Tråden for dumme spørsmål.

Nå bytta jeg ut den silikonpakninga (som forøvrig var relativt loslitt) med en ny, svart gummipakning av vanlig vvs-type og kobla det opp, så får vi se åssen det ser ut over helga.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Nå bytta jeg ut den silikonpakninga (som forøvrig var relativt loslitt) med en ny, svart gummipakning av vanlig vvs-type og kobla det opp, så får vi se åssen det ser ut over helga.
Hvis den slangen har så dårlig passform som det ser ut som då var det min første pri å bytte ut. Eventuelt en større nippel med en millimeter større diameter enn slangen du skal bruke.

Svigerfar står for rakfisken. Jeg satser på en dugelig ørretmiddag eller to. Kanskje fiske nok til å lage sushi til unga også hvis bettet er godt. :)
Nå fikk jeg lyst til å begynne å fiske igjen; år og dag sida sist. Og jeg bor jo ved et fiskevann - sjøl om det nok er mest småabbor å få. De egner seg ikke noe særlig til sushi:).

Så, hvor høyt har dere gjæret W34/70 før?

Tror ikke jeg trenger diacetyl rest på denne hvertfall.. steget fra 12 grader onsdag til 18 grader i dag..

Samme. Har gått bra. Har en jeg gjæra på 16 -18 for et par måneder siden. Ikke smakt ennå. Blir spennende, -eller egentlig ikke. Sikkert ok

Jeg skal brygge for første gang på 10-12 år, og har tilgang på en grainfather. Hvorfor må man egentlig ta opp maltbeholderen og så helle skyllevann over, heller enn å bare helle vann rett i grainfatheren, varme opp til riktig temp og dyppe maltbeholderen tilbake i vannet og skylle på den måten?

Jeg skal brygge for første gang på 10-12 år, og har tilgang på en grainfather. Hvorfor må man egentlig ta opp maltbeholderen og så helle skyllevann over, heller enn å bare helle vann rett i grainfatheren, varme opp til riktig temp og dyppe maltbeholderen tilbake i vannet og skylle på den måten?
Da vil vel vørteren renne over kanten? Pluss at du ikke får skylt ut like mye sukkerstoffer fra mesken hvis den står nede i vørteren.

Du kan gjøre dette på mange måter. Det å helle rett i GF’n krever at du først tømmer den for vørter. Da er det enklere å heve kurven. Ved å helle i GF’n blir det som å vaske en skitten gryte uten å helle ut det skitne vannet noen ganger før den blir ren.

Du kan også brygge ‘no sparge’ som er mye enklere siden du da ikke skyller i det hele tatt. Du mister en tier i effektivitet.
Jeg brygger ofte slik

Heii, noen som kan hjelpe meg med å finne slange og tilkoblinger for å bytte til John Guest/DuoTight tilobling på den Hiwi regulatoren dere ser på bildet til høyre?

Hiwi regulator

Den eksisterende slangen begynner bli gammel, er bøyd og ikke ansatt som god nok lenger.

Må jeg bytte hele UT-ventilen med tilkobling på regulatoren, gjør vi også det.20250511_121704525_iOS.jpg

Sist redigert:
Tilbake
Topp