Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har litt problemer med å forstå PH i systemet mitt.
Jeg har lagt inn følgende vannprofil for mitt Sandnes vann i brewfather:
Ca²⁺: 22
Mg²⁺: 1
Na⁺: 5
Cl⁻: 7
SO₄²: 1
HCO₃⁻: 67

Brygger på en 65L brewzilla med boiler extension og langt maltrør.

Brygga en Munich dunkel først, som så slik ut:

Vann​

Mash Water: 45.63 L
Sparge Water: 14 L / 14 L HLT water @ 80 °C
Total Water: 59.63 L
Boil Volume: 51.92 L
Pre-Boil Gravity: 1.046
5.3 g
— Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
1.46 g
— Epsom Salt (MgSO4) — Mash
1.38 g
— Gypsum (CaSO4) — Mash
7 ml
— Lactic Acid 80% — Mash
1.6 g
— Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge
0.44 g
— Epsom Salt (MgSO4) — Sparge
0.42 g
— Gypsum (CaSO4) — Sparge
1.19 ml
— Lactic Acid 80% — Sparge

Malt (8.79 kg)​

4.4 kg (48%) — Viking Malt Munich Light — Grain — 16 EBC
3 kg (32.8%) — Viking Malt Munich Dark — Grain — 22 EBC
1.39 kg (15.2%) — Viking Malt Pilsner — Grain — 4 EBC
370 g (4%) — Weyermann Carafa Special III — Grain — 1400 EBC — Steep

Her brukte jeg 9ml 80% lactic acid, for å få PH 5.3.

Neste brygg var en Nordysk pils:

Vann​

Mash Water: 45.44 L
Sparge Water: 14 L @ 80 °C
Total Water: 59.44 L
Boil Volume: 53.58 L
Pre-Boil Gravity: 1.040
2.53 g
0.15 g
2.6 g
— Gypsum (CaSO4) — Mash
13 ml
— Lactic Acid 80% — Mash
0.77 g
0.05 g
0.8 g
1.19 ml

Malt (8 kg)​

8 kg (100%) — Viking Malt Pilsner — Grain — 4 EBC

Her måtte jeg bruke 25.5ml 80% lactic acid for å få PH ned til 5.37.

Virker dette normalt? Jeg syns det var veldig stor forskjell i hvor mye syre som krevdes av pilsen.
Brewfather anbefalte henholdsvis 7 og 13ml syre for å få PH ned til 5.3, men det krevdes betydelig mer.
Har jeg gjort noe feil i source vannprofilen min?
PH meter var kalibrert, og testet på 4 og 7 løsning før bryggingene.

Jeg har litt problemer med å forstå PH i systemet mitt.
Jeg har lagt inn følgende vannprofil for mitt Sandnes vann i brewfather:
Ca²⁺: 22
Mg²⁺: 1
Na⁺: 5
Cl⁻: 7
SO₄²: 1
HCO₃⁻: 67

Brygger på en 65L brewzilla med boiler extension og langt maltrør.

Brygga en Munich dunkel først, som så slik ut:

Vann​

Mash Water: 45.63 L
Sparge Water: 14 L / 14 L HLT water @ 80 °C
Total Water: 59.63 L
Boil Volume: 51.92 L
Pre-Boil Gravity: 1.046
5.3 g
1.46 g
1.38 g
— Gypsum (CaSO4) — Mash
7 ml
— Lactic Acid 80% — Mash
1.6 g
0.44 g
0.42 g
1.19 ml

Malt (8.79 kg)​

4.4 kg (48%) — Viking Malt Munich Light — Grain — 16 EBC
3 kg (32.8%) — Viking Malt Munich Dark — Grain — 22 EBC
1.39 kg (15.2%) — Viking Malt Pilsner — Grain — 4 EBC
370 g (4%) — Weyermann Carafa Special III — Grain — 1400 EBC — Steep

Her brukte jeg 9ml 80% lactic acid, for å få PH 5.3.

Neste brygg var en Nordysk pils:

Vann​

Mash Water: 45.44 L
Sparge Water: 14 L @ 80 °C
Total Water: 59.44 L
Boil Volume: 53.58 L
Pre-Boil Gravity: 1.040
2.53 g
0.15 g
2.6 g
— Gypsum (CaSO4) — Mash
13 ml
— Lactic Acid 80% — Mash
0.77 g
0.05 g
0.8 g
1.19 ml

Malt (8 kg)​

8 kg (100%) — Viking Malt Pilsner — Grain — 4 EBC

Her måtte jeg bruke 25.5ml 80% lactic acid for å få PH ned til 5.37.

Virker dette normalt? Jeg syns det var veldig stor forskjell i hvor mye syre som krevdes av pilsen.
Brewfather anbefalte henholdsvis 7 og 13ml syre for å få PH ned til 5.3, men det krevdes betydelig mer.
Har jeg gjort noe feil i source vannprofilen min?
PH meter var kalibrert, og testet på 4 og 7 løsning før bryggingene.
25ml høres veldig mye ut.
To mulige feilkilder: Kjølte du ned vørteren før måling? Hvor langt inn i meskinga målte du?
En shortfix: tilsett alle saltene til mesken. Det reduserer pH.

Det kan være lurt å skjekke vørteren/ølet nå. Sil gjennom et kaffefilter for å fjerne co2. Mål ved romtemp. Hva er pH nå?

Ingen ekspert, og andre kan sikkert svare bedre enn meg. Hva jeg ser med første øyekast er at du har en del alkalitet i vannet ditt. Med en rein pilsmalt grist så er det ikke noe med malten som drar pH ned og du må ofte justere en god del med syre. Med det andre ølet ditt har du en heilt annen maltblanding med røsta malt og en bra andel dark munich. Dette trekker pH ned en del i seg selv.

