PetterL
Norbrygg-medlem
Novalager er clean, og bortimot alt for clean, men oksidert øl lager den ikke av seg selv.Enig.Jeg misliker gjæren, men du kan ikke skylde på den for oksidering.
Novalager er clean, og bortimot alt for clean, men oksidert øl lager den ikke av seg selv.Enig.Jeg misliker gjæren, men du kan ikke skylde på den for oksidering.
Heisan, ikke sikkert det var oksidert, men minnet litt om det, skal prøve den igjen nå, da jeg har kjøpt et ferdigsett med fairytale pils, krysser fingra!Enig.Jeg misliker gjæren, men du kan ikke skylde på den for oksidering.
Når du investerer i såpass eksklusivt malt for å brygge pils, bør du vel la være å bruke en gjær som garantert gir deg noe som ikke ligner på pils?Heisan, ikke sikkert det var oksidert, men minnet litt om det, skal prøve den igjen nå, da jeg har kjøpt et ferdigsett med fairytale pils, krysser fingra!
Ok men det er den gjæren leverandøren har valgt til dette allgrainsettet, så lar det stå tilNår du investerer i såpass eksklusivt malt for å brygge pils, bør du vel la være å bruke en gjær som garantert gir deg noe som ikke ligner på pils?
Jeg er glad i denne gjæren fordi den gir et veldig reint resultat. Jeg har f.eks. fått veldig god IPA med den. Men prøver du å brygge pils med den, får du noe som ligner mer på en golden ale. Jeg har prøvd, og det blei en nedtur. Slett ikke udrikkelig, men altså ikke pils.
Skal du brygge pils og trenger å stå fritt når det gjelder valg av gjæringstemperatur, er w-34/70 det sjølsagte valget.
OK, men den leverandøren ville jeg liggi unna. De som leverer sånt til folk, burde ha et litt høyere nivå på den informasjonen de gir. Eller på den kompetansen de innehar. Det er faktisk ingen skjult hemlighet at denne gjæren ikke lager typeriktig pils.Ok men det er den gjæren leverandøren har valgt til dette allgrainsettet, så lar det stå til
Voldsomme ord. Det finnes haugevis av allgrainsett, som ikke er helt det de gir seg ut for. Men dersom folk synes ølet er godt og de selger jevnt og trutt av settene, ser jeg ingen grunn at at man ikke skal kjøpe eller selge.OK, men den leverandøren ville jeg liggi unna. De som leverer sånt til folk, burde ha et litt høyere nivå på den informasjonen de gir. Eller på den kompetansen de innehar. Det er faktisk ingen skjult hemlighet at denne gjæren ikke lager typeriktig pils.
Jeg regner med at du ville blitt forbanna om noen solgte deg en indrefilet som viste seg å være noe annet? Skal vi ikke kreve at de varene vi betaler for, faktisk er det de gir seg ut for?Voldsomme ord. Det finnes haugevis av allgrainsett, som ikke er helt det de gir seg ut for. Men dersom folk synes ølet er godt og de selger jevnt og trutt av settene, ser jeg ingen grunn at at man ikke skal kjøpe eller selge.
Vi skal vokte oss for at forumet ikke ender opp som et sted, hvor man kun skal brygge etter bestemte retningslinjer.
Det viktigste er tross alt å at man finner glede i denne hobbyen. Så må hver enkelt finne sin vei uavhengig av gjær, bryggekjeler, stål eller plast, dyrt eller billig, høytrykk eller lavtrykk osv. osv.
Ser ut for at begge kan bli tilfredsstilt her med både pils og IPAJeg regner med at du ville blitt forbanna om noen solgte deg en indrefilet som viste seg å være noe annet? Skal vi ikke kreve at de varene vi betaler for, faktisk er det de gir seg ut for?
Jeg står inne for at folk bør reagere når informasjonen de får, er dårlig. Det er noe som heter "forbrukermakt" - og den bør alle bruke.
Om denne konkrete saken: Novalager markedsføres som lagergjær, og sånn sett har vel produsenten av settet sitt på det tørre. Men denne produsenten bør vite at Novalager i det minste må sies å være en god del annerledes enn vanlig lagergjær - og opplyse om det. Og har han gjort det, skal jeg sjølsagt trekke kommentaren min. Men hvis ikke synes jeg det er ekstra grunn til å reagere her, fordi det er et sett med veldig dyrt malt. Det må vel kunne kalles "eksklusivt" - og da bør man kunne stille ekstra høye krav, også.
