Bryggertabber

IMG_20140828_214905.jpg Er vel mer en oppskriftstabbe, men likavel: skulle lage en APA med en fin rødfarge. 1-2% Roasted Barley skulle gjøre susen for fargen, fikk jeg høre. Ble litt overivrig og tok 4 %.
Vel, den ble 100% svart. Ligner cola. Smaker litt... røkt. BaconCola, er arbeidstittelen. Ikke heelt det som var planen.
 
Kan jo bidra med en flause her, ikke akkurat mangler på dem her i gården..

Dette er vel en tre-fire brygg siden, vi (jeg og bryggegjengen) hadde samme dag som vi skulle brygge en IPA kjøpt en ekstra gjæringsdunk fra den lokale bryggesjappa, ettersom de andre var opptatt (oh yeah). Vel hjemme i bryggebulen med dunk og ingredienser popper vi den obligatoriske bryggeølen og setter igang, varmer opp vann og føler oss generelt veldig kule. Idet vi er ferdige med mashen kommer vi på at kranen må festes på den nye gjæringsdunken (vi bruker dunken til en mellomstasjon for den første vørteren, vi har bare én kjele). Dette gjøres stilfullt og fort, og den mørkegylne, søte, herlige vørteren overføres via prima silikonslange fra mashboksen (av typen Igloo) til gjæringsdunken.

Vi popper likesågodt en øl til mens beina plasseres stødig på stuebordet (bryggingen foregår på kjøkkenet, vi er tross alt siviliserte mennesker). Etter fem minutter spaserer en kompis til kjøkkenet for å sjekke om vørteren er ferdig overført, hvorpå han roper "MEN I HEL#%¤#E, GUTTER!"... vi løper bort, og finner halve vørteren fra gjæringsdunken i en pytt på gulvet... viser seg at vi glemte å stenge kranen på dunken, som i tillegg var vendt nedover. Godt jobba, med andre ord. Så det som skulle være en 22-23 liter 6.5 % IPA ble 16 liter 4.5 %.. ikke verdens verste resultat, hvis det ikke hadde vært for at vi glemte å ha i sukkerlaken under tapping to uker seinere. Flinke gutter, det er vi!

..men men, alle trenger vel et øl hvor alt går galt!?
 
Da ble det enda en bryggetabbe: Satte en gjærstarter i går og som vanlig nøye med oppkok og desinfisering av alt som kommer i kontakt med starteren. Etter å ha helt oppi gjæren er det bare magnetpinnen igjen, og jeg finner frem sprayflaska med Starsan og dynker den godt. Legger den til side fuktig på benken for at desinfiseringa skal virke. Tar den opp igjen i handa og dusjer den godt med Starsan igjen før jeg hiver den oppi. Det er da det plutselig går kaldt nedover ryggen. Det jeg tror er Starsan er Zalosprayen som stod ved siden av flaska med Starsan... Ikke bra. Vel. Satser på at den er blitt desinfisert og at Zalosmaken ikke blir for fremtredende. Til nestegang, sjekk hvilken flaske so m er den riktige!
 
Ny teknikk idag. Skylle rett ned i sluket. Glemte å lukke ventilen til kokekjelen før jeg startet dagen.

Man kan jo kalle det effektivt da jeg hadde skippet koking, humling, gjæring, fating, karbonering og drikking før ølen til syvende og sist ville endt opp som urin i dassen, hadde jeg ikke stusset på den mystiske lyden fra bryggerommet.
 
Herlig dag. Smaksprøven før fating av en IPA viste seg å smake eddik. 25 liter øl godgjør seg i åkeren og gjæringskaret er kassert. Et godt spark i rassen når det komme til hygiene.
 
Vi har kun et brygg på samvittigheten men så klart gikk ikke det helt smertefritt :

Vi var kommet til stadiet der ølet var ferdig gjæret og skulle over på det andre spannet med sukkerlaken. Gjær låsen tas av og settes på bordet. Kameraten min skulle flytte på noe og kom borti gjærlåsen, som veltet, og 2 ukers gammelt vann med Starsan rett oppi ølet.. Herlig! Merket ikke noe av det da vi smakte så det gikk godt, men vi kommer til å være litt mer forsiktig med hvor vi plasserer ting og tang!
 
I dag glemte jeg gummipakningen som skal forsegle bunnen av maltkurven i Speidel Braumeister. Det fører til at vørteren ikke pumpes gjennom malten, men ut på sidene av kurven. Løsningen jeg valgte var å trekke ut kurven med malt og henge den i kjøleboksen jeg tidligere mesket i, og så forsøke å lirke listen på plass på den sleipe metallkurven uten at den bare faller av mens jeg holder på. Deretter var det å tre kurven, fremdeles full av malt, ned på stangen den skal stå på. Oh yes. Malten tok selvsagt også mer plass nå.

Så hadde jeg selvsagt nullstilt meskeprogrammet i panikk, og gikk over til manuell mesking. Forhåpentlig går resten greit.
 
Kan bidra med en liten "tabbe" her jeg også. Jeg hadde i sommer 2 øl som gjæret samtidig nede i kjelleren. Den ene var en Sierra Nevada Pale Ale klone, den andre en pale ale med ingefær, sitrongress og masse humle. Sistnevnte skulle tilsettes 175 gram tørrhumle etter 7 dagers gjæring. Prøvde meg altså på en humlebombe. Jeg presterte imidlertid å tilsette tørrhumlen i feil gjæringdunk. Dette slo meg først da jeg befant meg på Mallorca kort tid etterpå, så det var ikke så mye jeg kunne gjøre med saken.