Så har du veldig små tilsetninger av salter. Tar jeg å sammenligner det du har med mitt neste brygg som er en Festbier, og justerer kildevannet til HCO3 på 60-tallet, så må jeg og opp mot 17-18 ml lactol for å dra pH ned under 5.40 (kalkulert).

Her er min målprofil for Tysk Pils (uten oppjustert alkalitet).

1790578447899.png

25ml høres veldig mye ut.
To mulige feilkilder: Kjølte du ned vørteren før måling? Hvor langt inn i meskinga målte du?
En shortfix: tilsett alle saltene til mesken. Det reduserer pH.

Det kan være lurt å skjekke vørteren/ølet nå. Sil gjennom et kaffefilter for å fjerne co2. Mål ved romtemp. Hva er pH nå?
Burde vært mer presis i beskrivelsen ja.

Jeg tar ut vørter fra mesken 10 min etter innmesk, og kjøler den ned til 20c i isbad og måler.
Gjør justering, rører og sirkulerer, og tar ny prøve etter 5-10 minutter.

Saltene går inn i vannet før innmesk. Sirkulerer og rører det inn.

Skal ta en PH sjekk etter gjæring av begge batchene.

Ingen ekspert, og andre kan sikkert svare bedre enn meg. Hva jeg ser med første øyekast er at du har en del alkalitet i vannet ditt. Med en rein pilsmalt grist så er det ikke noe med malten som drar pH ned og du må ofte justere en god del med syre. Med det andre ølet ditt har du en heilt annen maltblanding med røsta malt og en bra andel dark munich. Dette trekker pH ned en del i seg selv.

Så har du veldig små tilsetninger av salter. Tar jeg å sammenligner det du har med mitt neste brygg som er en Festbier, og justerer kildevannet til HCO3 på 60-tallet, så må jeg og opp mot 17-18 ml lactol for å dra pH ned under 5.40 (kalkulert).

Her er min målprofil for Tysk Pils (uten oppjustert alkalitet).

Vis vedlegget 79530
Ja, den alkaliniteten er den jeg er mest usikker på. Den ser høy ut, men etter hva jeg trenger av syre burde den jo egentlig være enda høyere. Derfor jeg klør meg i hodet...

Jeg brygget en Darwin IPA på lørdag, og den skal ha to omganger med tørrhumle, den første på dag to (idag) og den andre på dag 12.
Nå er jo denne mer eller mindre ferdig gjæret idag, all krausen er vorte og den er nesten nede på estimert fg. Bør jeg likevel vente så lenge med siste tørrhumle?

Jeg brygget en Darwin IPA på lørdag, og den skal ha to omganger med tørrhumle, den første på dag to (idag) og den andre på dag 12.
Nå er jo denne mer eller mindre ferdig gjæret idag, all krausen er vorte og den er nesten nede på estimert fg. Bør jeg likevel vente så lenge med siste tørrhumle?
Det synes jeg høres meningsløst ut - men hva veit jeg?

Det synes jeg høres meningsløst ut - men hva veit jeg?
Om ikke du veit så veit iallefall ikke jeg :p

Grunnen er vel muligens at gjæring faktisk tar ett par uker på store kommersielle batcher?
Spørsmålet er jo når det gir mening nå, for å få noenlunde riktig smak? Venter jeg en uke til er vi vel fort i hop-creep land?

Om ikke du veit så veit iallefall ikke jeg :p

Grunnen er vel muligens at gjæring faktisk tar ett par uker på store kommersielle batcher?
Spørsmålet er jo når det gir mening nå, for å få noenlunde riktig smak? Venter jeg en uke til er vi vel fort i hop-creep land?
Dette er noe jeg ikke har prøvd å sette meg grundig inn i, men jeg vil tru at poenget med å humle i flere omganger er at du da på en eller annen måte får økt absorbsjonsevnen til ølet. Tom Shellhammer gjorde jo en studie for noen år sida som viste at loven om fallende utbytte virker når du tørrhumler: Går du over 4 gr/l får du stadig mindre igjen i form av smak og aroma for hvert gram du øker med. Dessuten endres kvaliteten på det du får i retning mer teaktige smaker og aromaer. Muligens kan dette påvirkes gjennom å tilsette i flere omganger - hvis ikke ser jeg ikke poenget. (Denne studien er ikke "det siste ord", og det har vært satt noen spørsmålstegn ved den. Men Shellhammer er en veldig solid fyr.)

For meg er hop creep viktig. Jeg flasker ikke før effekten av den er unnagjort. Og om du tilsetter seint, må du vente enda lenger, for da tlfører du nye enzymer - samtidig som gjæren blir stadig mindre aktiv. Så jeg ville unngå så seine tilsetninger.

Jeg flytter denne hit.

Alla France hydrometer måler 1.050. Alla France refraktometer måler 1.053. Milwaukee MA885 måler 1.056.
Da fikk jeg forklaring i at refraktometer er designet for å måle sukker i most i enheten Brix og det vil være 1.04-1.06 i faktor for å konvertere til vørter med sine forskjellige sukkerarter. Trolig har hydrometeret blitt lest av litt lavt, det optiske håndholdte er manuelt kalibrert med marginen inne, men ikke MA885.

Er det noen som bruker Brix til vanlig og kan gi råd for beste praksiser? Det er jo så lettvint med dette instrumentet, så vil gjerne innarbeide en metode hvor avlesningene blir riktige.

For eksempel, vil faktor være forskjellig i et brygg med 100% pils malt og som i denne dry stout med 10% roasted barley og 20% valsa bygg?

Tilbake
Topp