Mener du at jeg krever at folk kun skal brygge etter bestemte retningslinjer? I så fall synes jeg du skal si det i klartekst - og begrunne det. Jeg er ellers dypt uenig i at det er en tendens til "ortodoksi" her på forumet. Men øltyper har definisjoner, og noen ganger er det relevant å trekke dem inn i diskusjoner - og andre ganger ikke.
I denne sammenhengen er det ikke relevant. Det som er relevant er hvilke forventninger det er rimelig å anta at folk som kjøper noe som kalles et pilssett, har - og de blir neppe tilfredsstilt med Novalager.
Men hvis folk brygger pils med Novalager, og er fornøyd med ølet sitt, har jeg sjølsagt ikke noe i mot det. Og å lese det jeg skrev som uttrykk for noe annet, er helt urimelig.

Det er hva produsenten sier - og det det henger på her, er nok begrepet "rene pilsners". Problemet er at mange opplever at den pilsen du får med denne gjæren, er så rein at den rett og slett mangler det pilspreget de fleste vil kreve at en pils har. Det er forøvrig den samme innvendinga trykkgjæring har blitt møtt med: Du fjerner så mye av esterne at ølet blir pregløst.Ser ut for at begge kan bli tilfredsstilt her med både pils og IPAVis vedlegget 76264
Lykke til med å finne ny bryggebutikk. Strømmen selger flere pils-sett med Nova lagerJeg regner med at du ville blitt forbanna om noen solgte deg en indrefilet som viste seg å være noe annet? Skal vi ikke kreve at de varene vi betaler for, faktisk er det de gir seg ut for?
Jeg står inne for at folk bør reagere når informasjonen de får, er dårlig. Det er noe som heter "forbrukermakt" - og den bør alle bruke.
Smak er subjektivt. Ja, du er ikke den eneste som har ikke er begeistret for Nova Lager. Samtidig er det også folk som er fornøyd med denne. Det skal vi ha respekt for, denne måten å ordlegge seg inviterer ikke folk som liker gjæren til å delta i diskusjonen med hvorfor.Når du investerer i såpass eksklusivt malt for å brygge pils, bør du vel la være å bruke en gjær som garantert gir deg noe som ikke ligner på pils?
Du sier også at w34/70 er et selvsagt valg. Det er vanskelig å argumentere mot at mange synes den lager et godt øl. Jeg kjenner også flere som ikke er like begeistret. Den er et godt valg og en god anbefaling. Men ikke er selvsagt valg for alle.Skal du brygge pils og trenger å stå fritt når det gjelder valg av gjæringstemperatur, er w-34/70 det sjølsagte valget.
Vi har hatt en Kölsch diskusjon, jeg ikke har behov for å repetere.Mener du at jeg krever at folk kun skal brygge etter bestemte retningslinjer? I så fall synes jeg du skal si det i klartekst - og begrunne det. Jeg er ellers dypt uenig i at det er en tendens til "ortodoksi" her på forumet. Men øltyper har definisjoner, og noen ganger er det relevant å trekke dem inn i diskusjoner - og andre ganger ikke.
Det er helt greit å gi beskjed, men det handler om hvordan man gjør det. Samtidig har du en posisjon på forumet du må være bevisst på. Det er ikke alle som henger her daglig, de fleste er kun innom en gang dann og vann.I denne sammenhengen er det ikke relevant. Det som er relevant er hvilke forventninger det er rimelig å anta at folk som kjøper noe som kalles et pilssett, har - og de blir neppe tilfredsstilt med Novalager.
Men hvis folk brygger pils med Novalager, og er fornøyd med ølet sitt, har jeg sjølsagt ikke noe i mot det. Og å lese det jeg skrev som uttrykk for noe annet, er helt urimelig.
Dette er en tråd hvor vi diskuterer Nova Lager ø, hvor skal vi ellers diskutere denne gjæren.OK om vi nå legger Novalager diskusjonen død?
Ikke uinteressant, men litt snevert og litt unødig høy temperatur...