Espen Breivik
Fylkesstyre
Nå har jeg to ganger på rad "ødelagt" øl ved å fylle øl på fat som nettopp har vært brukt. Det har ikke vært noe feil med den lille skvetten som har vært i fatene, det har bare satt smak på ølet som er fylt på.
Det første var en rugsaison som ble fylt på et fat som nettopp var tømt for meksikansk lager. Jeg tenkte at 19 liter belgisk øl lett ville nøytralisere den lille skvetten med lager. Men nei, lageren hadde noe H2S og saisonen fikk en ny smak som ikke var god.
Så en fruktig ipa som ble tømt på et fat som var tømt for rødskjegg. Ipa er ipa tenkte jeg, men nei. Den grapefruktaktige bitterheten fra rødskjegg kjennes nå og overdøver den fruktige humlesmaken og aromaen som var der før.
Den skvetten som er igjen i mine fat (bruker stigerør), når de er «tømt» er bunnfelt og konsentrert grums, så ville ikke gjort det selv.
Du kan tynne ut med SaniClean eller et tilsvarende ikke-skummende middel som @Terjedd sier, presse ut med CO2. Den siste skvetten kan du få ut ved å snu fatet på hodet mens du slipper ut resterende CO2 og væske via ventilen(?)