Tråden for dumme spørsmål.

Kan være markedsføringsbullshit?

Dersom gjæringen er avbrutt kan de ha brukt en gjørstopp som dreper gjæren. Blir kanskje vanskelig å få i gang en gjær da?
Såvidt jeg vet blir ølet sentrifugert. Er det brukt e-stoffer skal det oppgis. Tror det har skjedd endel nytt mht produksjon av ”alkoholfritt” drikke de siste årene. Tipper mange bruker LA-01 eller tilsvarende gjær.
 
Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?
 
Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?
Kommer litt an på hva du vil oppnå. Lav temperatur vil gi mindre estere om mer ”earthy” preg, sier Whitelabs. Både Nøgne Ø og Chimay lager jo fantastiske øl, så jeg ville skjelt ditover. Men 25 grader høres veldig høyt ut. Tror jeg ville startet rett under 20 og beveget meg opp til 25.
 
Skal brygge en quad med wlp500. Ser NØ bruker den på 25 grader. Ble litt redd for at det kunne bli litt for varmt i hjemmebryggeskala. Tenkte å begynne på 17 og gå opp en grad per dag til jeg kommer til 25 også holde den der. Er det en grei plan? Noen som erfaring med den gjæren og et ålreit temp.regime?
Mean brews går ganske nøye til verks når han analyserer premierte oppskrifter. Husker ikke hvilken video det var, men han sammenlignet 500 og 530 og så en forskjell i temperatur som var brukt på disse to. Utfra dette gav han en anbefalt gjæringstemperatur på begge to. Sjekk gjennom videoene på belgisk øl og spol fram til gjær seksjonen.

Han har for trippel, sterk gyllen, blond, dubbel og sterk mørk. De 2 siste er kanskje mest relevante?
 
Hmm, hva gjør jeg feil her?
Tenkte å dytte Star-san fra ene fatet til det andre med CO² fra gjæringskar.

Gass fra gjæringskar på fat inn, slange mellom fat ut til fat ut og spunding på fat inn.
Gass flytter seg over til det siste fatet, men ikke noe Star-san, det skal jo ikke være mulig..?

20230115_150155.jpg
 
Hmm, hva gjør jeg feil her?
Tenkte å dytte Star-san fra ene fatet til det andre med CO² fra gjæringskar.

Gass fra gjæringskar på fat inn, slange mellom fat ut til fat ut og spunding på fat inn.
Gass flytter seg over til det siste fatet, men ikke noe Star-san, det skal jo ikke være mulig..?

Vis vedlegget 60355
Er du sikker på at det ikke er luft fra det tomme fatet som kommer ut?

Ellers så har du koblet eller montert fatet feil.
 
Er du sikker på at det ikke er luft fra det tomme fatet som kommer ut?

Ellers så har du koblet eller montert fatet feil.
Det kommer ikke noe ut, ser at trykket øker på spundingventilen og det høres ut som gass flytter seg fra fat 1 til fat 2, men det skal jo ikke være mulig. Fatet er nytt, så det skal jo være montert riktig...
 
Da hadde jeg tatt av lokket på begge to og sjekket hvor stigerørene står, slangen som flytter væske skal på den posten med stigerør på begge fatene.
 
Det var jeg som var for utålmodig, kjenner at fat 2 blir tyngre nå. Det som hørtes ut som gass var nok Star-san som flyttet seg og det var umulig å se at det var væske i slangen.

Case closed :rolleyes:
 
Hva har folk her av erfaring når det gjelder å tørrhumle en Saison?

Gram/liter?

Skal gjøre det med deler av en batch sånn at jeg får testet den med tørrhumle og uten side om side. Liker noen kommersielle eksempler men vet lite om hvor mye humle de har brukt.
 
Propper Starter, gjærstarter på boks | Brewshop - størst utvalg i ølbrygging

Hadde en slik boks for hånden for gjærstarter, tilsett 0.5 vann i tillegg til boksen står det.
Jeg tilsatte 1liter vann +boksen. (Hjemme med sykt barn, to ting ble for mye)

Gjæren er tilsatt og det snurrer, hva gjør jeg nå? Starteren har vel for lav OG,
er det krise? Kanskje kjøpe en boks vørterøl og helle oppi ?
Det blir minst like mye gjær med en tynnere starter, faktisk enda litt mer og bedre helse kan være resultatet :)

 
Det blir minst like mye gjær med en tynnere starter, faktisk enda litt mer og bedre helse kan være resultatet :)

Tror du må tynne ut med enda en liter for å få en sub-Crabtree effekt :) Og i tillegg tilsette en god del gjærnæring.

Men ingen skade skjedd.
 
Hva har folk her av erfaring når det gjelder å tørrhumle en Saison?

Gram/liter?

Skal gjøre det med deler av en batch sånn at jeg får testet den med tørrhumle og uten side om side. Liker noen kommersielle eksempler men vet lite om hvor mye humle de har brukt.
Tank 7 er rimelig heftig humlet.
Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154

Dersom du tenker europeiske humler, kan italiensk pilsner være en sammenligning?


Med andre ord jeg har ikke peiling, hadde kanskje sett nevnte steder for å prøve å bli klokere.
 
Tank 7 er rimelig heftig humlet.
Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154

Dersom du tenker europeiske humler, kan italiensk pilsner være en sammenligning?


Med andre ord jeg har ikke peiling, hadde kanskje sett nevnte steder for å prøve å bli klokere.

Ganske grov regnefeil i den Tank 7 oppskrifta :p 0.089kg/bbl er ikke 7,6g/l men 0,76g/l...
 
Tilbake
Topp