Trur det er vanlig med en liter til gjær for en 25-liters batch. Men jeg veit ikke - det viktige er nok forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde. Poenget er vel først og fremst å la gjæren få fylle opp næringslagrene sine, som den trenger når den går løs på oksygenet for å syntetisere de stoffene den trenger til vekst og formering (steroler og lipider).Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)
Er det ikke bedre å bruke vørterøl?Holder det med en boks munkholm?
Er det ikke bedre å bruke vørterøl?
Trur det er vanlig med en liter til gjær for en 25-liters batch. Men jeg veit ikke - det viktige er nok forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde. Poenget er vel først og fremst å la gjæren få fylle opp næringslagrene sine, som den trenger når den går løs på oksygenet for å syntetisere de stoffene den trenger til vekst og formering (steroler og lipider).
Noen burde lage en formel!
Vil en boks munkholm fungere i det hele tatt? Er det noe som helst der som gjæren kan spise? (Jeg har akkurat brygget en runde lavalkoholøl, der var hele poenget å i størst mulig grad unngå å få gjærbart sukker (med andre ord meske på høy temperatur) - sg gikk fra (om jeg husker riktig) 1025 til 1020 ...)Hvor mye vørter er det man trenger på en vitality sarter? Holder det med en boks munkholm?
Tenkte jeg kanskje burde friske opp wlp550 startern min jeg satte forrige uke før jeg gjør et nytt Chouffe Houblon forsøk (15 liter)
Med så høy FG så er det ikke lavkarboøl du har laget. Lav ABV ja men skal det være lavkarbo så må FG ned så lavt som mulig.Vil en boks munkholm fungere i det hele tatt? Er det noe som helst der som gjæren kan spise? (Jeg har akkurat brygget en runde lavalkoholøl, der var hele poenget å i størst mulig grad unngå å få gjærbart sukker (med andre ord meske på høy temperatur) - sg gikk fra (om jeg husker riktig) 1025 til 1020 ...)
Det er mitt poeng også.Gjæren trenger vel vørter, ikke øl (med eller uten alkohol)?Vil en boks munkholm fungere i det hele tatt? Er det noe som helst der som gjæren kan spise?
Kan være markedsføringsbullshit?Hvis dette fortsatt er tilfelle betyr vel bare det at jeg fortsetter gjæringen der den ble avbrutt
Vis vedlegget 60243
Såvidt jeg vet blir ølet sentrifugert. Er det brukt e-stoffer skal det oppgis. Tror det har skjedd endel nytt mht produksjon av ”alkoholfritt” drikke de siste årene. Tipper mange bruker LA-01 eller tilsvarende gjær.Kan være markedsføringsbullshit?
Dersom gjæringen er avbrutt kan de ha brukt en gjørstopp som dreper gjæren. Blir kanskje vanskelig å få i gang en gjær da?
Har ikke fulgt tråden bakover‚ mer er det ikke bare å bruke vørterøl?Såvidt jeg vet blir ølet sentrifugert. Er det brukt e-stoffer skal det oppgis. Tror det har skjedd endel nytt mht produksjon av ”alkoholfritt” drikke de siste årene. Tipper mange bruker LA-01 eller tilsvarende gjær.
Kommer litt an på hva du vil oppnå. Lav temperatur vil gi mindre estere om mer ”earthy” preg, sier Whitelabs. Både Nøgne Ø og Chimay lager jo fantastiske øl, så jeg ville skjelt ditover. Men 25 grader høres veldig høyt ut. Tror jeg ville startet rett under 20 og beveget meg opp til 25.Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?
Mean brews går ganske nøye til verks når han analyserer premierte oppskrifter. Husker ikke hvilken video det var, men han sammenlignet 500 og 530 og så en forskjell i temperatur som var brukt på disse to. Utfra dette gav han en anbefalt gjæringstemperatur på begge to. Sjekk gjennom videoene på belgisk øl og spol fram til gjær seksjonen.Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?
Om du tenker vannjustering ville jeg bare gått for balansert.Hei hvilken ølstil velger jeg på bryggekalkulator hvis jeg lager en amerikansk blonde?
Vis vedlegget 60314