkoholøl, der var hele poenget å i størst mulig grad unngå å få gjærbart sukker (med andre ord meske på høy temperatur) - sg gikk fra (om jeg husker riktig) 1025 til 1020 ...)
Med så høy FG så er det ikke lavkarboøl du har laget. Lav ABV ja men skal det være lavkarbo så må FG ned så lavt som mulig.

Det smaker jo litt søtt så det er vel noe maltose og tildels også maltotriose wlp550 kan nyttegjøre seg av, men det er kanskje ikke helt ideelt nei, men kan vel ikke skade med en boks eller to heller..

Vedlegg

• 6A5C5764-4EFA-4447-9D8A-A8A7736F09D3.png
    6A5C5764-4EFA-4447-9D8A-A8A7736F09D3.png
    994,4 KB · Sett: 9
Kan være markedsføringsbullshit?

Dersom gjæringen er avbrutt kan de ha brukt en gjørstopp som dreper gjæren. Blir kanskje vanskelig å få i gang en gjær da?
Såvidt jeg vet blir ølet sentrifugert. Er det brukt e-stoffer skal det oppgis. Tror det har skjedd endel nytt mht produksjon av ”alkoholfritt” drikke de siste årene. Tipper mange bruker LA-01 eller tilsvarende gjær.

Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?

Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?
Kommer litt an på hva du vil oppnå. Lav temperatur vil gi mindre estere om mer ”earthy” preg, sier Whitelabs. Både Nøgne Ø og Chimay lager jo fantastiske øl, så jeg ville skjelt ditover. Men 25 grader høres veldig høyt ut. Tror jeg ville startet rett under 20 og beveget meg opp til 25.

Mean brews går ganske nøye til verks når han analyserer premierte oppskrifter. Husker ikke hvilken video det var, men han sammenlignet 500 og 530 og så en forskjell i temperatur som var brukt på disse to. Utfra dette gav han en anbefalt gjæringstemperatur på begge to. Sjekk gjennom videoene på belgisk øl og spol fram til gjær seksjonen.

Han har for trippel, sterk gyllen, blond, dubbel og sterk mørk. De 2 siste er kanskje mest relevante?

Hmm, hva gjør jeg feil her?
Tenkte å dytte Star-san fra ene fatet til det andre med CO² fra gjæringskar.

Gass fra gjæringskar på fat inn, slange mellom fat ut til fat ut og spunding på fat inn.
Gass flytter seg over til det siste fatet, men ikke noe Star-san, det skal jo ikke være mulig..?

20230115_150155.jpg

Tilbake
Topp