Ølet endte opp med å få navnet "Sierra Nevada dry hop blunder" og smakte faktisk kjempegodt. :)
 
Byttet meskekar til kjele med falsk bunn på induksjonstopp og hadde idag første brygget på dette oppsettet.
Gikk med hodetelefoner og hadde ikke klart å slå av platen under meskekaret ordentlig etter oppvarming for 2. meskesteg. Gikk ut av rommet for å fikse noe, kom tilbake til nær kokende mesk... :eek:

Hadde nok malt til ny runde, så tømte meskekaret og kvernet malt for et nytt forsøk.
Ble ikke nødvendig med et tredje forsøk :)
 
Bah, slangen hoppet av pumpa under sirkulering av mesken, måtte droppe pumpa, tørke en del og endte med 55% effektivitet vs. vanlige 78-82%.
Juleøl på knappe 5% istedenfor 7,2% er en strek i regningen.
 
Jeg har funnet ut at det er ganske mange, potensielle steder til å fucke opp under brygging.
Siste erfaringen min, rotet jeg det til med kjølingen.
Ølen i seg selv var teknisk bra utført, og smakte snadder.
Det jeg derimot trynte på, var slangen til vørterkjøleren. Jeg har pleid å legge den oppi vasken, slik at vannet renner tilbake og ned i sluket.
For å hindre at slangen "stikker" av, så har jeg satt noe oppå med en viss tyngde.

I dette tilfellet hadde denne "dingsen" veltet.
Jeg og min kjære satt i sofaen i stua, mens jeg ventet på at vørteren skulle kjøles ned.
"Drypper det vann ute på kjøkkenet nå?" Spør hun meg bekymret, hvorpå jeg betryggende kunne konstantere med: "Neida, det er bare vannet som går igjennom kjøleren du hører!".
"Er du sikker? Jeg tror du skal sjekke".

Og jammen var det bra jeg sjekket, for der lå slangen på gulvet og pumpet ut iskaldt vann utover HELE kjøkkenet.
Jeg har ingen anelse om hvor lenge den slangen lå der, men jeg tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at det gikk rundt 50 liter vann før vi oppdagde det.

Hendelsen ble oppfulgt av en bekymret nabo som lurte på om vi visste noen grunn til at det drypte vann nede med postkassene.
 
Idet jeg skulle varme opp meskevannet merket jeg en ubehagelig lukt av svidd gummi
Oppdaget at meskeposen hadde begynt å smelte på komfyren
Trakk skjapt kjelen av plata og fortsatte meskinga på nye plate

Ingen brente partikler som havna oppi mesken, men tror dere dette vil påvirke øllet?

Og dette som skulle bli NM øllet og greier
Jaja, om Norbrygg dommerne noterer lukt av svidd gummi skal bli interresant å se

Fikk lagt på lokk og snørt igjen det som var igjen av posen rimelig fort
 
Veldig glad at jeg kjøpte to pakker med US-05!
Hadde rehydrert gjæren i en skål og satt den fra meg.
Mens jeg ventet på at vørteren flyttet seg fra kjelen til gjæringskaret slo jeg på komfyren, måtte jo tross alt ha noen ostesmørbrød så sent på kvelden.
Da gjæringskaret var fylt opp skulle jeg finne fram gjæren, men hvor hadde jeg satt skålen?
Joda, oppe på komfyren sto den og bobla!! Varmen fra komfyren varmer tydeligvis opp glassplata på toppen også. :oops:

Note to self, ikke start med å lage mat før man er helt ferdig med bryggeprosessen!
 
To mindre bryggetabber i dag:

1. Målte pre-boil OG like etter kok og ble overrasket over mye bedre effektivitet enn forventet (75% istedenfor 65% med BIAB). Måtte derfor tappe av og kaste litt vørter og fylle på med vann for å ikke få for høy OG. Det eneste dumme var at OG til gjæring var LAVERE en pre-boil og det ble tydelig at den første målingen var veldig feil :\ Heldigvis havnet jeg bare 0.004 under målet.

2. Var lat og lot spiralkjøleren stå i kjelen under tapping til gjæringskar. Plutselig kom det ut en stor skvett vann fra kjøleren som landet rett i karet gitt.... Burde ikke være et problem men får depresjoner om denne tabben ødelegger brygget.
 
To mindre bryggetabber i dag:

1. Målte pre-boil OG like etter kok og ble overrasket over mye bedre effektivitet enn forventet (75% istedenfor 65% med BIAB). Måtte derfor tappe av og kaste litt vørter og fylle på med vann for å ikke få for høy OG. Det eneste dumme var at OG til gjæring var LAVERE en pre-boil og det ble tydelig at den første målingen var veldig feil :\ Heldigvis havnet jeg bare 0.004 under målet.

2. Var lat og lot spiralkjøleren stå i kjelen under tapping til gjæringskar. Plutselig kom det ut en stor skvett vann fra kjøleren som landet rett i karet gitt.... Burde ikke være et problem men får depresjoner om denne tabben ødelegger brygget.

Ang. punkt 2:
For ca. en måned siden skulle jeg tappe en ferdiggjæret ABC Firewood Stout over på fat. Pga strålende vær valgte jeg å gjøre dette ute. Akkurat da alt utstyret var klart og jeg skulle til å åpne krana, begynte det å regne. Jeg fikk rigget opp en parasoll og skulle til å sette i gang igjen da jeg oppdaget 2 veps som svømte rundt i brygget. Jeg fikk fisket dem ut og fortsatte. Resten gikk bra. Jeg har imidlertid vært bekymret for resultatet i nesten en måned. Jeg tok en smaksprøve sist torsdag og alt var i skjønneste orden. En av mine bedre øl vil jeg si! :) Tipper ølet ditt takler litt vann fra spiralkjøleren helt fint.
 
Tilbake
Topp